کمبود ویتامین دی را در بدن جدی بگیرید/از سرطان تا ام اس

کمبود ویتامین دی با بیماری ام اس، فشار خون بالا و دیابت نیز مرتبط بوده و سایر علائم احتمالی کمبود ویتامین D شامل افسردگی، احساس خواب آلودگی و کمبود انرژی است.

کمبود ویتامین دی را در بدن جدی بگیرید/از سرطان تا ام اس

ممکن است بسیاری از افراد بدانند که مشکلات مرتبط با کمبود ویتامین D شامل بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان است اما باید توجه داشت که دردهای ضربان دار در پشت یا زانو نیز می تواند نشانه کمبود ویتامین D باشد. متخصصین به مردم هشدار می دهند که درد کمر و زانو می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین دی باشد و باید در نظر داشت که این درد می تواند مانند درد نافذی باشد که در عمق بدن احساس می شود. به طور کلی استخوان درد با کمبود ویتامین D مرتبط است زیرا وجود این ویتامین در سلامت استخوان حیاتی بوده و برای کمک به تنظیم سطح کلسیم و فسفات در بدن مورد نیاز است.

به گفته متخصصین، مصرف یک مکمل ۱۰ میکروگرم معمولاً در طول ماه های زمستان برای اضافه کردن ویتامین دی کامل به رژیم غذایی کافی است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که کمبود ویتامین D می تواند برای سلامت کلی بدن مضر باشد. کمبود این ویتامین با بیماری ام اس، فشار خون بالا و دیابت نیز مرتبط بوده و سایر علائم احتمالی کمبود ویتامین D شامل افسردگی، احساس خواب آلودگی و کمبود انرژی است.

برخی مطالعات تخمین می زنند که تا ۷۰ درصد مردم جهان ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشند. این موضوع تا حد زیادی به سبک زندگی بازمی گردد زیرا بیشتر ویتامین D بدن در پاسخ به نور خورشید روی پوست تولید می شود و به همین دلیل است که معمولاً در طول ماه‌های زمستان در عرض‌های جغرافیایی شمالی سطح این ویتامین در بدن کمتر است.

 بیرون رفتن برای ۲۰ دقیقه پیاده روی چند بار در هفته می تواند برای بدن کافی باشد تا مقادیر مورد نیاز ویتامین D را تولید کند. برخی از بهترین منابع غذایی ویتامین D تخم مرغ، ماهی های روغنی و قارچ هستند.

نکته بسیار مهمی که باید در این رابطه به آن توجه کرد، نوع واکنش متفاوت افراد به کمبود این ماده حیاتی است و برای نمونه یک مطالعه روی زنان یائسه سطوح بسیار بالایی از کمبود ویتامین D را نشان داد.

نویسندگان این مطالعه توصیه می کنند که: یک سبک زندگی سالم باید شامل قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۱۵ دقیقه برای سه تا چهار بار در هفته باشد، زیرا اجازه می دهد، ۹۰ درصد ویتامین D در تماس پوست با نور خورشید سنتز شود.

دکتر فوستینو پرز لوپزFaustino Pérez-López، پژوهشگر ارشد این مطالعه در رابطه با موضوع فوق گفت: بسیاری از مشکلات سلامتی را می توان با کمبود ویتامین D مرتبط دانست. ما معتقدیم که بسیاری از بیماری ها می توانند با کمبود مزمن ویتامین D تشدید شوند.

 متخصصان مراقبت های بهداشتی باید بدانند که این یک مشکل رایج است که بخش بزرگی از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد، حتی کسانی که در مکان های آفتابی زندگی می کنند. ویتامین D از تراکم مواد معدنی استخوان ها حمایت می کند و به عملکرد عصبی عضلانی کمک می کند و همچنین خطر شکستگی را کاهش می دهد.

شرح کامل این مطالعات در مجله تخصصی  Maturitas منتشر شده است.

 

منبع: سیناپرس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41144

ارسال نظر