لیست ازدواج‌هایی که به طلاق ختم می‌شوند

یک روانشناس گفت: گاهی بعضی خانواده ها، یک سری انتظار از فرزند خود و یکسری انتظارات از همسر فرزند خود دارند، البته سبک های زندگی مختلف انتظارات متفاوتی را به دنبال خواهد داشت، بعضی از خانواده ها حتی قواعد نانوشته ای دارند که فرزندان مجبور به اجرای آن هستند.

لیست ازدواج‌هایی که به طلاق ختم می‌شوند

 عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا ازدواج فرزندان می تواند با یک بحران در خانواده ها همراه باشد گفت: خانواده ها تمام تلاش خود را می‌کنند که از بدو تولد تا هنگام تشکیل زندگی مشترک فرزندشان، کمک کنند تا او را به یک استقلال و بلوغ نسبی برسانند اما گاهی این انتقال جدید به زندگی مشترک، به یک بحران در خانواده تبدیل می شود و اغلب خانواده ها با یک  آشیانه خالی مواجه می شوند و رفتن از این مرحله به مرحله بعد را با چالش‌ها و بحران‌هایی پشت سر می‌گذارند.

به گزارش عرشه آنلاین، دکتر محمدحسن آسایش در پاسخ به این سوال که آیا ازدواج فرزندان می تواند با یک بحران در خانواده ها همراه باشد گفت: خانواده ها تمام تلاش خود را می‌کنند که از بدو تولد تا هنگام تشکیل زندگی مشترک فرزندشان، کمک کنند تا او را به یک استقلال و بلوغ نسبی برسانند اما گاهی این انتقال جدید به زندگی مشترک، به یک بحران در خانواده تبدیل می شود و اغلب خانواده ها با یک  آشیانه خالی مواجه می شوند و رفتن از این مرحله به مرحله بعد را با چالش‌ها و بحران‌هایی پشت سر می‌گذارند.

او تاکید کرد: نقش کلیدی خانواده‌ها در آماده‌سازی جوان خود بسیار پررنگ است. در این بین اگر جوانی هنوز استقلال کامل، توانمندی، آمادگی و تمایزیافتگی را پیدا نکرده باشد و به مرحله ازدواج سوق داده شود، احساس ناامنی می کند و تمایل به بازگشت به زندگی قبلی را از خود نشان می دهد و شاید حتی با یک سوگ مواجه شود. ولی عده ای از جوانان اعلام آمادگی می کنند و این آمادگی، آیا حاصل پختگی و بلوغ باشد و یا حاصل کم تجربگی، مشخص نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: این مرحله از زندگی مشکلات خود را دارد، چالش‌های مانند: تفاوت های سنی، ژنتیکی، جنسیتی، تربیتی ،خانوادگی، تحصیلاتی و... که باعث تعارضات اجتناب ناپذیری در زندگی مشترک می شود.

این روانشناس گفت: گاهی بعضی خانواده ها، یک سری انتظار از فرزند خود و یکسری انتظارات از همسر فرزند خود دارند، البته سبک های زندگی مختلف انتظارات متفاوتی را به دنبال خواهد داشت، بعضی از خانواده ها حتی قواعد نانوشته ای دارند که فرزندان مجبور به اجرای آن هستند.

 اگر دختری که با سبک زندگی مدرن پرورش یافته است، با پسری از خانواده سنتی ازدواج کند، به دلیل تفاوت در سبک های زندگی، احتمالا تعارضات جدی در این ارتباط به وجود خواهد آمد.

دکتر آسایش تفاوت های ساختاری خانواده ها را از جمله دلایل به وجود آورنده تعارضات دانست، تعارضاتی که بین فرد تازه وارد با اعضای خانواده همسر ایجاد می شود. وی به خانواده‌ها توصیه کرد اگر جوانی از خانواده قرار است ازدواج کند آماده باشید که او را به عنوان خانواده مستقل به رسمیت بشناسید. وی همچنین یادآور شد: در گام اول خودتان را آماده کنید که فرزند شما ازدواج می کند و مستقل می شود اگر نمی توانید قبول کنید با مشاوره وخانواده درمانی به خودتان کمک کنید تا به پذیرش برسید، او از مزیت های دوره نامزدی و عقد صحبت کرد و دوران نامزدی و عقد را دوره آماده‌سازی استقلال دانست.

 دکتر آسایش به خانواده ها گفت: شما به عنوان بزرگان خانواده باید به جوانان روی مثبت نشان دهید تا از شما فراری نباشند، او مقایسه نکردن عضو جدید خانواده با دیگر افراد را از ضروریات واجب برخورد با خانواده جوان و تازه استقلال یافته دانست.

وی گفت: شاید ما ناخواسته واکنش هایی نشان دهیم که تاثیرات منفی بر زندگی فرزندمان داشته باشد. یکی از راههای آرامش بخشیدن به خانواده ها این است که عروس یا داماد، همسر خود را به خانواده معرفی کند و از ویژگی های او صحبت کند البته این تعریف ها نباید حسادت برانگیز باشد و ایجاد حساسیت کند.

دکتر آسایش به زوج های جوان توصیه کرد: ظرفیت‌های خانواده خود را بشناسید و همچنین ظرفیت های همسرتان را، اگر اختلافی بین همسر و خانواده خودتان در اثر عدم شناخت صحیح پیش آمد، یک جلسه همبستگی، همراهی و هدایت برقرار کنید. کمک کنید حرف همدیگر را بفهمند، اگر مقدور نشد باید در جلسه‌ای با حضور مشاور خانواده، به حل آن کمک کنید.

این روانشناس از احساس غم، ترس، حسادت، ناامیدی و... به عنوان دردهای روحی نام برد که باید به آنها توجه کرد. همانگونه که برای درمان دردهای جسمی به پزشک مراجعه می کنیم، احساس های ناراحت کننده نیز دردهای روحی هستند که برای درمان آنها باید به روانشناس و مشاور  مراجعه کرد.

دکتر آسایش تاکید کرد: احساسات ما مانند نقشه ای است که خروج از مسیر صحیح زندگی را به ما نشان می دهد./ بهداشت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 42419

ارسال نظر