خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد؟

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: سازمان تلاش‌های زیادی کرده تا مردم از طریق بیمه پایه و تکمیلی از خدمات روانشناسی استفاده کنند که خوشبختانه رئیس جمهور دستور دادند این موضوع اجرایی شود.

خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد؟

فارس نوشت: محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به مناسبت «هفته سلامت و بهداشت روان» و با محوریت دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات روانشناسی و سلامت روان با برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو مصاحبه تلفنی کرد.

حاتمی با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده گفت: طبق یکی از بندهای این سیاست‌های ابلاغی، رویکرد سلامت باید همه جانبه و شامل سلامت جسم و روان و معنوی باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری مبحث سلامت روانی جامعه را جزو ضروریات جامعه دانستند و بر لزوم تهیه پیوست‌های سلامت روان برای آحاد کشور، تحکیم بنیان خانواده، ایجاد زیرساخت‌های سلامت روان، ایجاد نظام پایش و نظارت، رفع موانع تنش آفرین و ارتقای شاخص‌های سلامت روان تأکید کردند که در حال حاضر هم این موارد در دستور کار سازمان قرار دارند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بحث آگاهی بخشی به مردم را از محورهای اساسی عدالت محور در حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: ما باید سواد سلامت روان آحاد مردم را افزایش دهیم اما متأسفانه برنامه‌ای برای افزایش آگاهی مردم در سیستم آموزشی وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش و رسانه‌ها وجود ندارد.

حاتمی از نبود ساختارهای لازم برای ارتقای سلامت روان جامعه در قالب سیاست‌ها، قوانین و برنامه ریزی‌ها انتقاد و اظهارکرد: مسئله جسم در وزارت بهداشت بسیار مورد توجه است بطوریکه ما از این نظر در منطقه سرآمد هستیم اما بحث سلامت روان در وزارت بهداشت مغفول است و این درحالیست که اهمیت سلامت روان از سلامت جسم هم بالاتر است.

وی با تصریح بر اینکه نظام سلامت، محور درمان محور است نه پیشگیری محور گفت: ما در حوزه آموزش، غربالگری و آموزش مهارت‌ها برنامه‌ای نداریم.

حاتمی همچنین با انتقاد از اینکه بودجه پیشگیری در بودجه سلامت وزارت بهداشت کمتر از یک درصد است افزود: ما از نظر شاخص‌های عدالت سلامت روان باید به استانداردهای نسبی در تربیت نیروی انسانی برسیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه شهرهای کوچک و اقشار کم درآمد از خدمات روانشناسی و مشاوره محروم هستند گفت: سازمان تلاش‌های زیادی کرده تا مردم از طریق بیمه پایه و تکمیلی از خدمات روانشناسی استفاده کنند که خوشبختانه رئیس جمهور دستور دادند این موضوع اجرایی شود و منتظریم این قضیه اتفاق بیفتد و آحاد مردم بتوانند از خدمات استفاده کنند.

حاتمی همچنین از حذف بخش مصاحبه از دستور کار سازمان نظام روانشناسی خبرداد و افزود: تصمیم بر این شده که آزمون صلاحیت حرفه‌ای را جایگزین مصاحبه برای ورودی‌های جدید در کمیسیون‌های تخصصی کنیم ضمن اینکه محتوای آزمون هم نظری نیست و بلکه مراجعه محور و بر محور اطلاعات عملی داوطلبان است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 46578

ارسال نظر