۳۰ درصد طلاق‌ها در ایران صوری است! | طلاق می‌دهند تا صیغه ۹۹ ساله شوند!

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گفته می‌شود حدود ۳۰ درصد طلاق‌ها در کشور صوری است.

۳۰ درصد طلاق‌ها در ایران صوری است! | طلاق می‌دهند تا صیغه ۹۹ ساله شوند!

 عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین هم اندیشی اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری استانها گفت: اینکه چرا نمی توانیم مشکلات جزئی را حل کنیم، دلیلش این است که به فهم مشترک در صورت‌مسئله نرسیده‌ایم.

مصری گفت: برای توضیح بیشتر می توان به قوانین برنامه توسعه رجوع کرد. ما قوانین برنامه را براساس متغیرهای موجود می نویسم. مثلا قانون برنامه در بهترین شرایط فروش نفت تدوین می شود و بعد که با تحریم مواجهه می شویم، قسمت عمده تصمیم گیری ها در قانون برنامه لغو شده و قابل اجرا نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در زمان نوشتن قانون برنامه سه راه تعیین متغیرها براساس شرایط موجود، شرایط مطلوب و شرایط ایده آل وجود دارد گفت: ما براساس شرایط ایده‌آل و نه راه‌های ممکن قانون برنامه را می‌نویسیم. اینجاست که فعالان و پژوهشگران در مرکز پژوهش‌ها و همچنین اندیشکده های حکمرانی در استان‌ها می‌توانند نمایندگان را مجاب کنند که به راه‌های ممکن در تدوین قانون برنامه توجه شود. وقتی براساس شرایط ایده آلی قانون نوشته می شود، یک سری مطالبات به وجود می آید که درنهایت نمی توان آن را برآورده کرد و تنها مردم را طلبکار می کنیم. در این وضعیت مردم احساس می کنند که حقشان داده نشده است. ایجاد چنین شرایطی به ما برمی‌گردد و باید آن را اصلاح کنیم.

مصری به عنوان نمونه به موضوع مصوبه همسان سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه توسعه اشاره و اظهارکرد: ما در قانون برنامه موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کردیم اما منابعی برای ان تعیین نشده است. آن هم برای قانونی که تا سال‌های سال جاری و ساری است.

وی قانون تامین اجتماعی کشورمان را بی‌نظیر خواند و ادامه داد: طبق قانون تامین اجتماعی یک فردی که مثلا در صدا و سیما کار می کند، می تواند با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شود. فرض کنید آن فرد با ۲۰ سال وارد صدا و سیما شده و در ۴۵ سالگی زمانی که تازه به علم و تجربه و دانش کافی رسیده، باید بازنشسته شود. حالا در این شرایط سن امید به زندگی ۸۰ سال است. یعنی آن فرد بازنشسته حداقل تا ۴۵ سال دیگر زندگی می کند. از همان فرد ۲۵ سال به میزان ۲۰ درصد حقوقش حق بیمه گرفته شده اما باید تا ۵۰ سال بعد از بازنشستگی به او حقوق کامل داده شود. البته که فقط این ۵۰ سال نیست. چون طبق قانون بعد از فوت او همسرش هم تا زمانی که زنده است، می تواند حقوقش را بگیرد.

مصری ادامه داد: حالا فرض کنید که همان فرد یک دختری هم دارد که ازدواج نکرده و به او هم حقوق مادم العمر تا قبل ازدواج تعلق می گیرد. اگر هم طلاق بگیرد، باز هم حقوق او پرداخت می شود. این مثال را برای آن زدم که بدانید وقتی تصمیمی گرفته می شود، باید فکری برای تامین منابع آن هم بشود. مثلا اگر سری به دفتر ازدواج و طلاق بزنید و یک کار پژوهشی کنید، به بحث طلاق‌های صوری می رسیم. گفته می‌شود حدود ۳۰ درصد طلاق‌ها صوری است. از کجا به این نتیجه رسیدند؟ از اینجا که طبق گفته مسئولان دفاتر همان افرادی که طلاق می گیرند بلافاصله درخواست صیغه ۹۹ ساله می کنند تا به زندگیشان ادامه دهند. طلاق می گیرند تا طلاقنامه ارائه کنند و زن، حقوق پدر فوت‌شده‌اش را بگیرد. این وضعیت باعث شده حداقل ۵۰ درصد بودجه کشور برای چنین هزینه هایی پرداخت شود.

او افزود: همچنین صندوق تامین اجتماعی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان استقراض بانکی داشته تا مستمری بازنشستگان را بدهند. اگر بلایی که سر صندوق‌های لشکری و کشوری آمد بر سر تامین اجتماعی بیاید، باید کل منابع کشور را به این صندوق بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما با این قانون، راه طلاق صوری را باز کرده‌ایم. همین وضعیت به شکل دیگری درباره سربازی وجود دارد. مادر و پدر برای آنکه فرزندش به سربازی نرود، طلاق صوری می گیرند. در حالی که نباید قوانین ما به گونه ای باشد که باعث بی‌عدالتی شود.

 

 

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 36394

ارسال نظر