اعتراض به نحوه تبدیل وضعیت استخدامی در آموزش و پرورش

نماینده مجلس گفت: مثلا کسی به عنوان مستخدم وارد نظام آموزش و پرورش شده و در نهایت در جایگاه معلم و مدیر خارج شده است. وقتی فرایند غلط است، اگر کسی بخواهد آن را بر هم بزند مورد سوال قرار می گیرد.

اعتراض به نحوه تبدیل وضعیت استخدامی در آموزش و پرورش

چند روزی می شود که خبرهایی مبنی بر واگذاری مدیریت کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور دست به دست می شود. این ها نشان می دهد که کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مخاطب شناسی درستی نداشته است و نتوانسته در راستای جذب مخاطب گام بردارد. حال با حواشی پیش آمده پیرامون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که زیرمجموعه ای از نظام آموزش و پرورش کشور است، مشتی کوچک از خروار بزرگ ناکارآمدی در این وزارتخانه را نشان می دهد.

کمبود بودجه، نیروی انسانی ناکارآمد و مخاطب شناسی غلط؛ عوامل زیان ده شدن کتابخانه کانون

مهرداد ویس کرمی ، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل اصلی آموزش و پرورش، معطوف به مسائل مالی است. دومین مورد، به روز شدن جامعه است. روزگاری مردم به دکه های روزنامه فروشی مراجعه می کردند و الان به فضای مجازی؛ لذا باید رویکردها نسبت به جذب مخاطب تغییر کند. همچنین، آموزش و پرورش در سال های اخیر، در جذب نیروی انسانی با کیفیت، به خوبی عمل نکرده است.

وی در ادامه افزود: تقریبا بیشتر جذب نیرو در آموزش و پرورش در سنوات گذشته، تابع مسائل سیاسی حاکم بر جامعه بوده و کمتر به کیفیت فکر شده است. با همه این ها نباید انتظار داشته باشیم که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که نه فکری پشت اداره آن است، نه نیروی انسانی باکیفیت دارد و نه سرمایه ای برای رشد، معجزه رخ دهد. در نهایت کتابخانه کانون، زیان دهی داشته است؛ یعنی کانون حتی نمی تواند کتابی را تجدید چاپ کند، فکر و ایده جدیدی را ارائه دهد و آن ها را به روز کند تا بتواند با مخاطب ارتباط درستی برقرار کند؛ لذا به طور طبیعی دولت احساس می کند که این بخش باید واگذار شود.

کاهش شهامت ایستادگی به خاطر فرهنگ در مسئولان

این نماینده مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه این موارد جملگی متاثر از مسائل سیاسی کشور است، گفت: شهامت ایستادگی کردن به خاطر ارزش ها و فرهنگ در مسئولان کشور کاهش پیدا کرده است. در راستای رفع چنین نگاهی، ابتدا باید هدف گذاری و برنامه ریزی صحیح داشته باشیم. گاهی به مدیری که می خواهد چنین کاری را انجام دهد فرصتی داده نمی شود و با کوچک ترین ریسک، تنش و تلاطمی به دلیل محافظه کاری های موجود، بر کنار می شود؛ در صورتی که افراد ریسک پذیر، نوآور هستند. هیچ یک از کارهای فرهنگی که در کشور انجام می شود، با ریسک پذیری همراه نیست.

در ادامه این عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به اینکه چرا رویکرد وزارت آموزش و پرورش بر مبنای تضعیف مراکز و مدارس دولتی و در پی آن قدرت بخشیدن به نهادهای پول بگیر است و در این راستا نهادهایی همچون کتابخانه کانون، قربانی اینگونه سیاست ها می شوند، گفت: در مقابل واقعیت های جامعه نمی توان ایستاد. مردم خدماتی که باید را، از مراکز دولتی دریافت نمی کنند. نیروی انسانی با کیفیت تر، در اختیار جاهای پول بگیر است. برای مثال مدل جذب نیروی انسانی در مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش، به شیوه مدارس دولتی عادی نیست.

ویس کرمی در ادامه گفت: حتی اگر وزیر آموزش و پرورش هم بخواهد راهکاری برای جذب نیروی با کیفیت ارائه دهد، اجازه چنین کاری داده نمی شود.

رشته تحصیلی ۶۰ درصد از معلمان، با چیزی که تدریس می کنند متفاوت است

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به اینکه کمبود نیرو، عامل چنین نگاهی در سیستم آموزش و پرورش است و آیا می توان به آن خرده گرفت یا خیر، گفت: کمبود نیرو یک مسئله است و مدیریت و کیفیت مسئله ای دیگر. آیا در حال حاضر همه نیروهای آموزش و پرورش کیفیت لازم را دارند؟ رشته تحصیلی 60 درصد از معلم ها، با چیزی که تدریس می کنند متفاوت است؛ مثلا کسی به عنوان مستخدم وارد نظام آموزش و پرورش شده و در نهایت در جایگاه معلم و مدیر خارج شده است. وقتی فرایند غلط است، اگر کسی بخواهد آن را بر هم بزند مورد سوال قرار می گیرد.

مردم از سیستم آموزشی کشور ناامید شده اند

وی در پایان گفت: مردم، با گذشت زمان از سیستم آموزشی کشور ناامید شده اند و این می تواند بسیار خطرناک باشد. برای اینکه آموزش و پرورش از این وضعیت خارج شود، باید برنامه ای اساسی داشت و مجلس و دولت پای آن بایستند. همچنین زیرساخت های دولت برای انجام چنین تحولی آماده باشد. لازم است برای آموزش و پرورش هزینه کنیم تا اثر مطلوب آن را ببینیم.

منبع: رکنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41766

ارسال نظر