برنامه دولت برای اجرای رتبه بندی معلمان | توان پرداخت پاداش معلمان بازنشسته را ندارند، چه برسد به رتبه‌ بندی!

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان را برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی کرده است.

برنامه دولت برای اجرای رتبه بندی معلمان | توان پرداخت پاداش معلمان بازنشسته را ندارند، چه برسد به رتبه‌ بندی!

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سال ۱۳۹۰ ابلاغ شد. سندی که در فصل ششم آن به نظام رتبه بندی معلمان اشاره شده است. اما حالا پس از گذشت یک دهه و کش و قوس‌های فراوان، مجلس یازدهم می‌گوید در حال بررسی طرح رتبه بندی معلمان است و جزئیات آن را هم رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات منتشر کرده است. او گفته که قرار است حداقل حقوق معلمان به ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان برسد. اما یک عضو کمیسیون آموزش می‌گوید که شورای نگهبان این طرح را نمی‌پذیرد و آن را رد خواهد کرد.

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جدول شماره ۹ (برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال ۱۴۰۱) رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان را برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان پیش بینی کرده است. براساس این طرح قرار است که معلمان به میزان ۸۰ درصد دریافتی مربی پایه یک دانشگاه تهران حقوق دریافت کنند.

طبق گفته علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، معلمان در ۵ گروه رتبه بندی می‌شوند. در گروه اول حداقل حقوق به هشت میلیون می‌رسد و حقوق رتبه پنج که گروه ممتاز به حساب می‌آید هم به ۱۵ میلیون تومان خواهد رسید.

همچنین گفته شده که گروه ۲ و ۳ و و ۴ نیز حقوقی ما بین ۸ تا ۱۵ میلیون دریافت می‌کنند. پیش از این تنها معلمان حاضر در مدارس مشمول طرح رتبه بندی می‌شدند. اما حالا مجلسی‌ها می‌گویند که کادر ادرای و اجرایی آموزش و پرورش نیز به گروه اضافه شده اند.

حالا با این حساب جمع معلمانی که قرار است رتبه بندی آن‌ها انجام شود از ۵۰۳ هزار نفر به ۷۶۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

طرح رتبه بندی حقوق معلمان را افزایش می‌دهد؟

ساعاتی پس از انتشار جزئیات طرح جدید رتبه بندی معلمان در مجلس از سوی منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، مهرداد ویس‌کرمی یک عضو دیگر کمیسیون موضع گرفت. او در ویدیویی که از سوی خبرگزاری تسنیم منتشر شده، می‌گوید که افزایش میزان حقوق معلمان به ۸۰ درصد دریافتی مربی پایه یک دانشگاه تهران امکان پذیر نیست.

او معتقد است که اجرای این طرح به ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. این در حالی است که دولت رقم ۲۵ هزار میلیارد را در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی کرده است.

مهرداد ویس کرمی همچنین گفته که دولت دوازدهم بار مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی از این ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان را پذیرفت. اما تصور ما این بود که با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی فرجی حاصل می‌شود، ولی دولت سیزدهم هم تنها ۲۵ هزار میلیارد تومان از این بودجه را پذیرفت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید دولت که باید تامین کننده بودجه طرح رتبه بندی معلمان باشد، معتقد است که بودجه بیشتری برای این طرح وجود ندارد.

با این حال او پیش بینی می‌کند که اگر اصلاحاتی در طرح کنونی اعمال نشود، در شورای نگهبان به دلیل عدم حمایت دولت برگشت خواهد خورد.

او معتقد است که در حال حاضر و با بودجه پیش بینی شده دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش حقوق جدی در لایحه رتبه بندی دیده نمی‌شود.

علاوه بر او یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش هم بر این عقیده است که این طرح بیشتر همسان‌سازی است تا رتبه‌بندی.

او می گوید که برای رتبه‌بندی نیاز است سند بیاید و بر روی سند مستقر شود تا در کیفیت کار آموزش اثرگذار باشد و حق معلم هم داده شود.

وزارت آموزش و پرورش توان پرداخت پاداش معلمان بازنشسته را ندارد، چه برسد به رتبه بندی!

مهدی پازوکی، اقتصاددان در باره امکان اجرای طرح رتبه بندی معلمان با بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: بودجه ۱۴۰۱ یکی از غیرشفاف‌ترین بودجه‌های ایران از ابتدای بودجه ریزی است. در حال حاضر شما عدد بودجه دانشگاه تهران را نمی‌دانید که با بودجه دانشگاه شریف مقایسه کنید. یا بودجه دانشگاه‌های دولتی تحت نفود نمایندگان در شهرستان‌ها مشخص نیست. دانشگاه‌هایی که با نفوذ نمایندگان ایجاد شده و در حال حاضر هم تبدیل به کارخانه مدرک سازی شده اند.

او در مورد بودجه وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: به شکل تفکیک شده، بودجه این وزارتخانه هم مشخص نیست که بدانیم برای هر یک از طرح‌ها چه میزان اعتباری پیش بینی شده است. اما اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته که طرح رتبه بندی را به نتیجه می‌رساند و حقوق معلمان چشمگیر افزایش پیدا می‌کند، حرفی غیر کارشناسی است. اما اگر دارند چرا معلمانی که سال گذشته بازنشسته شده اند، هنوز پاداش‌شان را دریافت نکرده اند؟

این اقتصاددان افزود: در حال حاضر معلمانی که ۳۱ شهریور امسال بازنشسته شده اند، سال آینده پاداش شان پرداخت می‌شود. در حالی که بازنشستگان در نهاد ریاست جمهوری در همان نخستین ماه اول پایان خدمت، پاداش شان را دریافت می‌کنند./ فرارو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 4150

ارسال نظر