بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا مشخص شد

مسوول اداره مراقبت در مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا برای بیماران واجد شرایط اواخر شهریور ماه است تا ایمنی لازم در مقابل شیوع این بیماری در فصل سرما ایجاد شود.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا مشخص شد

ابراهیم قادری افزود: افراد دارای بیماریهای زمینه ای مانند دیابت، سرطان، نقض ایمنی بدن، سالمندان، کودکان و زنان باردار اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا را دارند و باید هر چه زودتر این واکسن را تزریق کنند.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه سطح رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله شستشوی مکرر دستها با آب و صابون، مواد ضدعفونی کننده، استفاده از ماسک و غیره در جهت ایمن بودن از ابتلا به کرونا میان مردم بسیار کاهش یافته است، پیش بینی می شود آنفلوآنزا در فصل سرما شیوع زیادی داشته باشد.

قادری ادامه داد: بهترین زمان تزریق این واکسن اواخر شهریورماه است تا بدن ایمنی لازم را در مقابل ابتلا به آنفلوآنزا داشته باشد، البته افراد واجد شرایط در ماههای فصل پاییز نیز می تواند واکسن را دریافت کنند ولی سیستم ایمنی بدنشان دیرتر مقاوم می شود.

مسوول اداره مراقبت در مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت تصریح کرد: در سه سال گذشته شیوع آنفلوآنزا در کشور همزمان با همه گیری کرونا بسیار کاهش یافته بود، اما امسال نگرانی زیادی در مورد ابتلای افراد به این بیماری وجو دارد.

به گفته قادری، آنفلوآنزا در ابتدا ممکن است با داشتن علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه و گلودرد مشابه سرماخوردگی به نظر برسد، اما سرماخوردگی معمولاً به آرامی بروز می کند، در حالی که این بیماری  به طور ناگهانی روی می دهد و عوارض سختی را ایجاد می کند.

وی افزود: تب بالای  ۳۸ درجه، درد عضلانی، لرز و عرق، سردرد، سرفه خشک و مداوم، خستگی و ضعف و گرفتگی بینی از علایم ابتلا به آنفلوآنزا است و با وجود اینکه بیماری شایعی است اما در مواردی می‌تواند برای سلامتی افراد بسیار خطرناک باشد بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که دارای بیماری زمینه‌ای خاصی هستید حتما واکسن را زودتر تزریق کرده و  در صورت ابتلا به آنفلوانزا  با یک پزشک متخصص عفونی و پزشک متخصص داخلی مشورت کنید تا در صورت نیاز درمان‌های لازم انجام شود.

 واکسیناسیون علیه آنفلوانزا در دههٔ ۱۹۳۰ میلادی آغاز شد و تا سال ۱۹۴۵ میلادی در سطح وسیعی در دسترس مردم آمریکا قرار گرفت. این واکسن یکی از داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت بی‌خطرترین و مؤثرترین داروی مورد نیاز سیستم بهداشت و سلامت است.

واکسن آنفلوانزا واکسنی است که انسان را علیه ابتلا به آنفلوانزا محافظت می‌کند. هرسال طی دو نوبت، واکسن جدیدی برای آنفلوانزای همان فصل ساخته می‌شود، چرا که ویروس آنفلوآنزا به‌سرعت خود را تغییر می‌دهد.

 با آنکه اثربخشی واکسن، سال به سال متفاوت است، اما بیشترشان مصونیت متوسط تا زیادی علیه بیماری آنفلوآنزا ایجاد می‌کنند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا تخمین می‌زند که واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا، شدت بیماری، مراجعات پزشکی، بستری‌شدن بیمارستانی و مرگ را کاهش می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها توصیه می‌کنند همه افراد بالای سن ۶ ماهگی، به‌ویژه آنهایی که در خطر بیشتری هستند، واکسینه شوند.

 واکسن‌های آنفلوآنزا در مجموع بی‌خطر هستند، تب ناشی از واکسن، در ۵ تا ۱۰ درصد از کودکان رخ می‌دهد. درد ماهیچه‌ای موقت و احساس خستگی نیز ممکن است  با آنکه واکسن آنفلوآنزا را با استفاده از تخم‌مرغ می‌سازند، اما مصرف آن برای کسانی که حساسیت به تخم‌مرغ دارند همچنان توصیه می‌شود.

بهرام دارایی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو نیز ۱۲ شهریور سال جاری از توزیع واکسن‌های آنفلوآنزا چهارظرفیتی تولید داخل خبر داد.

دارایی با اشاره به اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواسط شهریور و اوایل مهر است اظهار داشت: این واکسن از سال گذشته در کشور تولید و در دسترس عموم قرار گرفته است. واکسن آنفلوآنزا توسط جوانان دانشمند داروسازی و با فناوری کاملا بومی و دانش بنیان به تولید انبوه رسیده و افتخار بزرگی برای کشور است.

 

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41989

ارسال نظر