تعداد کودکان کار در ایران چقدر است؟

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از برنامه این سازمان برای تامین اعتبارات لازم به منظور اجرای طرح «شناسایی هویت کودکان کار با اسکن عنبیه» در کل کشور خبر داد.

تعداد کودکان کار در ایران چقدر است؟

 محمدرضا حیدرهایی سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درخصوص جدیدترین برنامه سازمان بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار بیان کرد: سازمان بهزیستی در چارچوب برنامه‌های خود در نظر دارد اطلاعات جامع و کاملی از حضور کودکان در سطح شهر مثل اینکه کودکان کار بیشتر در چه مناطقی حضور دارند و چه نوع کاری انجام می‌دهند، به دست آورد و سپس در جهت کاهش حضور کودکان کار در سطح شهر یا به حداقل رساندن این کودکان برنامه‌ریزی کند.

او در پاسخ به سوالی درخصوص تعداد کودکان کار در سطح کشور گفت: براساس آمارهایی که از قبل از ورود اتباع جدید به کشور وجود دارد، حدود ۶۰۰۰ کودک کار و خیابان در سطح کشور وجود دارند که ۸۰ درصد آنها غیرایرانی و اتباع هستند.

حیدرهایی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه با وجود اجرای طرح شناسایی هویت کودکان کار با اسکن عنبیه، چه تعداد کودک دوباره به سطح شهر بازگشته‌اند، بیان کرد: طرح اسکن عنبیه طرحی نوپاست و از سال ۱۴۰۰ تنها در ۱۲ استان اجرا شد. بنا داریم تا ۳ ماه آینده با کمک سایر دستگاه‌ها تامین اعتبارات لازم صورت گیرد و دستگاه‌های ثبت اطلاعات کودکان کار و خیابان از طریق اسکن عنبیه در کل کشور فراهم و این طرح اجرا شود. پس از آن برنامه‌ریزی می‌کنیم تا اطلاعات هویتی همه کودکان کار ثبت شود.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به برنامه سازمان بهزیستی برای ارائه آموزش‌های تحصیلی همزمان با شروع سال تحصیلی جدید همچنین توضیح داد: مراکز آموزشی حمایتی غیردولتی تحت نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند؛ این مراکز دارای کارت ویزیت با درج آدرس و شماره تلفن هستند که بعد از شناسایی کودکان کار، این کارت‌های‌ ویزیت در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا در صورت تمایل برای دریافت آموزش‌ها به این مراکز مراجعه کنند. در صورتی که این کودکان از تحصیل بازمانده باشند، زمینه بازگشت به تحصیل برای آنها فراهم می‌شود و بعد از ارائه آموزش‌های لازم، مدرک لازمه صادر می‌شود و در اختیار کودکان کار قرار می‌گیرد.

حیدرهایی بیان کرد: سازمان بهزیستی هر سال با آموزش و پرورش برنامه‌ریزی می‌کند تا در صورت مشاهده کودکان کار ایرانی یا کودکان اتباعِ دارای مجوز اقامت که بازمانده از تحصیل هستند، مقدمات و زمینه بازگشت این کودکان به تحصیل براساس مدل طراحی شده توسط وزارت آموزش و پرورش فراهم شود. همچنین در صورت وجود کودکان اتباع فاقد مجوز اقامت شرایطی فراهم می‌شود تا این کودکان در همان مراکز حمایتی تحصیل کنند و به کمک مربیان حاضر در مراکز آموزش‌های لازم را دریافت کنند و سپس در پایان سال امتحان بدهند و مدرک خود را دریافت کنند.

 

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 43515

ارسال نظر