موج جدید مهاجرات پرستاران | ماجرای قراردادهای ۸۹ روزه پرستان چیست؟

طبق برآوردها حداقل سالیانه ۱۰۰۰ پرستار از کشور مهاجرت کرده اند.

موج جدید مهاجرات پرستاران | ماجرای قراردادهای ۸۹ روزه پرستان چیست؟

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران گفت: متاسفانه به دلایل مختلف تعداد پرستارانی که اقدام به مهاجرت کرده اند، افزایش پیدا کرده است. طبق برآوردها حداقل سالیانه ۱۰۰۰ پرستار از کشورمان مهاجرت کرده اند.

شریفی مقدم افزود: نسبت پرستار به جمعیت در کشورهای اروپایی و توسعه یافته در حدود ۹ پرستار  به ازای ۱۰۰۰ نفر است در صورتی که همین آمار در ایران ۱/۶ است.

دبیرکل خانه پرستار ایران ادامه داد: شرایط جذب پرستاران در کشورهای اروپایی تسهیل پیدا کرده است. جایگاه شغلی و اجتماعی پرستاران در کشورهای پیشرفته بالا است و همین موضوع سبب ایجاد انگیزه های شغلی در بین پرستاران می شود.

او افزود: شرایط کاری و میزان پرداختی در ایران سخت است و به همین دلیل پرستاران اقدام به مهاجرت می‌کنند. به دلیل جایگاه پایین پرستاری در ایران و شرایط سخت کاری، پس از کسب تجربه لازم و سابقه مد نظر، در کشورهای دیگر جذب و مشغول به فعالیت می شوند.

دبیرکل خانه پرستار ایران گفت: بحث عدالت در پرداختی‌ها دلیل دیگر مهاجرت پرستاران است. با شیوع بیماری کرونا پرستاران در بدترین شرایط جذب شدند اما شرایط کاری خوبی ندارند.

شریفی مقدم بیان کرد: در بحران کرونا ۱۵۰ پرستار در راه مقابله با این بیماری شهید شده اند. کمبود نیرو سبب افزایش  خطا‌های پرستاری و در نهایت سبب بروز مرگ و میر در بین افراد می شود.

او درباره قرارداد‌های ۸۹ روزه، هم می‌گوید: این مدل قرارداد نهایت بی‌انصافی و استثمار پرستاران است که در ابتدای کرونا گفتند کرونا سه ماهه است و این شیوه جذب باب شد. پرستاران با قرارداد ۸۹ روزه، تعدادشان ۵ هزار نفر بود اما با آمدن پیک‌های بعدی مجبور به تمدید قرارداد آن‌ها شدند و حالا پرستاری که در اوج نیاز با کمترین حقوق آمده است با کاهش کرونا، عذرشان خواسته می‌شود.

دبیرکل خانه پرستار ایران با اشاره به اینکه پرستاران بیشترین خدمات را به مردم در حوزه سلامت ارائه می دهند، گفت: ما نیازمند تعداد نیروی پرستار در بیمارستان های سراسر کشور هستیم تا حداقل استانداردهای بین المللی در زمینه پرستار را در کشور داشته باشیم.

شریفی مقدم گفت: سالیانه ۱۲ هزار پرستار از دانشکده علمی سراسر کشور فارغ التحصیل می شوند. با وجود اینکه زیر ساخت لازم در کشور به اندازه کافی نداریم  ولی ظرفیت پرستاری سه برابر شده است./ باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 4580

ارسال نظر