هشدار مهم ویروسی به زائران اربعین

در صورت مشاهده علائم وبا باید مایعات فراوان و پودر (ORS) طبق دستورالعمل نوشته شده بر روی آن مورد استفاده قرار بگیرد و به سرعت به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

هشدار مهم ویروسی به زائران اربعین

همایون امیری، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان گفت: وبا نوعی بیماری حاد اسهالی است که بر اثر تولید و تجمع سم میکروب وبا در روده باریک ایجاد می‌شود؛ این بیماری می‌تواند موجب از دست دادن حجم زیادی از آب و الکترولیت‌ها (مواد معدنی موجود در بدن) شود و در صورت به موقع درمان نشدن می‌تواند منجر به شوک و در نهایت مرگ فرد مبتلا شود. این عارضه در کودکان خردسال و سالمندان خطرناک‌تر است.

او افزود: استفاده از آب، غذا و یخ آلوده، شست‌وشوی ظروف غذا در آب‌های آلوده، تماس دست با مدفوع و استفراغ فرد بیمار یا مواد و اشیای آلوده، تماس دست با دست آلوده فرد بیمار و خوردن سبزی و میوه‌های خام آلوده از راه‌های انتقال وبا هستند.

معمولا فرد مبتلا به وبا اسهال خفیف بدون درد و بدون تب را تجربه می کند که به تدریج شدت می یابد؛ این بیماری گاهی همراه با استفراغ و گاهی بدون استفراغ است که به سرعت و در ۳ تا ۴ ساعت موجب کم‌آبی شدید بدن شده و در صورت جبران نشدن سریع آب و املاح بدن، سبب مرگ فرد مبتلا می‌گردد.

به گفته آقای امیری دوره پنهان بیماری وبا از لحظه ورود میکروب به بدن تا بروز بیماری از چند ساعت تا ۵ روز است اما به طور معمول این بیماری در یک تا ۲ روز آشکار می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان در خصوص راه‌های پیشگیری از انتقال وبا توصیه کرد که قبل از صرف غذا و بعد از اجابت مزاج، دست‌ها به شکل صحیح با آب و صابون شسته شوند، از صابون‌های جامد همگانی برای شستن دست‌ها استفاده نشود مگر صابون مخصوص خود فرد باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: مبتلایان به وبا باید از دست دادن پرهیز کنند و آب‌های مشکوک، سالاد و سبزی‌ها، دوغ و ماست‌های محلی استفاده نکنند؛ میوه‌ها نیز قبل از مصرف خوب شسته شود و حتما هم از لیوان و قاشق شخصی استفاده شود.

همچنین شایان ذکر است که در صورت مشاهده علائم وبا باید مایعات فراوان و پودر (ORS) طبق دستورالعمل نوشته شده بر روی آن مورد استفاده قرار بگیرد و به سرعت به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41743

ارسال نظر