استخدام آموزش و پرورش از طریق تبدیل وضعیت

بر اساس قوانین تصویب‌شده در سال‌های اخیر، دولت شرایطی را فراهم آورده است تا افراد علاقه‌مندی که به نحوی با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند، بتوانند توسط این سازمان جذب شوند.

استخدام آموزش و پرورش از طریق تبدیل وضعیت

با توجه به محبوب بودن شغل معلمی، افراد زیادی تمایل دارند، در این شغل استخدام شوند. به همین دلیل به دنبال راه‌های استخدام در آموزش و پرورش هستند. معمول‌ترین راه جهت استخدام در این شغل، شرکت در آزمون سراسری و پذیرفته شدن توسط دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است.

البته علاوه بر آن، روش‌های دیگری جهت جذب در آموزش و پرورش وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. اگر شما هم به دنبال راه‌های معلم شدن و چگونگی استخدام در این حرفه هستید، در این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: 

راه‌های استخدام در آموزش و پرورش

راه‌های زیادی جهت معلم شدن وجود دارد. افراد علاقه‌مند به این شغل می‌توانند با ارزیابی شرایط موجود، نسبت به انتخاب یکی از راه‌هایی استخدام در آموزش و پرورش اقدام کنند.

به عنوان مثال گاهی اوقات فرد در یک رشته دانشگاهی تحصیل کرده است و قصد دارد در آینده، در همان رشته به عنوان معلم، مشغول به کار شود. مسلماً چنین فردی دیگر شرایط پذیرفته شدن در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی را ندارد و نیاز است از طریق راه‌های دیگر معلم شدن مانند قبولی در آزمون استخدامی اقدام کند.

استخدام آموزش و پروش با جذب از طریق مراکز تربیت معلم

یکی از معمول‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای افراد علاقه‌مند به این شغل، شرکت در کنکور سراسری و به دست آوردن رتبه قابل قبول برای پذیرفته شدن توسط دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است.

برای مجاز به انتخاب رشته شدن در گروه آزمایشی موردنظر، داشتن حداکثر سن ۲۴ سال در بدو ورود به دانشگاه، کسب حداقل نمره ۶۵۰۰ و بالاتر از آن در زیرگروه مربوطه و حداقل معدل ۱۴ در دوره متوسطه دوم از شرایط ابتدایی قبول شدن است.

استخدام آموزش و پرورش از طریق آزمون‌های استخدامی

روش دوم استخدام از طریق شرکت در آزمون استخدامی است. به طور میانگین، آموزش و پرورش، هرسال جهت جذب نیرو موردنظر خود، اقدام به برگزاری آزمون استخدامی در قالب آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی می‌کند.

این آزمون، با عنوان ماده ۲۸ هم شناخته می‌شود. در واقع دلیل این نام‌گذاری به این دلیل است که امکان جذب نیرو تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و رجایی انجام می‌شود. بنابراین در صورت برآورده نشدن نیاز آموزش و پرورش از طریق این دانشگاه‌ها، اقدام به جذب نیرو از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر می‌کند.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر در صورت علاقه‌مندی، جهت استخدام در آموزش و پرورش، نیاز است بعد از قبولی در آزمون، انجام مصاحبه و گزینش، یک دوره یک ساله را در دانشگاه‌های فرهنگیان یا شهید رجایی بگذرانند.

در شرایطی که فرد در دانشگاه‌های فرهنگیان یا شهید رجایی پذیرفته نشده است و امکان شرکت در آزمون استخدامی هم برای او وجود ندارد، می‌تواند به اشتغال در مدارس غیردولتی بپردازد.

البته تدریس در مدارس غیردولتی نیز شرایط خاص خود را دارد. شرایط پذیرفته شدن در مدارس غیردولتی، توسط مؤسسان و مدیران هر مدرسه به صورت جداگانه تعیین می‌شود.

استخدام آموزش و پرورش از طریق تبدیل وضعیت

بر اساس قوانین تصویب شده در سال‌های اخیر، دولت شرایطی را فراهم آورده است تا افراد علاقه‌مندی که به نحوی با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند، بتوانند توسط این سازمان جذب شوند.

بر اساس این مصوبه، بسیاری از افراد که در قالب آموزشیار، آموزش دهنده نهضت سوادآموزی، مربی پیش دبستانی، معلم حق‌التدریس و خرید خدمت، مشغول به فعالیت بوده‌اند، با دارا بودن شرایط لازم، جذب سازمان آموزش‌ و پرورش می‌شوند.

علاوه بر روش‌های فوق، در شرایط کنونی با توجه به نقش پررنگ اینترنت در زندگی افراد امکان دورکاری شغل معلم وجود دارد. در واقع فرد می‌تواند به صورت مجازی در جهت افزایش آگاهی دانش‌آموزان تلاش کند.

توضیح در مورد استخدام آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی

آزمون استخدامی آموزش و پرورش، مانند هر آزمون دیگری، دارای یک سری شرایط عمومی و اختصاصی است که فرد با دارای بودن آن‌ها مجاز به شرکت در این آزمون است. بر این اساس برای شرکت در این آزمون، نیاز است فرد دفترچه مربوط به آزمون را دانلود و از شرایط و ضوابط مربوط به آن آگاهی پیدا کند.

زمان انتشار دفترچه و چگونگی اطلاع از آن

دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش با شروع شدن زمان ثبت‌نام آزمون، توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود. با گوش دادن به اخبار مربوط به استخدامی و مراجعه به سایت‌های مختلف کاریابی مانند ایران استخدام، می‌توانید از اخبار مربوط به آزمون استخدامی، زمان برگزاری و انتشار دفترچه آن اطلاع کسب کنید. کارجویان می‌توانند در این سایت علاوه بر اخبار مربوط به آزمون و آگهی فرصت‌های شغلی، با استفاده از برنامه رزومه ساز، برای خود یک رزومه حرفه‌ای تهیه کنند.

* جهت اطلاع از آگهی‌های استخدام آموزش و پرورش اینجا کلیک کنید.

شرایط عمومی مندرج در دفترچه

از شرایط عمومی این دفترچه می‌توان به دارا بودن تابعیت ایران، اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده و قابل قبول جمهوری اسلامی ایران، عدم اعتیاد به انواع مواد مخدر و التزام به قانون اساسی اشاره کرد.

عدم سوءسابقه، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان، سلامت جسمی و روانی و ممنوعیت نداشتن در استخدام دستگاه‌های اجرایی از شرایط عمومی دیگر این آزمون است.

شرایط اختصاصی مندرج در دفترچه

 در دفترچه آزمون استخدامی،شرایط اختصاصی وجود دارد که داوطلب ملزم به رعایت آن‌هاست. به عنوان مثال از شرایط اختصاصی مندرج در دفترچه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پذیرفته شدگان نهایی باید نسبت به خدمات رسانی ۱۰ ساله در محل قبول شده تعهد دهند.

افرادی که در دوره مهارت آموزی یک ساله شرکت کنند و حدنصاب امتیاز لازم را کسب کنند، به عنوان پذیرفته شدگان نهایی انتخاب می‌شوند.

افرادی که در دوره مهارت آموزی شرکت نکنند به منزله انصراف است و موظف هستند مبلغی را به عنوان جریمه به سازمان بپردازند.

مکان برگزاری دوره مهارت آموزی با توجه به محل شغل و پس از اعلام نتایج نهایی تعیین می‌شود.

آموزگار به تدریس دانش‌آموزان در مدارس دولتی زیرنظر آموزش و پرورش مشغول است. دو شغل هنرآموز و استادکار، جهت استخدام داوطلبان در هنرستان زیر نظر آموزش و پرورش به کار می‌رود. یک فرد به عنوان هنرآموز، مانند آموزگار، وظیفه تدریس به هنرجویان در هنرستان‌ها را زیر نظر آموزش و پرورش بر عهده دارد. شغل استادکار به عنوان یک مرحله قبل از هنرآموز در نظر گرفته می‌شود و وظیفه اصلی او، آموزش عملی هنرجویان در هنرستان است. برای شغل استادکاری بر خلاف هنرآموز و آموزگار، در مقطع کاردانی نیز جذب نیرو انجام می‌شود.

برای استخدام در آموزش و پرورش راه‌های زیادی وجود دارد که درست‌ترین راه آن، پذیرفته شدن توسط دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه رجایی است. علاوه بر آن روش‌های دیگری مانند شرکت در آزمون استخدامی وجود دارد که در این مطلب به طور مفصل در مورد آن بحث کردیم.

در پایان قابل ذکر است که جهت اطلاع از آگهی های استخدامی آموزش و پرورش علاوه بر سایتهای کاریابی میتوانید با نصب اپلیکیشن کاریابی ایران استخدام در تلفن همراه اندرویدی خود آخرین آگهی های استخدام آموزش و پرورش و سایر سازمانها را دریافت کنید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 40977

ارسال نظر