این حیوان بدجنس، عامل اصلی شیوع ویروس‌ها است!

منشأ بیش از ۶ بیماری از هر ۱۰ بیماری عفونی شناخته شده که انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، حیوانات است.

این حیوان بدجنس، عامل اصلی شیوع ویروس‌ها است!

بدن انسان آمادگی مقابله با ویروس‌های بیگانه برای خود را ندارد و از این رو هر ویروس جدیدی که بدن آن را نمی‌شناسد در ابتدا باعث همه گیری می‌شود.

بیماری‌های عفونی که تبدیل به اپیدمی می‌شوند تهدیدی جدی برای انسان هستند، زیرا یک نفر را مبتلا می‌کنند و سپس عفونت خود را گسترش می‌دهند تا مرز‌های قاره‌ها را بشکنند و جان میلیون‌ها نفر را بگیرند. این همان چیزی است که جهان در چندین قرن شاهد آن بوده است، مانند طاعون و کرونا و ویروس‌های حیوانی دیگری که زندگی انسان را مختل کرده و لیست آن‌ها بلند است.

بیشتر بخوانید: هشدار! شیوع یک ویروس جدید در کشور + علایم

بر اساس CDC، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، منشأ بیش از ۶ بیماری از هر ۱۰ بیماری عفونی شناخته شده که انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، حیوانات است.

دکتر جورج جوولکیان، رئیس بخش بیماری‌های قفسه سینه و مراقبت‌های ویژه بیمارستان دانشگاه سنت جورج می‌گوید: بیماری‌هایی که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند، خطرناک‌تر از سایرین هستند، زیرا بدن انسان آمادگی مقابله با ویروس‌های بیگانه برای خود را ندارند و از این رو هر ویروس جدیدی که بدن انسان آن را نمی‌شناسد در ابتدا باعث همه گیری می‌شود.

به گفته جوولکیان، مصونیت انسان برای مقابله با ویروس‌های عجیب و غریب نیاز به زمان دارد و به همین دلیل می‌بینیم که موج اول هر بیماری همه‌گیری سهمگین است و به دلیل شکل‌گیری مصونیت اجتماعی، با گذشت زمان از شدت آن کاسته می‌شود.

جوولکیان با بیان اینکه حیواناتی مانند خفاش امکان انتقال ویروس‌های بیشتری به انسان را دارند، زیرا ترکیبات و فرآیند سوزاندن و هضم در این حیوانات باعث می‌شود تا آن‌ها بسیاری از ویروس‌ها را دریافت کنند. در بسیاری مواقع خفاش چه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نقش واسطه‌ای را بین ویروس و انسان ایفا می‌کند.

به گفته جوولکیان، لزومی ندارد که هر ویروسی که توسط حیوان منتقل می‌شود به انسان منتقل شود، مگر اینکه این ویروس کلید ورود به بدن انسان را داشته باشد و این نکته اصلی است که ویروس هر چقدر هم که کشنده باشد، اما اگر «کلید» ورود به بدن انسن را نداشته باشد، ایمنی بدن آن را دفع می‌کند و از بین می‌برد.

دکتر اوبادا مداور دامپزشک آمریکایی نیز با اشاره به اینکه نفوذ انسان و حیوان به محیط‌های یکدیگر بیماری‌های مشترک را افزایش داده است، گفت: نفوذ انسان‌ها و حیوانات به محیط‌های یکدیگر امکان اشتراک گذاری ویروس‌ها بین آن‌ها را افزایش داده است و به همین خاطر بیماری‌های مسری حیوانی نسبت بزرگی از بیماری‌های مسری که انسان به آن مبتلا می‌شود را شکل داده است.

وی با اشاره به اینکه عوامل ایجاد کننده بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ممکن است باکتریایی، ویروسی یا انگلی باشد و مکانیسم انتقال این بیماری‌ها اغلب از طریق تماس مستقیم با حیوانات یا فضولات آن‌ها و یا حتی مصرف مواد غذایی یا آب آلوده است، هشدار داد: مضر‌ترین حیوانات برای انسان، جوندگانی مانند موش هستند که بیماری‌های خطرناک را منتقل می‌کنند.

به گفته مدور، اتخاذ رویکردی از سوی دولت‌ها که ترکیبی از تخصص‌های بهداشت عمومی، دامپزشکی و زیست‌محیطی است، به جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و جلوگیری از همه‌گیری بعدی کمک می‌کند و البته رعایت بهداشت فردی و خودمراقبتی نقش بسزاتری را در این راستا دارد./ اسکای نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 38072

ارسال نظر