هواشناسی هشدار داد؛ بارش شدید باران در این استان‌ها

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از رشد ابرهای همرفتی همراه با تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران و رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ از سه‌شنبه تا چهارشنبه ( ۱۸ تا ۱۹ مردادماه) خبر داد.

هواشناسی هشدار داد؛ بارش شدید باران در این استان‌ها

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از رشد ابرهای همرفتی همراه با تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران و رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ از سه‌شنبه تا چهارشنبه ( ۱۸ تا ۱۹ مردادماه) خبر داد.

به گزارش عرشه آنلاین، این شرایط جوی روز سه‌شنبه در دامنه و ارتفاعات مازندران و گیلان، گلستان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی و جنوب فارس، شمال و شرق خوزستان و جنوب و غرب اصفهان و چهارشنبه در گلستان، دامنه و ارتفاعات شمال غرب سمنان، مازندران و شمال شرق تهران، غرب و جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال و غرب و نیمه جنوبی فارس، شمال شرق و شرق خوزستان مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای، در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک موقت، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب و خسارات، اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم تردد عشایر کوچ‌رو و دام‌ها در ارتفاعات، لایروبی و پاک‌سازی نهرها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و غیره جهت مقابله با بحران را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار، وزش باد شدید و در نواحی مستعد توفان گردوخاک از سه‌شنبه تا جمعه (۱۸ تا ۲۱ مردادماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق کرمان، شمال شرق اصفهان، خوزستان و ایلام، چهارشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، شمال شرق اصفهان، پنجشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی کرمان، شرق هرمزگان، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و جمعه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردوخاک و صنعت کشاورزی، تاخیر و یا احتمال لغو پرواز پیش‌بینی می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از فعالیت در فضای باز، اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز در حین بروز گرد و خاک، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند نیروهای امدادی، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری‌ها و غیره، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و پرهیز از توقف خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره در دستور کار قرار گیرد.

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 35164

ارسال نظر