وجود ۲۰۰ نفر در زیر آوار سیل امام‌ زاده داوود صحت دارد؟ | توضیحات مهم یک مقام قضایی

وجود ۲۰۰ نفر در زیر آوار سیل امام‌ زاده داوود صحت دارد؟

وجود ۲۰۰ نفر در زیر آوار سیل امام‌ زاده داوود صحت دارد؟ | توضیحات مهم یک مقام قضایی

وجود ۲۰۰ نفر در زیر آوار سیل امام‌ زاده داوود صحت دارد؟ یک روزنامه  درپی وقوع سیل در امام زاده داوود در خبری ادعا کرده بود که «دستکم ۲۰۰ نفر زیر آوار سیل این منطقه هستند». موضوعی که از سوی دستگاه قضایی، هلال احمر، آتش‌نشانی و پلیس رد شده است.

واکنش استاندار تهران به شایعه مدفون شدن ۲۰۰ نفر در سیل امام زاده داوود 

 استاندار تهران محسن منصوری عصر پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شایعه مدفون شدن ۲۰۰ نفر در سیل امام زاده داوود کذب است.

استاندار تهران بیان اینکه این شایعه از سوی یک روزنامه معلوم الحال مطرح شده است گفت: پس از این شایعه خوراک خبری برای رسانه‌های معاند فراهم شد و این روزنامه اعلام کرد که اشتباه کرده است.

وی با اشاره به اینکه تمام اطلاع رسانی‌های سیل برای مردم صادقانه و شفاف صورت گرفته است افزود: از دادستانی درخواست پیگیری و برخورد با این نوع شایعه پراکنی ها را کرده ایم.

منصوری عنوان داشت: مگر می‌شود این تعداد مفقودی وجود داشته باشد و در خواستی از سوی خانواده‌ها نباشد، و باید بگوییم تعداد مفقودی‌ها با نام مشخصات معلوم هستند.

استاندار تهران تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم این اطلاع رسانی‌ها را فقط از مسئولان مربوطه پیگیری کنند.

واکنش سرپرست دادسرای جنایی تهران:

سرپرست دادسرای جنایی تهران: آمارهای برخی رسانه‌ها در مورد ۲۰۰ مفقودی سیل امام‌زاده داوود اصلا درست نیست. تاکنون ۲۵ خانواده با حضور در کلانتری گزارش مفقودی یک عضو خود را اعلام کرده‌اند. اجساد ۲۳ نفر از فوتی‌ها از طریق آزمایش DNA شناسایی شده و در حال تحویل به خانواده‌هاست. تلاش‌ها برای پیداکردن اجساد دو نفر دیگر همچنان ادامه دارد.

در همین حال روزنامه شرق در توضیحی نوشت: در گزارش منتشر شده در روزنامه با تیتر اینجا روزی آبادی بود، در بخشی از گزارش از زبان یکی از محلی‌هایی که چند تن از بستگان خود را در حادثه سیل امام زاده داوود از دست داده بود، ادعایی مبنی بر زیر آوار ماندن حداقل ۲۰ نفر زیر آوار منتشر شد که در اشتباه تایپی این مقدار ۲۰۰ تن ذکر شده. روزنامه شرق ضمن اصلاح این عدد از مخاطبان خود عذرخواهی میکند.

سرپرست دادسرای جنایی تهران با اشاره به وقوع سیل در امام زاده داوود، گفت: اجساد ۲۳ نفر از خانواده‎ هایی که اعلام گزارش مفقودی را ثبت کرده‌اند از طریق آزمایش DNA شناسایی و تعدادی از اجساد تحویل خانواده‌هایشان شده است و مابقی نیز در حال تحویل است.

محمد شهریاری با بیان اینکه براساس آخرین آمار منتشر شده و بر پایه جست‌وجوها در سیل امامزاده داود (ع) ۲۵ خانواده با حضور در کلانتری امامزاده داود (ع) و اداره چهارم پلیس آگاهی تهران نسبت به فقدان عزیزانشان گزارش مفقودی آن‌‎ها را اعلام کردند، اظهار کرد: تا این لحظه، اجساد ۲۳ نفر از خانواده‎ هایی که اعلام گزارش مفقودی را ثبت کرده‌اند از طریق آزمایش DNA شناسایی و تعدادی از اجساد تحویل خانواده‌هایشان شده است و مابقی نیز در حال تحویل است.

وی افزود: بر پایه اعلام گزارش مفقودی خانواده‌ها در خصوص سیل کن، اجساد ۲ خانواده تاکنون کشف نشده و تلاش‌های شبانه روزی برای شناسایی و کشف این ۲ جسد نیز در پایین دست امامزاده داود (ع) در رودخانه سولقان در حال انجام است.

سرپرست دادسرای جنایی تهران در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی مفقود شدن 200 نفر در سیل کن و اینکه عنوان شد برخی از کشته شدگان این حادثه از اتباع خارجی هستند و مسئولان پیگیر شناسایی این افراد نیستند، گفت: پس از اعلام رسمی و گزارش اداره آگاهی برای ۲۵ نفر اعلام مفقودی به ثبت رسیده است و تاکنون تعداد این آمار اعلام مفقودی از سوی خانواده‌ها افزایشی نداشته است. آمارهای برخی رسانه‌ها در مورد عدد بالای کشته‌ها و مفقودی‌های حادثه اصلا درست نیست.

وی افزود: در حادثه سیل کن هیچ جسد مکشوفه‌ای وجود ندارد که هویت آن احراز نشده باشد، لذا هویت تمام اجساد کشف شده شناسایی شده و تحویل خانواده‌ها شده است یا تشریفات قانونی برای تحویل آن‌ها در حال انجام است.

شهریاری با بیان اینکه چند نفر از اجساد شناسایی شده متعلق به اتباع کشور افغانستان است، گفت: پیکر این ۵ نفر با اعلام خانواده‌هایشان شناسایی و از طریق آزمایش دی ان ای به آن‌ها تحویل داده شده است.

وی افزود: فردی با مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه‌های کشور انجام داده بود و مدعی شده بود که جسد یکی از اعضای خانواده‌اش تاکنون کشف و شناسایی نشده است که با پیگیری‌های لازم این فرد صبح امروز با مراجعه به سازمان پزشکی قانونی تهران پس از انجام آزمایش دی ان ای جسد عضو خانواده‌اش به نام محمد پیشدادی فرزند محمد علی را شناسایی و تحویل گرفت.

سرپرست دادسرای جنایی تهران با بیان اینکه هویت تمام اجساد ۲۳ نفر احراز شده است، تصریح کرد: برخی از اجساد تحویل خانواده‌هایشان شده و مابقی نیز در حال انجام فرایند تحویل به خانواده متوفیان است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 34246

ارسال نظر