هشدار مهم درباره شیوع یک ویروس نوظهور جدید + علایم

یکی از مهم‌ترین علایم بیماری جمع شدن مایعات کهربایی در کیسه اطراف قلب است.

هشدار مهم درباره شیوع یک ویروس نوظهور جدید + علایم

مرغداران برای جلوگیری از شیوع بیماری آنگارا اصول قرنطینه‌ای را تشدید کنند.

حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مرغداران به منظور جلوگیری از شیوع بیماری نوظهور آنگارا (التهاب حاد ویروسی کبد در طیور) رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و امنیت زیستی در واحد‌های پرورشی را تشدید کنند.

او با اشاره به نوظهور بودن بیماری آنگارا و اهمیت آن از لحاظ میزان شیوع و تلفات در گله‌های پرورشی طیور و وارد آمدن ضرر‌های اقتصادی بر صنعت مرغداری، افزود: بیماری آنگارا یک بیماری ویروسی خطرناک به شدت مسری با تلفات ناگهانی و شدید است و معمولا طیور گوشتی ۳ تا ۵ هفته و گاهاً پولت تخم گذار و مادر ۱۰ تا ۲۰ هفته را درگیر می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: از علائم بالینی این بیماری بی‌حالی، ازدحام، پر‌های ژولیده و مدفوع زرد و مخاطی بوده و یکی از مهمترین علائم بیماری جمع شدن مایعات کهربایی در کیسه اطراف قلب است.

 حاج کاظمی تأکید کرد: این ویروس نسبت به شرایط محیطی مقاوم بوده و قابلیت ماندگاری برای دوره‌های بعدی جوجه ریزی را نیز دارد و از آنجا که درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

او ادامه داد: اصول امنیت زیستی همچون کاهش تراکم جوجه‌ریزی به خصوص در واحد‌ها و مناطق پرتراکم، قرنطینه کامل واحد و عدم ورود و خروج افراد، خودرو، کود و سایر موارد در واحد‌های آلوده و مشکوک و مدفون نمودن کلیه لاشه‌های تلف شده در عمق چهار متری و پوشاندن با آهک و خودداری از پراکندن لاشه‌های تلف شده در محیط برای جلوگیری از شیوع بیماری را جدی بگیرند./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 38209

ارسال نظر