سیاست کلیدی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید اعلام شد

معتقدم تعامل و همکاری دو نهاد آموزش و پرورش و شهرداری‌‎ها در قالب شورا‌های شهر و روستا می ‎تواند فصل جدیدی را در توسعه فرهنگی کشور رقم زند.

سیاست کلیدی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید اعلام شد

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: آموزش و پرورش به تعبیر رهبر انقلاب به عنوان کانون خلق دنیای آینده و سنگ بنای فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جامعه به شمار می ‎رود. بدون تردید رشد و توسعه نظام آموزش و پرورش، در گرو اجرایی کردن اسناد بالادستی به ویژه تحقق سند تحول بنیادین و عمل به بیانیه گام دوم انقلاب است.

او افزود: نیروی انسانی در اسناد بالادستی و در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان مهم‌ترین سرمایه کشور نام برده می‌شود و تعلیم و تربیت رکن اصلی تمدن سازی است.

بیشتر بخوانید: نحوه استخدام معلم و اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان اعلام شد

محمودزاده  افزود: تربیت نیروی انسانی آموزش‌دیده، مهم‎‌ترین رسالت آموزش و پرورش به شمار می ‎رود و بر اساس اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب، اصلی‎‌‌ترین عامل خودسازی، جامعه ‎سازی و تمدن‎‌‌سازی نیروی انسانی محسوب می‌شود.

محمودزاده خاطرنشان کرد: اگر قرار است تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی و در یک کلمه تربیت تمام ساحتی داشته باشیم، همگان باید پای کار باشند، زیرا انجام این مأموریت عظیم و سنگین با مشارکت نهاد‌های مختلف مردم و دستگاه‎های دولتی امکان پذیر است و آموزش و پرورش نمی‎ تواند و نباید به تنهایی عهده ‎دار حل مسائل و مشکلات سخت افزاری متعدد فراروی تعلیم و تربیت آینده سازان کشور اسلامی باشد. قطعا در این زمینه تکالیفی متوجه سایر بخش‎ها و آحاد مردم نیز است.

وی گفت: تصویب قانون شورا‌های آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۲ که به بازنگری جدی نیاز دارد، نویدبخش پیوند‌های محکم و دوسویه بین نهاد‌های آموزش و پرورش، حاکمیت و مردم شد. به همین منظور شورا‌های آموزش و پرورش باید محل پیوند و تحقق اراده مشترک همه ظرفیت‎های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم و دولت و سایر حوزه‌‎ها جهت تحقق تربیت در تراز انقلاب اسلامی باشد.

محمودزاده گفت: بیش از یک قرن پیش در سال ۱۲۸۶ قانون بلدیه تصویب مجلس شورای ملی وقت در وظایف شهرداری‎ ها چنین آورده است؛ معاونت در تکثیر معارف و مساعدت در دایرنمودن کتابخانه ‎ها، قرائت‎خانه‎ ها و حفظ و حرمت مساجد، مکتب‎خانه‎ ها و مدارس است. همچنین در ماده ۳۵ قانون تشکیل شهرداری‎ ها و انجمن شهر‌ها و روستا‌ها به مراقبت در توسعه امور تعلیمات عمومی و ابتدایی و حرف ه‎ای با تأسیس مدارس اشاره شده است. ولی متأسفانه علی‎رغم ظرفیت‎ های مذکور تاکنون در بسیاری از موارد اجرای قوانین مغفول مانده است و یا فاقد ضمانت اجرایی است.

محمودزاده افزود: بررسی تجارب کشور‌های توسعه یافته یا در حال توسعه نشان می‎ دهد که سازمان‎های غیردولتی و خصوصی از جمله شهرداری‎‌ها به عنوان بازوی یاری‎رسان، می‌ تواند چشم انداز بسیار مناسبی را برای فرهنگ جامعه و آداب شهرنشینی و شهروندی رقم بزند. حتی در بسیاری از این کشور‌ها اداره امور مدارس برعهده شهرداری‎ ها است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم تعامل و همکاری دو نهاد آموزش و پرورش و شهرداری‌‎ها در قالب شورا‌های شهر و روستا می ‎تواند فصل جدیدی را در توسعه فرهنگی کشور رقم زند. ظرفیت‌‎های بسیار خوبی در شورا‌های اسلامی شهر و روستا وجود دارد و آموزش و پرورش می ‎تواند از طریق شورا‌های آموزش و پرورش، با تفویض اختیار، تمرکززدایی و مشارکت محلی بستر مناسبی را برای حضور همه جانبه مردم و مسئولان را در عرصه تعلیم و تربیت فراهم نماید.

محمودزاده گفت: درآستانه سال تحصیلی جدید، آموزش چهره به چهره جزء سیاست ‎های کلیدی آموزش و پرورش است. در سه سال گذشته به دلیل بیماری کرونا آسیب‎ های جدی به پیکره نظام آموزشی کشور وارد شد که از جمله می ‎توان به؛ فقر یادگیری و کاهش کیفیت آموزشی، نابرابری آموزشی و ترک تحصیل، کاهش پوشش تحصیلی، تهدید سلامتی و تندرستی دانش آموزان اشاره کرد که آسیب‎ های روحی و روانی جدی برای دانش آموزان و حتی خانواده ‎ها ایجاد کرد و زندگی مدرسه‎ای، گروهی و آموزش از همسالان به مخاطره افتاد./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 40773

ارسال نظر