صدای این زن ایرانی را برای اولین‌بار بشنوید!

زنی که گزارشگر فوتبال شد.

صدای این زن ایرانی را برای اولین‌بار بشنوید!

روزنامه شهروند در گزارشی نوشته است: برای نخستین بار یک زن مسابقه فوتبال (خاتون بم و سوگدونیای ازبکستان) را به طور مستقیم ۹۰ دقیقه در رادیو گزارش کرد.

پانیذ فرحناک می‌گوید: بعد از اتمام بازی اولین سوالی که از دست اندرکاران برنامه پرسیدم این بود که خوب گزارش کرده‌ام یا نه؛ جالب اینکه همه گفتند برای تجربه اول خیلی خوب بوده.

جالب اینکه فردای آن روز نیز زنگ زدند و برای بازی برگشت که هفته بعد برگزار می‌شود، دعوت کردند تا دوباره گزارش مسابقه را انجام بدهم. 

پانیذ فرحناک از خبرنگاران ورزشی خانم که چند سالی است در حوزه ورزش زنان فعالیت می‌کند بازی مذکور را به صورت زنده ۹۰ دقیقه از رادیو گزارش کرد تا به نوعی جزو اولین گزارشگرهای زن فوتبال در صداوسیما لقب بگیرد‍. فرحناک در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از این تجربه جالب صحبت کرده است.

فکر می‌کردم از پس گزارشگری برنمی‌آیم

پانیذ فرحناک صحبت‌های خود در خصوص این گزارش اینطور شروع می‌کند: «در سال‌های گذشته چند بار پیشنهاد گزارشگری و ضبط گزارش های فان(طنز) به من شده بود، اما خودم خیلی دنبال این داستان نبودم و استنباطم این بود که از پس این کار برنمی‌آیم. در عین حال محدودیت هایی که برای خانم ها وجود دارد، کار را سخت تر می‌کند و به همین خاطر دنبال این مساله نرفتم.»

او ادامه داد: «ماجرا به این رسید که چند روز قبل خانم رستمی مدیر شبکه رادیویی ورزش بانوان تماس گرفتند و خواستند که مرا ببینند. نمی‌دانستم که قرار است پیشنهاد گزارشگری به من بدهند و وقتی این را متوجه شدم سریعا گفتم که از پس این کار برنمی‌آیم. با این حال ایشان به من لطف داشتند و اصرار زیادی کردند تا این مسئولیت را برعهده بگیرم. حتی قرار شد که یک صدای تستی برایشان ارسال کنم اما سعی می‌کردم از زیر آن در بروم چون واقعا تصور می‌کردم گزارشگری کار سختی است و نمی‌توانم انجامش بدهم. البته که هنوز هم چنین تصوری را دارم. با اینحال وقتی اصرار های ایشان و حمایت های برخی دوستان خوبم که در حوزه گزارشگری فعالیت می‌کنند را دیدم تصمیم گرفتم کار را انجام بدهم.»

حمایت‌ها را که دیدم، استرسم کم شد

از فرحناک پرسیدیم که چگونه به استرس خود غلبه کرد و پیشنهاد گزارشگری مسابقه فوتبال زنان را پذیرفت؟ او اینطور پاسخ داد: «در جلسه ای که خانم رستمی را دیدم و با ایشان صحبت کردم، به من اطمینان دادند که کمک حالم خواهند بود. ایشان گفتند که در کنار من به عنوان گزارشگر بازی کارشناس می‌گذارند تا استرسم کمتر شود. ماجرا پیش رفت تا اینکه چند روز قبل از رادیو تماس گرفتند و گفتند مسابقه خاتون بم با نماینده ازبکستان در لیگ قهرمانان زنان آسیا را باید گزارش کنم!»

این خبرنگار باسابقه ورزشی همچنین گفت: «وقتی این تماس با من گرفته شد، پشت تلفن درجا استرس گرفتم، ولی خجالت می‌کشیدم نه بگویم. با اینحال به خودم گفتم وقتی همه حمایتم می‌کنند این تجربه را داشته باشم. خیلی مشورت ها گرفتم و در نهایت کار را جلو بردم.»

سعی کردم لرزش صدایم به مخاطب نرسد

اولین گزارشگر زن یک مسابقه فوتبال در رادیو در بخش بعدی صحبت‌های خود اینگونه لب به سخن می‌گشاید:«اطلاعاتم را جمع کردم و به استودیو رفتم تا بازی را گزارش کنم؛ بر خلاف انتظارم و البته صحبت های قبلی نه کارشناسی در استودیو بود و نه لیست بازیکنان دوتیم را در اختیار داشتم! فهمیدم 90 دقیقه بدون وقفه خودم باید حرف بزنم و بازی را گزارش کنم! البته واقعا تهیه کننده برنامه خیلی کمک کردند. 5 دقیقه اول خیلی استرس داشتم و در صدایم لرزش مشخص بود اما سعی کردم این لرزش صدا به مخاطب نرسد.با این حال رفته رفته از استرسم کم شد و به خودم آمدم و دیدم یک مسابقه فوتبال را روی آنتن زنده گزارش کرده‌ام!»

همه گفتند که خوب گزارش کردی

او در ادامه افزود: «بعد از اتمام بازی اولین سوالی که از دست اندرکاران برنامه پرسیدم این بود که خوب گزارش کرده ام یا نه؛ جالب اینکه همه گفتند برای تجربه اول خیلی خوب بوده و در کل بازخوردهای خوبی گرفتم. حتی بخش هایی از گزارش من در رادیو ورزش هم پخش شد. جالب اینکه فردای آن روز نیز زنگ زدند و برای بازی برگشت که هفته بعد برگزار می‌شود، دعوت کردند تا دوباره گزارش مسابقه را انجام بدهم.»

از این اتفاق خوشحال هستم

فرحناک در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک زن گزارش مسابقه فوتبال در رادیو چه حسی به شما می‌دهد، تاکید کرد:‌«ما در رادیو گزارشگر زن برای مسابقات رشته‌های دیگر داشته‌ایم. در فوتبال هم خانم فرنوش جعفری تجربیات گرانبهایی در این عرصه دارند و حالا من به صورت کامل یک بازی را گزارش کردم.»

این خبرنگار خانم افزود: «خوشحالم که چنین تجربه ای به نام ثبت شد. اعتقادم بر این است دختران ایرانی توانایی انجام هر کاری را دارند و امیدوارم که تجربه ثبت شده برای من در آینده گسترده تر شود و شاهد موفقیت‌های هرچه بیشتر زنان ایرانی در این عرصه باشیم. از دست اندرکاران رادیو ورزش و همچنین صدای ورزش زنان تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیارم قرار دادند و بابت اعتمادشان ممنونم.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 37270

  • افسر جانباز

    چرا هر چقدر تلاش کنی ودرس بخوانی بجای اینکه بیشتر حقوق بگیری درست بعکس هست من مدرسه که میرفتم همیشه میکفتم میخواهم مهندس شر کت نفت یا مهندس الکترونیک بشم الان همه میخواهند دکتر جراح یا خلبان بشن چرا چون درا مدشان از همه بیشتر است ولی نمیدانم چرا در بازنشستگی از شش کلاس سواد هم کمتر میگیرن باید بیسواد ماند قدیم پدرم میگفت اگر حمال هم میشی حمال با سواد شو مثل اینکه الان بالعکس شده

  • ایرانی

    افرین برشما بانوی ایرانی موفق باشید باارزوی ازادی بیشتر برای بانوان درکشور.اگر زن هستیم ولی انسانیم ودوست داریم ازاد وسربلند زندگی کنیم

  • محبوبه

    موفق باشی بانو جان.....

  • ن.ب

    درود بر شما بانوی خوش صدای ایرانی

  • طیبه

    سلام من طیبه هستم

    • ناشناس

      سلام

ارسال نظر