خواب‌آلودگی نشانه این بیماری است

کارشناسان می گویند چرت زدن، اگرچه ناسالم نیست، اما ممکن است نشانه‌ای از کیفیت پایین خواب باشد.

خواب‌آلودگی نشانه این بیماری است

نتایج مطالعات دانشمندان چینی نشان می‌دهد که چرت زدن‌های متعدد روزانه افراد، با ابتلای آن‌ها به فشار خون مرتبط است.

 نتایج یک بررسی جدید علمی نشان می‌دهند که چرت زدن مکرر یا معمول در طول روز در بزرگسالان، با ۱۲ درصد خطر بیشتر برای ابتلا به فشار خون بالا و ۲۴ درصد خطر بالای سکته مغزی در مقایسه با کسانی که هرگز چرت نمی زننند، همراه است. کارشناسان می گویند چرت زدن، اگرچه ناسالم نیست، اما ممکن است نشانه‌ای از کیفیت پایین خواب باشد. 

در این تحقیق که توسط محققان چینی بیمارستان ژیانگیا در دانشگاه مرکزی جنوب چین انجام شده است، درصد بیشتری از چرت زدن‌ها مربوط به مردان بود. به گفته آن‌ها، این نتایج به ویژه از آن جا جالب‌تر می‌شود که میلیون‌ها نفر ممکن است از یک چرت منظم یا حتی روزانه لذت ببرند.  

محققان در این پژوهش، از اطلاعات بیوبانک بریتانیا، یک پایگاه داده بزرگ زیست پزشکی و منبع تحقیقاتی حاوی اطلاعات ژنتیکی، شیوه زندگی و سلامتی ناشناس مربوط به نیم میلیون شرکت کننده در بریتانیا استفاده کردند.  

نتایج این مطالعه نشان داد درصد بیشتری از افراد معمولی که چرت می‌زدند، سطح تحصیلات و درآمد پایین‌تری داشتند و سیگار کشیدن، نوشیدن روزانه مشروبات الکلی، بی‌خوابی و خروپف را در مقایسه با افرادی که هرگز یا گاهی اوقات چرت نمی زدند، گزارش کردند.

طبق نتایج حاصله، شرکت کنندگان کمتر از ۶۰ سال که معمولا چرت می زدند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا در مقایسه با افراد همسن و سالی بودند که هرگز چرت نمی زدند. این خطر بعد از ۶۰ سالگی، به ۱۰ درصد کاهش پیدا می کرد.

بر این اساس همچنین اگر دفعات چرت زدن یک دسته افزایش می یافت، خطر فشار خون بالا ۴۰ درصد افزایش نشان می‌داد و درواقع، فرکانس بیشتر چرت زدن با تمایل ژنتیکی برای خطر فشار خون بالا مرتبط بود./ سیناپرس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 34910

ارسال نظر