اختلال و قطعی اینترنت در مناطق تهران و سایر شهرها

مشاهدات و تجربه شخصی کاربران نشان می‌دهد که همچون روزهای گذشته، امروز نیز اینترنت در تهران و دیگر شهرها دچار قطعی و اختلالات زیادی است.

اختلال و قطعی اینترنت در مناطق تهران و سایر شهرها

قطعی اینترنت و فیلترینگ تا کی ادامه دارد؟گزارش‌ها حاکی از این است که اینترنت همراه و اینترنت ثابت در نقاط مختلف کشور طی ساعاتی از روز قطع می‌شود. 

به دلیل نا آرامی‌های اخیر و سوء استفاده اغتشاشگران از شبکه‌های اجتماعی، محدودیت‌هایی در اینترنت و دسترسی کاربران به این شبکه‌ها ایجاد شده که ضرر و زیان بسیاری برای کسب و کارهای آنلاین به همراه داشته است.

 احمد وحیدی وزیر کشور می گوید: در اتفاقات اخیر، بعضی از شبکه‌های مجازی آتش بیار معرکه بودند و ساماندهی اغتشاشات را بر عهده داشتند. بخش زیادی از آشوب‌ها تحت آموزش همین فضای مجازی بوده است و برای دور زدن قطعی اینترنت از روش‌هایی استفاده می‌کردند.

او گفت: برخی از این شبکه‌های مجازی با انتشار برخی تصاویر که بعضا واقعی هم نیستند، تلاش می‌کنند هم مردم را تحریک کرده و هم به آن‌ها آموزش دهند. طبیعی است در چنین حالتی ما برای حفظ امنیت، نظم عمومی، آرامش و حقوق شهروندی مردم، محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنیم تا نتوانند آن‌ها از مسیر شبکه‌های مجازی، اغتشاشات را هدایت کنند.

به گفته وزیر کشور، تا پایان یافتن اغتشاشات محدودیت های اینترنتی ادامه دارد. اغتشاشگران موجب اعمال چنین محدودیت‌هایی می‌شوند و هرگاه دستگاه امنیتی و اطلاعاتی مطمئن شود که دیگر چنین موضوعیتی نیست این محدودیت‌ها برداشته می‌شود.

در چند روز اخیر به دلیل به وجود آمدن اوضاع آشفته و ایجاد برخی اغتشاشات در نقاط مختلف کشور، شاهد اختلال در دسترسی به اینترنت و در ادامه فیلتر شبکه های مجازی خارجی به ویژه اینستاگرام بوده ایم . به گفته فعالان کسب و کار مجازی اغتشاشات اخیر باعث افت شدید بازار کسب و کارهای اینترنتی شده است.

براساس گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران، معادل ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌کنند به طوری که حدود ۹ میلیون نفر یعنی ۸۳ درصد از طریق اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند.

خانم جعفری یکی از فروشندگان در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام) می گوید: متاسفانه حدود ۱۰ روز می شود که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام قطع شده است و در این چند روز ضرر بالایی را متحمل شده ایم.

او گفت: اغتشاشات ضرر و زیان زیادی برای کسب و کارها به همراه داشته است، به عنوان یک فروشنده لباس در اینستاگرام، بالغ بر ۲۰ الی ۳۰ میلیون در شرایط کنونی متضرر شده ام و با وضعیت به وجود آمده باید حقوق خیاط، برش کار و ... را از جیب خود پرداخت کنم که این موضوع شرایط را برای ما سخت کرده است.

ضرر ۱۰۰ درصدی کسب‌وکارها در پی اغتشاشات و ناآرامی های اخیر

رضا الفت‌نسب عضو هیات مدیره انجمن کسب و کارهای مجازی می گوید: توسعه کسب و کار و فعالیت های اقتصادی نیاز به فضای امن و آرام دارد. کسب‌وکارهای خردی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، در پی این اغتشاشات و نا آرامی ها و کندی اینترنت به‌شدت ضرر خواهند کرد به طوری که مشخص نیست در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

او در ادامه گفت: کسب ‌وکارهای بزرگ‌تر هم به شبکه های اجتماعی وابسته هستند. تعدادی از مشتریان خود را در آن پیدا می‌کنند. کسب‌وکارهای بزرگ در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌هایی برای گسترش فعالیت خود در این پلتفرم ها کرده‌اند که اگر این نا آرامی ها ادامه ‌دار باشد ضرر هنگفتی را متحمل خواهند شد.

پس از اعتراضات هفته گذشته اینستاگرام، واتس‌اپ، گوگل‌پلی، اپ‌استور، لینکدین، سایت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و بازی کلش‌اوکلنز فیلتر شدند. 

قطعی و فیلترینگ اینترنت

بعد از اعتراضات به مرگ مهسا امینی و گشت ارشاد در هفته گذشته اینستاگرام، واتس‌اپ، گوگل‌پلی، اپ‌استور، لینکدین، سایت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و بازی کلش‌اوکلنز مسدود و فیلتر شدند. گزارش‌ها حاکی از این است که اینترنت همراه و اینترنت ثابت نیز در نقاط مختلف کشور طی ساعاتی از روز قطع می‌شود./اعتمادآنلاین

اختلال و قطعی گسترده اینترنت در ایران

از ساعت 16 روز جمعه اول مهرماه، اینترنت موبایل (همراه اول و ایرانسل) در تمام تهران قطع و صرفا دسترسی به سایت‌های داخلی ممکن بود.

گزارش حاکی است مشاهدات و تجربه شخصی کاربران نشان می‌دهد که از 30 شهریور ۱۴۰۱ اینترنت در تهران و دیگر شهرها دچار قطعی و اختلالات زیادی است.

بزرگترین «اختلال اینترنت» ایران از سال ۲۰۱۹

​«این بزرگ‌ترین اختلال در اینترنت ایران از سال ۲۰۱۹ است.» این بخشی از توئیت نت بلاکس با توجه به داده های سی ام شهریورماه رصد اینترنت ایران بود که منتشر شد.

از صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت که عیسی زارعپور از احتمال اختلال و محدودیت در شبکه سراسری اینترنت در ایران به دلیل برخی تصمیمات امنیتی سخن گفت تا چند ساعت بعد که این محدودیت ها آغاز شدند ، فاصله زیادی نبود. فاصله ای که در این میان یک بار وزارت ارتباطات اعلام کرد از صحبت های آقای وزیر برداشت اشتباه شده است. همزمان البته توئیت هایی از موافقان طرح صیانت منتشر شد چون روح الله مومن نسب که عدم اجرای طرح صیانت را حاصل این ناآرامی های روزهای اخیر نامید.

از عصر چهارشنبه اما اینترنت محدودیت های جدی را تجربه کرد. ابتدا همراه اول و سپس سایر اپراتورهای تلفن همراه پوشش دهی ال تی ای را از دسترس خارج کردند. سپس نوبت به اختلال شدید در اینستاگرام ، شبکه اجتماعی پر طرفداری که سید ابراهیم رئیسی اخیرا بار دیگر در گفت و گو با شبکه سی بی اس آمریکا با اشاره به نقش آن در درآمدزایی مردم اعلام کرد برای بهبود شرایطش هم تلاش می کند رسید.

ساعاتی بعد نوبت به واتساپ رسید و این شبکه اجتماعی هم از دسترس خارج شد. دقایقی بعد اعلام شد شبکه اپراتورهای موبایلی تنها به پهنای باند ملی دسترسی دارند. حالا اما در انتهای شب سی ام شهریور ، نت بلاکس مرجع رصد جهانی اینترنت اعلام کرده در این روز ، شبکه اینترنت ایران ، بزرگترین اختلال را از سال ۲۰۱۹ تجربه کرده است. اختلالی که البته تسنیم و فارس درباره اش نوشتند یک تصمیم مقطعی به دلیل شرایط خاص امنیتی در کشور است و بزودی دسترسی به پهنای باند بین الملل و همین طور شبکه های اجتماعی فیلتر شده ، مثل گذشته از سر گرفته خواهد شد.

اختلال در اینترنت

پس از اینستاگرام، واتساپ هم دچار مشکلاتی شد

برخی کاربران در نقاط مختلف کشور، از عدم دسترسی به اپلیکیشن واتساپ خبر می‌دهند.

برخی کاربران نیز از کند شدن سرعت واتساپ و دیر ارسال شدن پیام‌ها خبر داده اند.

سایت نت بلاکس رسما با انتشار وضعیت دسترسی به واتساپ برای کاربران ایرانی ، اختلال شدید در این شبکه اجتماعی را تائید کرد.

دیجیاتو با انتشار تصویری از نمودار دسترسی به واتساپ توسط کاربران ایرانی ، خبر اختلال شدید و خروج این شبکه اجتماعی از دسترس را تائید کرد.

سایت های جماران ، زومیت و دیجیاتو و همچنین فارس در گزارش ها و اخباری از شرایط اینترنت در تهران خبر از اختلال در شبکه اینترنت کشور و همچنین اختلال شدید در واتساپ پس از از دسترس خارج شدن اینستاگرام داده اند.

پس از اینستاگرام از ساعاتی قبل دسترسی به واتساپ هم در تهران و بسیاری از شهرها برای کاربران با اختلال همراه شده است. خبرگزاری جماران از این نوشته که در بخشی از شهر تهران دسترسی به واتساپ در کنار اختالال روی اینترنت گوشی های همراه ، حتی با اینترنت های ثابت خانگی هم مقدور نیست و در برخی مناطق دسترسی به آن سخت است. زومیت و دیجیاتو رسانه های تخصصی حوزه تکنولوژی هم این اختلال و در مواقعی عدم دسترسی را تائید کرده اند.

از عصر امروز محدودیت های برای اینستاگرام دیگر شبکه اجتماعی پر مخاطب ایجاد شد و دسترسی به آن بدون فیلترشکن مقدور نیست.

همچنین از عصر امروز اینترنت اپرواتورهای موبایلی در مناطقی از تهران در دسترس نیست . خبرنگار فارس در گزارشی از مناطق مرکزی شهر این عدم دسترسی را تائید کرده است. عیسی زارعپور وزیر ارتباطات صبح امروز ابتدا خبر از احتمال ایجاد محدودیت در شبکه اینترنت سراسری کشور به دلیل مسائل امنیتی خبر داده بود و سپس دفترش احتمال قطع سراسری را تکذیب کرد .

همچنین دیجیاتو خبر از اختلال در دسترسی به سایت های خارجی داده است.

نت‌بلاکس قطعی و اختلال اینترنت را تایید کرد

نت بلاکس نیز این اختلالات را تایید می‌کند؛ همچنین روز گذشته گزارش نت بلاکس  قطعی کامل اینترنت در سنندج را تایید کرد. همچنین در این شهر اینترنت ثابت نیز قطع شده بود. موضوع کندی سرعت و اختلالات اینترنت مدت‌هاست که مورد شکایت کاربران است و به اشکال مختلف نارضایتی خود را اعلام کرده‌اند.

صدای نمایندگان هم درآمد

امروز، ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ نیز برخی نمایندگان مجلس در مورد کاهش سرعت اینترنت از وزیر ارتباطات سوال کردند. بر این اساس در پایان جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، سوال معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار و چند نماینده دیگر مجلس از وزیر ارتباطات در مورد کاهش سرعت اینترنت مطرح و اعلام وصول شد.

مجتبی رضاخواه، نماینده تهران و تعداد دیگری از نمایندگان هم در مورد علت کاهش شدید سرعت اینترنت در ماه‌های اخیر از وزیر ارتباطات سوال کرده‌اند. قرار است این سوال‌ها به کمیسیون صنایع و معادن مجلس رفته و پس از بررسی و تایید،عیسی زارع پور به عنوان وزیر ارتباطات دولت برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس فراخوانده شود. (گجت‌نیوز)

بارها کارشناسان پیرامون اختلالات اینترنت هشدار داده‌اند؛ چراکه این موضوع می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به کسب‌وکارهای کوچک و خانگی وارد کند. همچنین وابستگی بالای زندگی امروز افراد به اینترنت، این فناوری را تبدیل به بخش جدا ناپذیر کارها و روزمره ایشان کرده است.

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 42868

  • ناشناس

    اینترنت فقط بخاطر انتش خراب شده

  • ناشناس

    یک سال

  • ای بابا

    چرا نتا رو قطع کردن والا وی پی ان ها مشکل دارن واتساپ پیام نمیره. کی درست میشه ؟

    • Sana

      تا وقتی که اعتراضات تموم نشه اینترنت رو وصل نمیکنن🤕

  • علیرضا

    ملت رابه اسیری گرفته اید هرکاردوست دارید میکنید دراخر ادعای مردم سالاری در سازمان ملل میکنید

    • عمو

      ملتی که وقتی بنزین میخواد گرون بشه میرن صف های کیلومتری رو تحمل میکنن که مثلا یه باک بنزین جلو بیوفتن رو نمیشه درست کرد این ملت خیلی جاهل تر از این حرفان

  • ناشناس

    توراخدا اینترنت هارو وصل کنید

    • madi

      الان چرا نت قط شده چرااااااا؟

  • ناشناس

    متاسفم برای شما

  • دوره تعمیرات برد الکترونیکali

    به خدا چه گرفتاری شدیم از دست اینا یه روز اینترنت ملی یه روز قطعی اینترنت اخه اقتصاد خراب کاسبی خراب ما از این اینترنت درامد داریم بعد قطع میکنید که خسارت این ملت بیچاره میده خدا لعنتتون کنه

  • ناشناس

    قرار بود که آزادترین کشور جهان و مهد دموکراسی باشیم که!

  • ناشناس

    مگه زمان شاه اینترنت نبود شعار نبود که شما الان اینرنت رو قطع کردین که چی بشه این طوری مردم بیشتر کفری میشن.

    • ناشناس

      دقیقا

  • محمد

    ۲۰ سن

    • محمد

      تورو خدا وصل کنید مادانشجویان چه گناهی داریم

  • ناشناس

    لطفا اینترنت را وصل کنید چرا قطع کرده ایند

  • ناشناس

    اینترنت ها را وصل کنید چرا قطع کردیند اینترنت

  • مریم

    اختلال نه قطعی

  • ناشناس

    حاجی بقران اینترنت هارو وصل کنید حوصله امون سر رفته حاجی بس کنید دعوا میکنید بسه دیگه تقصیر پلیس نبوده باید حجاب رو رایت کنید اینجا آمریکا یا استانبول نی برین همونجا این کارو کنید ایران دیگه حجاب داشته باشید آهه تازه اینترنت هارو هم وصل کنید مردیم بابا این دیگه چ وضعشه بخدا هرکس میجنگه خودشو به کشتن میده بهتره دست برداریم با پلیس نمی‌تونیم بجنگیم بسهههه لطفاً اینترنت

  • اینترنت کی وصل میشه
    داریم دیوونه میشیم بسه دیگه بخدا درامدمون از بین رفته همه چیزمون به اینترنت بستگی داره

  • ناشناس

    مسخرشو در اوردین دیگه همه چی ازمون گرفتیم چکار اینترنت داشتین دیگه به اندازه کافی جنسا رو گرون کردین شما چکار میخواین کنین مردمو میخواین از بین ببرین آه ما ولتون نمیکنه گردنتون گرفته ببینم کی به خاک سیاه بشینین با آه ما مردم

  • ناشناس

    گسب و کار پا با وانساپه مسخره کردید به خدا

  • ناشناس

    این چه جور مردم سالاریه حتی یه اینترنتمون هم شما باید در موردش تصمیم بگیرید این چه وضعیه

  • ناشناس

    به خدا مردمچ گناهی کردن که از کب کار انداختین بسدیگ

  • ناشناس

    ایننترنت وسل کنین مادرامدون از اینستای هالا ک قعت شدباید بته بخوریم دیگ از امر خودمون سیر شدیم ترو خشک باهم نسوزونین

  • ۰۰۰۰

    کاشکی میشد بریم یه جایی دیگه

    • ناشناس

      کارخیلی ها ازطریق واتساپ بوده تواین شرایط گرونی چندروزهه خیلی ها بیکارشدن ان شاالله که به زودی زود اغتشاشات تموم خواهد شد خواهشا هرچه زودتر اینترنت هارو وصل کنید

    • ناشناس

      وصل کنیدبسه دیگه ما پیج کاری داریم

  • ناشناس

    تورو خدا اینترنت رو وصل کنید

  • ناشناس

    خیالتون راحت شد از اینکه اینترنت ها قطع کردید

    • ناشناس

      الان منظورت با کی خیالتون راحت شد مردم یا نظام مقدس جمهوری اسلامی

  • ناشناس

    واتساپ و وصل کنید اینستا رو بزارید بعد . اخه تا کی این همه ظلم

  • محمود

    آقا ما غیر از. سرگرمی که تووو واتساپ و اینیستااا داشتیم.
    تووو واتساپ گروه درسی داشتیم، فیلم‌ها و جزوه و کتاب درسی رو از طریق تلگرام دانلود میکردیم. تووو اینیستا هر شب استاد لایو کلاس می‌گذاشت.
    بعد میگید مردم چرا اعتراض می کنن. هیچیتون مثل دنیا نیست. فقط بگیر و ببند.
    با همین قطع اینترنت میشه فهمید کی دروغ میگه کی راست.
    کی حقه کی باطل

  • الیار

    تووروخدارنت مارو وصل کنین،

  • مهسا

    تورو قران وصل کنید

  • ستی

    جون مادرتون اینترنت هارو وصل کنین مردیم از افسردگی 😞😞

  • زهرا

    خواهش می کنم اینستا رو وصل کنید

  • ناشناس

    توروخدا وصل کنید نت هارو

  • ناشناس

    درست کنین دیگه

  • سارا

    واقعا زشته که هر چی میشه اینترنت رو قطع میکنید

  • نیما

    خواهش‌میکنم‌ی پیگیری بکنید چ زمانی وصل میشه بخدا گرفتاری داریم بیشتر سایتا فیلتره حتی داخلی نمیتونیم ی جزوه دانلود کنیم زودتر وصل کنید خواهش میکنم

  • هق

    خاهش میکنم جون عزیزتون وصل کنید
    دارم دیوونه میشم
    لطفا

  • محمد

    الان این چه معنی میده که اینترنت رو قطع کردین و حتی به هیچ جاتون هم نیست که بخوایید در موردش کوچکترین توضیحی بدین تو تلویزیون بابا اونکه حالیشه میدونه هر جا اغتشاش باشه اینترنت و قطع میکنن مثل امریکا بعد از انتخابات اما دو روز سه روز نه مثل شما که الان سه شبه اعلام میکنید آروم شده اوضاع اما همچنان نت قطع بخدا اینکارا بدتر منفورتون میکنه و مردم و عصبی تر حالا تا بخاطر اینترنت هم اغتشاش نشه شما وصل بکن نیستید

  • ناشناس

    اقا من خرج خانواده رو اینترنی در میارمم جان مادرتون وصل کنید

  • ناشناس

    با عرض سلام و احترام خدمت شما. خدا خیرتون بده اینترنت قطع کنید برا همیشه مگه قدیم با اینترنت کار میکردن تازه راحت شدیم دو هفته چقدر زندگی ها بخاطر همین گوشیا بحث داشتن ..اگه نون ندارن بخورن دیگه کمتر بحث و خیانت تو زندگیا هست .تو رو به امام حسین وصل نکنیییییییید .اجرتون باامام حسین.

  • نیلو

    ما شغلمون با اینترنت...ابزار هایی که استفاده میکنیم با فیلتر شکن کار میکنند...
    الان این فیلترشکن ها هم کار میکنند ...
    این همه ظلم تا کی ...
    مارو تعدیل نیرو کردن گفتن نیاید تا نت وصل بشه ...
    چه گناهی کردیم ایرانی شدیم ....
    با سی سال سن نه امید اینده دارم ...نه شغل ...نه ازدواج ....خدا لعنتتون کنه

    • Amir

      واقعا شرمنده اشتباهی منفی دادم و اینکه بنده هم با سخن شما موافق هستم

  • M

    مسخرشو دراوردین همه چیو فیلتر کردین خیلی کار زشتیه تا یه اتفاقی میوفته فیلتر میکنین. بیایین خودمونم فیلتر کنین دیگه تارف نکنین!

  • ناشناس

    اینترنت وصل کنید لطفا

  • ناشناس

    بجایی کمک خرج مردم باشین از نون خوردن انداختینشون خاک تو سرتون

  • ناشناس

    بد و بدتر

  • مروارید

    تو رو خدا وصل کنین واتساپ و اینستا رو دق کردیم بمولا چه غلطی کردیم اصلا به دنیا اومدیم😔
    جون عزیزترین کستون وصل کنین مُردیم بخدا دیگه تمومش کنین بابا ما چه گناهی کردیم آخه 😔💔

  • دنیا

    جان مادرتون اینترنت وصل کنید یه راه دیگه برا کنترل معترضا پیدا کنید ما از صبح تا شب با اینترنت کار داریم دارین بدبختمون میکنید ما چه گناهی کردیم

  • ناشناس

    توروخدا‌وصلش‌کنید

  • شیما

    ما عزیزامون خارج از ایرانن خبر گرفتن ازشون به شدت سخت شده کسب کار ها تعطیل شده این چه وعضشه رسیدگی کنید ما مردم چه گناهی کردیم گیر شماها افتادیم 😐

  • علی

    واقعا متاسفم برا این ملت😐▪️😑

  • اسرا

    تو رو خدا اینترنت رو وصل کنید کجا بریم آخه خسته شدیم 😔

  • ناشناس

    من دخترم خارج از کشوره نمیتونم باهاش تصویری صحبت کنم دلم واسش یه ذره شده تو رو خدا نتها رو وصل کنید چی میخاین اخه از جون این ملت حالا اونا یه غلطی کردن شما کوتاه بیاین جون بچتون

  • علیرضا عبدالله پور

    حتی همونایی که این شبکه های اجتماعی را قطع میکنند خودشان کاربر این شبکه ها هستند.گویی با کلیت جامعه مخالفت میکنید.تردید نکنید عواقب اینکار خوب نیست.جامعه تک صدا و تک بعدی به نفع هیچکس نیست.چه بپذیرید چه نپذیرید مردم وجود دارند و با شما هم عقیده نیستند شک دارید رفراندوم بزارید.قطعی اینترنت مخالفانش کمتر از نود درصد نخواهد بود.نظر مردمو حدس نمی زنند مردم خودشان زبان دارند ازشون بپرسید.

  • ناشناس

    فوق لیسانس گرفتم دیدم کار نیست رفتم سراغ کارگری یه سرمایه جور کردم رفتم سراغ ترید کردن که داشت وضعم خوب میشد که...! متاسفانه نمیشه حرفهای بدبد زد اینجا وگرنه یه حالی بهتون میدادم.

ارسال نظر