هشدار! زنان این علایم را جدی بگیرند

بررسی بیماری‌های قلبی و عروقی، چربی خون، دیابت و فشارخون، سابقه خانوادگی سرطان وانجام سونوگرافی و ماموگرافی قبل از شروع هورمون درمانی، ضروری است.

هشدار! زنان این علایم را جدی بگیرند

متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ ناباروری و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه مادر کودک شبکه سلامت بیان داشت، گفت: با گذشت یک سال از زمان آخرین قاعدگی، فرد یائسه محسوب می‌شود. گُرگرفتگی از بارزترین علائم یائسگی است که حدود ۹۰ درصد افراد در دو سال اول یائسگی این علامت را تجربه می کنند.

این فلوشیپ ناباروری در پاسخ به این سوال که قدرت باروری با یائسگی چه ارتباطی دارد، گفت: قدرت باروری از ۴۲ سالگی کاهش می‌یابد؛ زیرا در این زمان تخمک‌ها کیفیت مناسب برای باروری را ندارند؛ بنابراین از دست دادن قدرت باروری زودتر از زمان یائسگی اتفاق می‌افتد.اگر خانم ۴۲ ساله ای تمایل به فرزند دار شدن داشته باشد، به انجام دادن روشهای کمک باروری مانند تخمک اهدایی و رحم جایگزین توصیه می‌شود.

وی گفت: افزایش آمار بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش تمرکز، مشکلات خواب، پوکی استخوان، افسردگی و مهمتر از همه گرگرفتگی از شکایات اصلی دوران یائسگی است.علت اصلی این عوارض کاهش میزان استروژن در بدن است. این حالات ممکن است دو تا سه سال قبل از یائسگی شروع شود.

سروی بیان داشت: بهترین راه درمان عوارض یائسگی از جمله گرگرفتگی، درمان با استروژن است؛ البته هورمون درمانی با عوارضی همراه است که متخصص زنان قبل از شروع تجویز، همه آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی افزود:‌ بررسی بیماری‌های قلبی و عروقی، چربی خون، دیابت و فشارخون، سابقه خانوادگی سرطان وانجام سونوگرافی و ماموگرافی قبل از شروع هورمون درمانی، ضروری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران متذکر شد: با انجام هورمون درمانی، ریسک سرطان پستان اندکی افزایش می‌یابد.در صورت رد همه موارد خطر در خانم یائسه، از دز مختصر داروهایی که بنیان گیاهی دارند استفاده می‌شود.

کارشناس برنامه در رابطه با بروز پوکی استخوان در دوران یائسگی، گفت: مهمترین ماده برای جذب کلسیم در استخوان‌ها، استروژن است که با بروز یائسگی و نبود استروژن در بدن، احتمال پوکی استخوان افزایش می‌یابد. از مهمترین عوارض پوکی استخوان در بانوان بین ۶۰ و ۷۰ سال، شکستگی استخوان ران است که باعث خانه نشینی و حتی مرگ این عزیزان  می‌شود. 

وی گفت: مهمترین اقدام برای افزایش توده استخوانی در سنین یائسگی مصرف قرص کلسیم است، البته علاوه بر مصرف کلسیم، مصرف لبنیات هم ضرورت دارد.

سروی متذکر شد: ۵ سال اول یائسگی، مهمترین زمانی است که افراد یائسه دچار پوکی استخوان می‌شوند.

این متخصص زنان به انجام ورزش‌های قدرتی در این زمان برای جلوگیری از پوکی استخوان، توصیه کرد؛ ضمن اینکه چاقی و لاغری مفرط را از دیگر دلایل کاهش تراکم استخوان در دوران یائسگی نامید.

هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از جمله مزایای یائسگی، کوچک شدن اندازه فیبروم‌ها، کیست‌های تخمدانی و مهمتر از همه خاموش شدن بیماری آندومتریوز است؛ ضمن اینکه مصرف سیگار و دیگر دخانیات را از دیگر عوامل پوکی استخوان است./ فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 40168

ارسال نظر