چند میلیون سالمند در ایران داریم؟

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با بیان این‌که یک میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند تنها در کشور داریم، گفت:‌ هزینه نگهداری هر سالمند در هر ماه ۹ تا ۱۰ میلیون تومان است.

چند میلیون سالمند در ایران داریم؟

احمد دلبری، رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با بیان این‌که یک میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند تنها در کشور داریم، گفت:‌ هزینه نگهداری هر سالمند در هر ماه ۹ تا ۱۰ میلیون تومان است.

به گزارش عرشه آنلاین، احمد دلبری به مناسبت هفته گرامیداشت و تکریم سالمندان اظهار کرد:‌ بر اثر ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی در کشور امید به زندگی افزایش یافته که این امر موجب افزایش جمعیت سالمندان در سال‌های گذشته شده است. در زمان حاضر حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سالمند در کشور داریم که ۱۰.۷ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این‌که در ۴۰ سال گذشته میزان رشد سالمندان دو برابر شده است، افزود:‌ در سال ۱۴۳۰ جمعیت سالمندان ایران به بیش از ۳۰ درصد خواهد رسید، در حالی که زیرساخت‌های ارائه خدمت به سالمندان حتی در حال حاضر نیز وضعیت مطلوبی ندارد.

۵۴ درصد سالمندان مستمری دریافت نمی‌کنند!

دلبری با اعلام این‌که تربیت متخصص طب سالمندی از سوی وزارت بهداشت متوقف شده، به سایر چالش‌های پیش‌روی سالمندان اشاره و تصریح کرد:‌ یکی از چالش‌های دیگری که پیش‌روی سالمندان قرار دارد معیشت آنها در آینده است؛ الان تقریباً 54 درصد سالمندان ما مستمری دریافت نمی‌کنند و میزان فقر در جامعه سالمندان بیش از رده‌های دیگر عمر است.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی ادامه داد:‌ در حال حاضر به دلیل تغییرات فرهنگی و اجتماعی که اتفاق افتاده، فرزندان کمتر از پدر و مادر خود نگهداری می‌کنند. در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار سالمند در کشور داریم که تنها زندگی می‌کنند. 49 درصد سالمندان زن همسر خود را از دست داده‌اند و تنها هستند؛ در آینده نیز نزدیک به 2 میلیون و 500 هزار سالمند مجرد در کشور خواهیم داشت که این امر باعث می‌شود ما با کمبود نیروی مراقب مواجه شویم.

هزینه نگهداری از سالمندان در آسایشگاه‌ها

این متخصص سالمندشناسی با بیان اینکه هزینه نگهداری هر سالمند در هر ماه 9 تا 10 میلیون تومان است، خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه یارانه متناسب با این نیاز در کشور نداریم و باید سازمان‌های بیمه‌گر و دولت، توجه اساسی به بیمه خدمات طولانی مدت برای سالمندان داشته باشند و با توجه به اینکه جمعیت سالمندی کشور به سمت زنانه شدن پیش می‌رود و زنان سالمند آسیب‌پذیرتر از مردان سالمند هستند، جای خالی حمایت‌های بیمه‌ای برای دریافت خدمات طولانی‌مدت توسط سالمندان، بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.

وی افزود:‌ در زمان حاضر به ازای هر 640 نفر سالمند در کشور یک تخت آسایشگاهی داریم در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته به ازای هر 18 نفر سالمند یک تخت آسایشگاهی وجود دارد.

۳۰ درصد سالمندان آسایشگاهی مجهول‌الهویه‌اند!

وی با بیان این‌که 14 هزار و 500 تخت آسایشگاهی در کشور داریم، بیان کرد:‌ حدود 30 درصد از سالمندانی که در آسایشگاه‌ها نگهداری می‌کنند مجهول‌الهویه هستند یعنی به دلیل عدم امکان نگهداری آنها توسط فرزندان‌شان، رها شده‌اند؛ این در حالی است که در آینده نزدیک بسیاری از افراد سالمند مجرد و بدون فرزند خواهند بود و این امر باعث بروز یک ابربحران می‌شود.

یک‌سوم عمر ایرانی‌ها در سالمندی می‌گذرد

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با اشاره به اینکه خدمات آسایشگاهی، آخرین مرحله نگهداری از یک سالمند است و ما باید پیش از رسیدن سالمندان به این مرحله فکری برای این بحران کنیم؛ تأکید کرد:‌ سن بازنشستگی در کشور ما به طور میانگین 52 سال و امید به زندگی 75 سال است؛ یعنی نزدیک به یک سوم عمر مردم در دوره بازنشستگی و سالمندی سپری می‌شود و این در حالی است که برنامه و متولی مشخصی برای سالمندی در کشور نداریم و افراد بدون این‌که برای سالمندی آماده شده باشند؛ وارد این دوران می‌شوند. افراد باید پیش از بازنشستگی باید برنامه مشخصی برای ادامه زندگی خود داشته باشند و آموزش‌های مهارتی و خودمراقبتی دریافت کنند. در جهان "بانک زمان" داریم که افراد می‌توانند به آنجا مراجعه و به سالمندان خدمتی ارائه کنند و در آینده که نیاز به خدماتی داشتند؛ این خدمات را دریافت کنند اما در کشور ما چنین جایی وجود ندارد./ تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 45224

ارسال نظر