یک پلنگ حمله کرد

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر حمله یک قلاده پلنگ در ارتفاعات روستای کیشکور شهرستان سرباز یک چوپان به شدت زخمی شد.

یک پلنگ حمله کرد

داود میرشکار، مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر حمله یک قلاده پلنگ در ارتفاعات روستای کیشکور شهرستان سرباز یک چوپان به شدت زخمی شد.

به گزارش عرشه آنلاین، وی اظهارداشت: یک قلاده پلنگ به چوپانی از روستای کمبیگ دپ بخش کیشکور در شهرستان سرباز حمله و باعث آسیب دیدگی و زخمی شدن چوپان از ناحیه صورت، شکم و دست شد.

وی گفت: این حادثه در زیستگاه پلنگ رخ داده و همکاران حفاظت محیط زیست شهرستان راسک از همان ساعات اولیه حادثه، در منطقه حضور یافته و طی هماهنگی های به عمل آمده نامبرده از طریق اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با هلی کوپتر به بیمارستان ایرانشهر جهت مداوا انتقال یافت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان  افزود: حمله به دام های اهلی یکی از شایع ترین نوع تعارض حیات وحش به خصوص پلنگ با جوامع انسانی در استان هست و در برخی موارد محدود شاهد حمله پلنگ به انسان نیز هستیم که اغلب این تعارضات به دلیل حضور و ورود افراد به زیستگاه ها است.

وی بیان کرد: همپوشانی نیازهای اولیه حیات وحش با منابع مورد استفاده یا به طور کلی منافع انسان موجب بروز تعارضاتی بین آنها می شود که این تعارضات به نحوی هزینه بر هستند و موجب بروز خساراتی می شوند.

میرشکار ادامه داد: در سال های اخیر توسعه بی رویه سکونتگاه های انسانی و تبدیل مراتع و جنگل ها به سکونتگاه ها و باغات و مزارع کشاورزی، شکار بی رویه علف خواران و ادامه روند خشکسالی ها در استان باعث محدودیت زیستگاه های طبیعی و کاهش شدید طعمه های گوشتخواران وحشی و بروز تعارضات شده است.

وی گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی با اهداف آموزشی و مشارکت جوامع محلی در راستای حفظ و حراست از گونه های در معرض خطر انقراض استان از جمله برنامه هایی است که طی سنوات گذشته در مناطق تحت مدیریت این اداره کل و زیستگاه های گونه های جانوری در معرض خطر انقراض مانند پلنگ آسیایی، تمساح مردابی و خرس آسیایی برگزار می شود./ ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 38423

ارسال نظر