چه کسانی نباید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

یک متخصص عفونی با بیان این مطلب که واکسن آنفلوانزا در پیشگیری از سرماخوردگی اثری ندارد، گفت: واکسن آنفلوانزا فقط روی ویروس آنفلوانزا موثر است.

چه کسانی نباید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

یک متخصص عفونی با بیان این مطلب که واکسن آنفلوانزا در پیشگیری از سرماخوردگی اثری ندارد، گفت: واکسن آنفلوانزا فقط روی ویروس آنفلوانزا موثر است. آنفلوانزا مرگ و میر بالایی در افراد خاص داشته و با زدن واکسن آنفلوانزا، افراد از مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا در امان خواهند بود و این واکسن بر روی کرونا یا سرماخوردگی اثری ندارد.

دکتر مهدی یوسفی پور درباره استفاده از واکسن آنفلوانزا گفت: اواخر شهریورماه و مهرماه هر سال بهترین زمان برای تزریق یک واکسن بسیار مفید و کم عارضه آنفلوانزا است.

وی با بیان اینکه نزریق واکسن آنفلوانزا به تمام کودکان بالای ۶ ماه، بزرگسالان و حتی بانوان باردار پیشنهاد می شود، در پاسخ به این سوال که چه کسانی نباید این واکسن را تزریق کنند؟ گفت: کودکان زیر ۶ ماه، افرادی که سابقه ابتلا به گیلان‌باره داشته اند، افرادی که زمینه آلرژی شدید به واکسن یا دارو و حتی بعضی مواد غذایی دارند و همچنین در صورتیکه فرد در زمان تزریق حال عمومی مناسبی نداشته مثلا تب دارد؛ توصیه نمی شود واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

این متخصص عفونی با بیان این مطلب که عفونت ریوی در مادران باردار بسیار بسیار پرخطر است افزود: توصیه اکید می شود که مادران باردار حتما واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

یوسفی پور ادامه داد: خوشبختانه در چند روز اخیر واکسن آنفلوانزا به تعداد مناسب در داروخانه ها در حال توزیع است و و در حال حاضر دو برند فرانسوی و هلندی و یک برند ایرانی موجود است.

وی با اشاره به نکات مهم در مورد واکسن آنفلوانزا نیز گفت: دمای نگهداری واکسن آنفلوانزا ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد یعنی در یخچال و در این محدوده دمایی بوده و باید توجه داشت که واکسن نباید یخ بزند و یا آفتاب بگیرد.

این متخصص عفونی با تاکید بر اینکه واکسن آنفلوانزا به هیچ عنوان نباید در معرض گرما قرار بگیرد افزود: توصیه می شود مردم ترجیحا واکسن را از مکان هایی تهیه کنند که بلافاصله بتوانند در کوتاهترین زمان تزریق واکسن را انجام دهند و در صورتیکه زمان طولانی تا منزل تزریق واکسن دارند، حتما یخ خشک به همراه داشته باشند.

یوسفی پور با بیان این مطلب که واکسن آنفلوانزا در پیشگیری از سرماخوردگی اثری ندارد افزود: واکسن آنفلوانزا فقط روی ویروس آنفلوانزا موثر است. آنفلوانزا مرگ و میر بالایی در افراد خاص داشته و با زدن واکسن آنفلوانزا، افراد از مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا در امان خواهند بود و این واکسن بر روی کرونا یا سرماخوردگی اثری ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آنفلوانزا در چه افرادی خطرناک است و تزریق واکسن برای آنها واجب است؟ گفت: خانم های باردار، افراد بسیار چاق (BMI بالاتر از ۴۰)، افراد مسن به ویژه بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۵ سال به ویژه زیر ۲ سال، کادر درمان و افرادی که در مراکز نگهداری سالمند هستند، افراد با بیماری های زمینه ای از جمله دیابت، آسم، نارسایی قلب، کلیه و کبد؛ بیمارانی که به هر دلیل کورتون مصرف می کنند، بیماران نقص ایمنی و شیمی درمانی و کودکانی که مجبور به استفاده از آسپرین هستند جزو افراد پرخطر در آنفلوانزا محسوب می شوند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41929

ارسال نظر