روانشناس‌نما‌ها جمع می‌شوند؟

در لیستی ۱۴۵ نفره در بدو امر روانشناس نما‌ها را معرفی کردیم؛ پس از آن لیستی ۱۰۰ نفره منتشر شد که خوشبختانه مورد استقبال و تشکر مردم قرار گرفت. خیلی از مردم به این افراد مراجعه کرده بودند و حالشان بدتر شده بود.

روانشناس‌نما‌ها جمع می‌شوند؟

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: در ایام کرونا به دلیل شرایط حاکم بر جامعه، مردم نیاز داشتن تا سؤالات و مشکلات خود را از روانشناسان و متخصصین بپرسند و به همین دلیل در فضای مجازی افراد زیادی تحت عنوان روانشناس و مشاور خود را معرفی کردند. این عناوین باید توسط مرجعی تخصصی تأیید شود، اما این‌گونه نبود.

او گفت: این افراد در فضای مجازی آن چیزی که مردم نیاز داشتند را با صحبت‌ها و کلمات زیبا ارائه و مردم به آن‌ها مراجعه کردند.  زمانی که شکایت‌های زیادی از جانب مردم درباره سوءاستفاده‌های مالی، اخلاقی و فرهنگی این روانشناس نماها به ما اطلاع دادند، با کمک بعضی از نهادهای حکومتی این موضوع را رصد کردیم.

بیشتر بخوانید: انتشار فهرست دوم روانشناس‌نما‌ها | اسامی ۶١ روان‌شناس‌نما و ٣٢ صفحه غیرمجاز روانشناسی

او ادامه داد: مشاهده کردیم در داخل و خارج کشور رشته این افراد روانشناسی و مشاوره نیست، حتی بعضی آن‌ها تحصیلات دانشگاهی ندارند.

حاتمی گفت: حتی قبل از کرونا همین افراد مشهوری که در این لیست‌ها قرار دارند به دادگاه معرفی و از آن‌ها شکایت کردیم، اما قبل از کرونا تعداد این افراد کمتر از زمان همه‌گیری این ویروس بود.

او افزود: ما مدافع حقوق مردم هستیم و به همین دلیل راه‌های مختلفی را انجام دادیم که این افراد صفحات خود را تعطیل کنند و یا از سازمان مجوز دریافت کنند. اکنون ۴۵ هزار روانشناس رسمی داریم که در حال فعالیت هستند، اما این افراد برای مجوز مراجعه نکردند و مجبور شدیم این افراد را به مردم معرفی کنیم.

او گفت: در لیستی ۱۴۵ نفره در بدو امر روانشناس نما‌ها را معرفی کردیم؛ پس از آن لیستی ۱۰۰ نفره منتشر شد که خوشبختانه مورد استقبال و تشکر مردم قرار گرفت. خیلی از مردم به این افراد مراجعه کرده بودند و حالشان بدتر شده بود و پس‌ازآن بود که شکایت‌ها به سازمان روانشناسی زیاد شد و ما متوجه سوءاستفاده این روانشناس نما شدیم.

حاتمی گفت: آن چیزی که مرکز ملی فضای مجازی به ما اعلام کرده است، ۱۲ هزار صفحه تحت عنوان روانشناسی و مشاوره‌های خانوادگی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. حدود ۴ هزار از این صفحات را که رصد کردیم مشاهده کردیم که اکثر آن‌ها بدون مجوز هستند و خیلی‌ها فاقد تحصیلات روانشناسی هستند.

او افزود: در این امر حقوق مردم ضایع‌شده است که ما به‌عنوان سازمان روانشناسی و سایر دستگاه‌ها مسئولیت داریم که حقوق مردم را اعاده کنیم و باید اقداماتی را انجام دهیم.

حاتمی درباره وجود کتاب‌های مختلف روانشناسی در سطح بازار گفت: از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست دارم که به سازمان روانشناسی اجازه دهند که به این کتاب‌ها نظارت کنیم، چراکه اکنون هیچ نظارتی از سوی ما وجود ندارد و تقاضا داریم این موضوع را که جزء حقوق مردم است را بتوانیم پیگیری کنیم./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 42759

ارسال نظر