گوشت گیاهی سالم‌تر از گوشت معمولی است؟

در دسترس بودن جایگزین‌های گوشت برای مصرف کنندگان مفید است، زیرا مواد مغذی مهمی را برای کسانی که ممکن است به دلیل ترجیحات غذایی گزینه‌های غذایی محدودتری داشته باشند (مانند پیروی از یک رژیم غذایی وگان) فراهم می‌کند.

گوشت گیاهی سالم‌تر از گوشت معمولی است؟

در سالیان اخیر احتمالا شاهد افزایش جایگزین‌های گوشتی در بازار بوده‌اید. اکنون جایگزین‌های گوشتی گیاهی بیشتری نسبت به قبل وجود دارند. در مقایسه با محصولات مبتنی بر گوشت، این جایگزین‌ها اغلب دارای مقادیر تقریبا یکسانی از پروتئین هستند و حاوی مواد مغذی ضروری مانند آهن و ویتامین‌های ب نیز می‌باشند.

به گزارش فرارو به نقل از یاهونیوز، در حالی که این جایگزین‌ها تنوع و مواد مغذی را به رژیم غذایی گیاهی می‌افزایند اگر تمایل به خوردن گوشت دارید ممکن است منبع تغذیه بهتری باشند.

جایگزین‌های گوشت گیاهی به عنوان غذا‌های "فرآوری شده" در نظر گرفته می‌شوند

در حالی که برخی از جایگزین‌های گوشت گیاهی حاوی مواد مغذی ضروری مانند فیبر هستند که در گوشت حیوانات یافت نمی‌شوند این محصولات معمولا حاوی مواد بیشتری نسبت به همتایان حیوانی خود می‌باشند و به عنوان یک غذای فرآوری شده در نظر گرفته می‌شوند.

برای مثال، ممکن است موادی مانند متیل سلولز و کاراگینان را در این مواد غذایی را مشاهده کنید. این مواد محدودیت مصرفی ندارند و بنابراین می‌توانند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف شوند. با این وجود، به دلیل نتایج متناقض پژوهشی مرتبط با این مواد و ماهیت بحث برانگیز آن ممکن است بهتر باشد تا حد امکان مصرف این مواد را محدود کنید. علاوه بر این، بسیاری از جایگزین‌ها از سویا ساخته می‌شوند ماده‌ای که برخی ممکن است به آن حساسیت داشته باشند و هم چنین حاوی گلوتن یکی دیگر از آلرژن‌های یا آنتی ژن‌های حساسیت زای رایج است.

مواد مغذی گوشت گیاهی در مقابل گوشت حیوانی

نگرانی دیگری که باید در مورد گوشت‌های جایگزین در نظر گرفت میزان دسترسی زیستی مواد مغذی آن است. در حالی که این محصولات حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مشابهی هستند که در گوشت حیوانات یافت می‌شوند، اما به دلیل این که گیاهی هستند به همان میزان مواد مغذی حیوانی جذب و در بدن استفاده نمی‌شوند.

برای مثال، در حالی که ما ممکن است ۲۵ تا ۳۰ درصد آهن حیوانی مصرفی خود را جذب کنیم، اما تنها ۱ تا ۱۰ درصد آهن گیاهی را جذب می‌کنیم. به طور مشابه، عنصر روی از منابع گیاهی نیز کمتر از منابع حیوانی دسترس پذیری زیستی دارد. این جایگزین‌های گوشتی گیاهی منبعی از مواد مغذی ضروری را برای کسانی که ترجیح می‌دهند گوشت نخورند فراهم می‌کنند. با این وجود، در مقایسه با گوشت حیوانات، درصد کمتری از مواد مغذی در واقع جذب و در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. دست کم یک عنصر وجود دارد که گوشت‌های گیاهی دارا می‌باشند و در گوشت حیوانی اندک است: سدیم. مقادیر بیش‌تری سدیم را در جایگزین‌های گوشت در مقایسه با گوشت حیوانات پیدا خواهید کرد. برای مثال، یک برگر گیاهی بدون گوشت حیوانی حاوی ۵۴۰ میلی گرم سدیم است که معادل ۲۳ درصد از مصرف روزانه توصیه شده شما می‌باشد در حالی که یک برگر گوشتی حاوی ۸۵ میلی گرم سدیم است.

آیا باید جایگزین‌های گوشتی گیاهی بخورید؟

در دسترس بودن جایگزین‌های گوشت برای مصرف کنندگان مفید است، زیرا مواد مغذی مهمی را برای کسانی که ممکن است به دلیل ترجیحات غذایی گزینه‌های غذایی محدودتری داشته باشند (مانند پیروی از یک رژیم غذایی وگان) فراهم می‌کند. یک رژیم غذایی کامل که حاوی غذا‌های حیوانی و گیاهی است و هم چنین بر روی گزینه‌های فرآوری شده حداقلی متمرکز است می‌تواند طیف گسترده‌ای از مواد مغذی ضروری را فراهم کند. در حالی که جایگزین‌های گیاهی می‌توانند منبع تغذیه در رژیم غذایی متعادل شما باشند نباید آن را برتر از گزینه‌های مبتنی بر گوشت در نظر گرفت.

 

منبع: فرارو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 40474

ارسال نظر