وزیر آموزش و پرورش نامه نوشت

نگاه دولت،‌ آموزش و پرورش و... به کانون نظام سرمایه‌گذاری فرهنگی است؛ چون اگر امروز سرمایه‌گذاری کنیم ارتقای نسل‌های بعدی سود سرمایه امروز ما خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش نامه نوشت

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چند روزی است که در صدر اخبار و دغدغه فعالان فرهنگی قرار دارد. انتشار خبر طرح درخواست واگذاری کتابخانه‌های این نهاد فرهنگی به نهاد کتابخانه‌های عمومی، موجی از واکنش‌ها را از سوی نویسندگان، هنرمندان و اهالی فرهنگ به همراه داشت. 

جمعی از نویسندگان طی چند روز گذشته با انتشار یادداشت‌ها، تصاویر یا کتاب‌های کانون، دغدغه‌های خود در این زمینه را بازگو کردند. چهره‌هایی مانند فرهاد حسن‌زاده، داوود امیریان، هوشنگ مرادی کرمانی، مصطفی رحماندوست در میان این منتقدان دیده می‌شوند. آن‌ها بر این باورند که جدا کردن کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از این نهاد فرهنگی، پر پرواز را از مرغک کانون جدا کرده و موجب خارج شدن کانون از مسیر خود می‌شود.

بیشتر بخوانید: خبرهای داغ آموزش و پرورش برای معلمان و دانش‌آموزان

به گفته آنها؛ اگرچه کانون در همه این سال‌ها با مشکلات ریز و درشت مواجه بوده و با روزهای درخشان خود در دهه‌های 60 و 70 فاصله معناداری دارد، اما راه حل مشکلات این نهاد فرهنگی در ادغام با دیگر نهادها نیست؛ بلکه این تصمیم، گره مشکلات کانون را کورتر می‌کند. 

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، در همین‌باره با اشاره به موضوع ادغام کتابخانه‌های کانون پرورش فکری در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:‌ این پیشنهاد اولیه است و هیچ جا تایید و تصویب نشده است، بعد از پیشنهاد و وصول شدن از ما نظر خواستند، ما هم با ادله،‌ منطق‌، مدارک و مسندات و ادله‌های حقوقی و ماهیتی مخالفت شدید خود را از هم جانب کانون پرورش فکری و هم از طرف شخص وزیر آموزش و پرورضش رسماً اعلام کردیم. در تلاش هستیم با ادله منطق و استدلال این موضوع را طی هفته‌های آینده منتفی کنیم.

وی با اشاره به دلایلی که مانع از ادغام کتابخانه‌های کانون می‌شود، ادامه داد:‌ این دوستان دنبال یکپارچه‌سازی موضوع کتابخانه‌های عمومی بودند که کانون پرورش فکری هم یکی از این موارد بود، ما گفتیم اساسنامه کانون چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. اساسنامه مصوب شورای انقلاب 1359 ، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است.

علامتی تصریح کرد:‌ به لحاظ ماهیتی ما متولی کتابخانه کودک و نوجوان هستیم،‌ به عبارتی ما کتابخانه تخصصی هستیم و کتابخانه تخصصی با کتابخانه عمومی تفاوت ماهوی دارند. کتابخانه‌های کانون با مربی اداره می‌شوند،‌ مربی که در مرکز فرهنگی و هنری ماست،‌ کتابخانه‌ها با کتابدار اداره می‌شوند،‌ این دو با هم تفاوت دارند. 

مدیرعامل کانون پرورش فکری اضافه کرد:‌اساس بستر فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان بر کتابخانه استوار است، 60 نوع فعالیت پیرامون کتابخانه شکل گرفته است،‌ اصلاً کانون با کتابخانه و کتابخوانی شکل گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که در طرح ارشاد بر همسان‌سازی حقوق و تامین منابع کتابخانه‌های کانون تاکید شده؛ یعنی دو موضوعی که در یک دهه گذشته جز دغدغه اهالی کانون بوده است، چرا با وجود این با ادغام مخالفید؟گفت:‌ این یک مسئله درون خانوادگی ما است، مربیان ما و همکاران ما جزو سرمایه‌های این کانون هستند. ما در راستای ارتقای تمام مسائل آن‌ها تلاش می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد. همچنان که کتابداران عزیز یکسری مشکل دارند، سیاستِ نظام ایران و دولت محترم ارتقای کیفی و کمی کانون است و در تلاش هستیم تا این موضوع ادغام منتفی شود.

علامتی با اشاره به مخالفت شدید وزیر آموزش و پرورش و نامه‌نگاری در این خصوص گفت:‌ ما تلاش خواهیم کرد که کانون را به روزهای اوج برگردانیم، من به عنوان متولی کانون دغدغه همکارانم را دارم، و برای رفع دغدغه‌های کارمندان کانون تمام قد تلاش خواهم کرد.

وی از اعلام برنامه‌هایش برای بازگرداندن کانون به روزهای اوج در آینده نزدیک خبر داد و افزود:‌ با کمک همه متولیان امر فرهنگ و هنر و حلقه های میانی و مردمی دست در دست هم خواهیم داد و کانون را به روزهای اوج برمی‌گردانیم.

علامتی شایعاتی مبنی بر نبود بودجه در آموزش و پرورش برای ساماندهی کانون پرورش فکری را کذب محض خواند و گفت:‌ نگاه دولت،‌ آموزش و پرورش و... به کانون نظام سرمایه‌گذاری فرهنگی است؛ چون اگر امروز سرمایه‌گذاری کنیم ارتقای نسل‌های بعدی سود سرمایه امروز ما خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که در طرح ارشاد بر زیان‌ده بودن کانون تاکید شده، برای خروج کانون از این شرایط چه برنامه ای دارید؟ آیا سنجیدن نهاد فزهنگی با این معیار صحیح است؟گفت: من برای همین گفتم که این طرح نواقصی دارد،‌ من معتقدم در حوزه فرهنگی، تربیتی، آموزشی، نگاه بازرگانی صرف نگاه خردمندانه‌ای نیست، نگاه نگاه سرمایه‌گذاری فرهنگی است. در نگاه سرمایه گذاری فرهنگی ارتقای نسل‌های آینده مهم است که سود این سرمایه‌گذاری خواهد بود و امروز نگاه ما همین نگاه است.کانون هم از دولت می‌تواند بودجه بگیرد و هم خودش درآمد دارد.

علامتی در پایان گفت:‌ هفته آینده جلساتی در کمیسیون مربوطه در دولت تشکیل خواهد شد که ما هم حضور پیدا کرده و دلایل مخالفت خود را بیان خواهیم کرد. امیدواریم که این موضوع منتفی شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41640

ارسال نظر