سیگاری‌ها بخوانند!

در خصوص سرطان ریه که یکی از کشنده ترین انواع سرطان است، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سیگار و دخانیات نقش موثری در ابتلا به این نوع سرطان دارد.

سیگاری‌ها بخوانند!

یک فوق تخصص ریه، سیگار و دخانیات را عامل اصلی و موثر در ابتلا به سرطان ریه عنوان کرد.

دکتر سید وحید جاسمی به مناسبت هفته مبارزه با سرطان (۱۱ تا ۱۷ مهر) درگفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه علت دقیق و معینی برای ابتلا به انواع سرطان وجود ندارد، گفت: در این میان ریسک فاکتورهایی هستند که بر اساس تحقیقات انجام شده نقش موثری در ابتلا به سرطان دارند.

وی افزود: در خصوص سرطان ریه که یکی از کشنده ترین انواع سرطان است، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سیگار و دخانیات نقش موثری در ابتلا به این نوع سرطان دارد.

جاسمی گفت: ریسک فاکتورهای دیگری مانند آلودگی هوا هم در ابتلا به این نوع سرطان موثر است، اما بیش از همه این سیگار است که نقش موثری در این زمینه ایفا می کند، بطوری که عمده موارد ابتلا به این نوع سرطان از میان افراد سیگاری هستند.

وی افزود: بسته به میزان و مدت مصرف سیگار و انواع دخانیات از جمله قلیان شانس ابتلا به این سرطان هم افزایش می یابد.

وی با اشاره به امکان بروز این نوع سرطان در هر سنی و در میان زنان و مردان، گفت: در این بین عمدتا افراد سیگاری که سن آنها هم بالا باشد، بیش از همه در معرض خطر هستند.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه سرطان ریه عمدتا به درمان جواب نمی دهد، گفت: متاسفانه در اکثر موارد تنها درمان های التیامی برای این نوع سرطان تجویز می شود و در همین راستا سرطان ریه در زمره کشنده ترین انواع سرطان قرار گرفته است.

وی افزود: شاید اگر بتوان سرطان را در مراحل بسیار ابتدایی تشخیص داد، درصد کمی احتمال بهبودی وجود داشته باشد، اما این موارد بسیار اندک است.

جاسمی تنگی نفس، گرفتگی مزمن و بدون علت صدا، خونریزی، دفع خون، سرفه و درد قفسه سینه را از جمله علائم سرطان ریه عنوان کرد.

وی افزود: افراد در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 45904

ارسال نظر