مجوز سهمیه‌بندی آب همدان صادر شده بود؟

برخی از شهروندان پرسشی را مطرح کردند که چرا از همان ابتدا آب سهمیه‌بندی نشد تا این مشکل پیش نیاید، باید گفت اگر می‌خواستیم آب را سهمیه‌بندی کنیم، باید مقامات عالیه کشوری و وزارت نیرو موافقت می‌کردند در صورتی که مجوز این اقدام را ندادند.

مجوز سهمیه‌بندی آب همدان صادر شده بود؟

 گفت: اگر می‌خواستیم آب را پیشتر سهمیه‌بندی کنیم، باید مقامات عالیه کشوری و وزارت نیرو موافقت می‌کردند در صورتی که مجوز این اقدام را ندادند.

علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان در جلسه مدیریت بحران آب استان همدان گفت: قرار بود طبق برنامه‌ریزی، پروژه انتقال آب به شهر همدان، پایان مردادماه تکمیل شود، اما در طول ۱۷ سال گذشته فقط ۴۰ درصد از این پروژه انجام شده بود، این در حالی است که در طول ۴ ماه گذشته، عمده کارها انجام شده است.

وی ادامه داد: تأخیری که در این پروژه صورت گرفت، بیشتر به خاطر تجهیزات بود. زیرا تجهیزات مورد نیاز این پروژه، در کشور تنها توسط یک شرکت تولید می‌شود.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: از طرفی نیز با توجه به بحران کم‌آبی در کشور و تقاضاهای بسیار بالای تجهیزات، تأمین همه این درخواست‌ها توسط شرکت، زمان‌بر شد. بنابراین در پروژه تأخیر صورت گرفت.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: دلیل حضور وزیر نیرو به استان به منظور بازدید از طرح‌آبرسانی آب به شهر همدان نیز همین مساله آماده نشدن تجهیزات را عامل تأخیر در پروژه عنوان و دستور اکید داد تا این پروژه هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، قرار بود سد اکباتان طبق میزان مصرف متوسط سال گذشته، تا پایان شهریور ماه سال جاری مصارف شهروندان را تأمین کند؛ اضافه کرد: به دلیل افزایش گرما و حضور مسافران در همدان و دلایل دیگر، میزان مصرف از ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه به حدود ۲۲۰۰ لیتر تا ۲۳۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

قاسمی فرزاد گفت: ما نمی‌توانیم آب را به روی مردم قطع کنیم، برخی از شهروندان پرسشی را مطرح کردند که چرا از همان ابتدا آب سهمیه‌بندی نشد تا این مشکل پیش نیاید، باید گفت اگر می‌خواستیم آب را سهمیه‌بندی کنیم، باید مقامات عالیه کشوری و وزارت نیرو موافقت می‌کردند در صورتی که مجوز این اقدام را ندادند.

استاندار همدان در ادامه افزود: از طرف دیگر، از نظر فنی و مهندسین متخصص، اگر سهمیه بندی یا قطعی آب تأثیر موثر و مناسبی داشته باشد، می‌بایست حداقل بین ۸ الی ۱۰ ساعت آب قطع شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی نیز بر این باور بودند که اگر روزانه ۲ الی ۳ ساعت آب را قطع می‌شد، این مشکل پیش نمی‌آمد. در صورتی که این اقدام، مؤثر نیست و جز ایجاد مشکلات روحی و روانی برای شهروندان، هیچ اثر بخشی در کاهش مصرف و یا ذخیره آب نداشت.

استاندار همدان ادامه داد: از اقداماتی که برای مدیریت بحران آب در نظر گرفته شد، این بود که به‌سرعت ورود و برخی از چاه‌های کشاورزی را با هماهنگی کشاورزان به شبکه آبرسانی پمپاژ و وصل کردیم.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه از نظر فنی، امکان انتقال آب چاه‌های کشاورزان، به برخی از نقاط شهر وجود نداشت، اما با احداث خط ۱۵ کیلومتری، رینگ شهری تکمیل می‌شود و می‌توانیم به هر نقطه دیگری که خواستیم آب را انتقال دهیم؛ افزود: همان‌طور که وزیر نیرو تاکید داشت، در چند هفته آینده این اتصال انجام، و مشکل آب شرب نیز حل خواهد شد و طی توافقاتی که با کشاورزان کردیم، روز به روز میزان انتقال آب به شبکه آبرسانی همدان در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه از مردم تقاضا می‌شود، الگو مصرف را رعایت و از استفاده بی‌رویه آب پرهیز کنند؛ گفت: صبوری و همکاری مردم شریف همدان در شرایط کم‌آبی، قابل تقدیر و تشکر است.

استاندار همدان ادامه داد: در مناطقی که قطعی آب بیشتر است، با تانکر به صورت مستمر آبرسانی انجام می‌شود و طی این چند روز، با افزایش تعداد تانکرها، امروز بالغ بر ۵۰ تانکر برای مناطق و محلات مختلف که قطعی آب داشتند، آبرسانی انجام می‌شود.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه از طریق اداره صمت میزان قابل توجهی آب معدنی سفارش داده شده و در بازار توزیع می‌شود؛ افزود: شهروندان همدان می‌توانند، با شماره‌های اعلام شده توسط آبفا و تعزیرات، کسانی را که در این شرایط کم آبی مصرف بی رویه دارند، گزارش کنند.

وی یادآور شد: با مساعدت و دستور رئیس جمعیت محترم هلال احمر کشور، یک میلیون بطری آب معدنی اختصاص یافت که در مناطق مختلف شهر همدان که آب کمتری دارند، توزیع می‌شود.

استاندار همدان گفت: جمعیت هلال احمر نیز بالغ بر ۶ هزار ظروف پلاستیکی به صورت دبه‌های شیردار در اختیار هلال احمر استان قرار داد که فعلاً یک هزار عدد از آنها دریافت و پس از دریافت مابقی، با آب بهداشتی در مناطق مختلف به صورت رایگان توزیع خواهند شد اقدامات دیگری نیز در حال انجام است و امیدواریم با این مجموعه فعالیت‌ها و تکمیل پروژهبتوانیم به وضعیت ثابتی در حوزه آب همدان دست پیدا کنیم./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 37479

ارسال نظر