هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره شربت‌های سرماخوردگی .ضدسرفه هندی

سازمان جهانی بهداشت ضمن هشدار درباره مصرف چهار شربت سرماخوردگی و ضدسرفه هندی اعلام کرد: درحال بررسی اثرات این داروها روی کودکان است.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره شربت‌های سرماخوردگی .ضدسرفه هندی

 سازمان جهانی بهداشت ضمن هشدار درباره مصرف چهار شربت سرماخوردگی و ضدسرفه هندی اعلام کرد: درحال بررسی اثرات این داروها روی کودکان است.

رسانه‌های مختلف هند از جمله شبکه ان دی تی وی، با انتشار این خبر نوشتند: پس از مرگ ۶۶ کودک در آفریقا، این سازمان در مورد مصرف چهار داروی تولید شده در هند شامل محلول خوراکی پرومتازین، شربت سرفه کودک کوفکسمالین، شربت سرفه کودک ماکف و شربت سرد Magrip N هشدار داد.

سازمان جهانی بهداشت از مصرف این چهار شربت سرفه و سرماخوردگی ساخت هند که مصرف آن‌ها ممکن است منجر به مرگ بیش از ۶۰ کودک در گامبیا، کشوری در غرب آفریقا شده باشد، هشدار داد.

سازمان جهانی بهداشت یک هشدار محصول پزشکی برای چهار داروی آلوده شناسایی شده در گامبیا صادر کرده است که به طور بالقوه با صدمات حاد کلیوی و ۶۶ مرگ در میان کودکان مرتبط بوده است.

در حالی که محصولات آلوده تاکنون فقط در گامبیا شناسایی شده است، سازمان جهانی بهداشت از دیگر کشورها خواست که در حالت آماده باش باشند، زیرا ممکن است در کشورهای دیگر توزیع شده باشد.

با توجه به هشدار محصولات پزشکی سازمان بهداشت سازمان ملل متحد، تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نمونه‌های هر یک از این چهار محصول تأیید می‌کند که آن‌ها حاوی مقادیر غیرقابل قبولی دی اتیلن گلیکول و اتیلن گلیکول به عنوان آلاینده هستند. سازنده، تضمینی برای ایمنی و کیفیت این محصولات به WHO ارائه نکرده است.

دی اتیلن گلیکول و اتیلن گلیکول هنگام مصرف برای انسان سمی هستند و می‌توانند کشنده باشند.

اثرات سمی می‌تواند شامل درد شکمی، استفراغ، اسهال، ناتوانی در دفع ادرار، سردرد، تغییر وضعیت ذهنی و آسیب حاد کلیه باشد که ممکن است منجر به مرگ شود.

به گفته رسانه‌های هندی، منابع وزارت بهداشت این کشور گفته اند که این شرکت تاکنون این محصولات را فقط به گامبیا تولید و صادر کرده است.

منابع گفتند: «این یک رویه است که کشور واردکننده، این محصولات را بر روی پارامترهای کیفی آزمایش می‌کند و از کیفیت محصولات قبل از عرضه برای استفاده در کشور رضایت می‌دهد».

طبق نتایج آزمایشی دریافت شده توسط WHO از ۲۳ نمونه آزمایش شده، چهار نمونه حاوی دی اتیلن گلیکول / اتیلن گلیکول یافت شد.

همچنین WHO اطلاع داده است که گواهی تجزیه و تحلیل در آینده نزدیک در اختیار این سازمان قرار خواهد گرفت و آن را با هند به اشتراک خواهد گذاشت.

در عین حال، هنوز رابطه علت و معلولی دقیق یک به یک مرگ از سوی WHO ارائه نشده است، و همچنین جزئیات برچسب‌ها و محصولات از سوی سازمان بهداشت جهانی با CDSCO به اشتراک گذاشته نشده است که آن را قادر می‌سازد هویت منبع تولید محصول را تایید کند.

این منابع گفتند که سازمان مرکزی، کنترل استانداردهای دارویی نیز تحقیقاتی را آغاز کرده است.

متخصصان و پزشکان در گامبیا در ماه ژوئیه، پس از اینکه کودکان سه تا پنج روز پس از مصرف شربت پاراستامول محلی، دچار مشکلات کلیوی شدند، زنگ خطر را به صدا درآوردند.

در ماه اوت، ۲۸ نفر جان خود را از دست دادند، اما مقامات بهداشتی این کشور گفتند که تعداد این افراد احتمالا افزایش خواهد یافت.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 45468

ارسال نظر