گشت ارشاد مسئولان راه‌اندازی شود

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید امر به معروف فقط برای حجاب نیست

گشت ارشاد مسئولان راه‌اندازی شود

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه یکی از سازمان‌های که تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر را جدی نگرفته، سازمان صدا و سیما است، گفت: صدا و سیما نیازمند یک انقلاب فرهنگی است و باید این امر از دانشکده این سازمان آغاز شود. در بسیاری از موارد عملکرد این سازمان و حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر لطمه هم زده است.

سیدمحمد صالح هاشمی گلپایگانی -قائم مقام رییس و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر - پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در نشست گزارش عملکرد این ستاد در سال ۱۴۰۰ و تبیین شاخص‌ها و رویکردها که در محل این ستاد برگزار شد، با اشاره به اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر به تنهایی نمی‌تواند کار نهی و معروف جامعه را انجام دهد و ما وظیفه احیاء امر به معروف و نهی از منکر را داریم، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید در تمام دستگاه‌ها و فرهنگ خانواده‌ها اجرایی شود و متاسفانه ما نسبت به بسیاری از کشورها در این امر عقب‌تر هستیم.

وی ادامه داد: در کشور ما بدعمل کردن‌ها و بی‌مسئولیتی‌ها باعث شده که امر به معروف و نهی از منکر مغفول بماند و جامعه از این مهم محروم شود. موضوع امر به معروف و نهی از منکر یک موضوع گسترده و جامع است. در موضوعات اجتماعی، این امر در جامعه توحیدی، آزادی معنوی و اجتماعی و عدالت اجتماعی تعریف می‌شود، بنابراین امر به معروف و نهی از منکر در موضوع حجاب خلاصه نمی‌شود، یک بعد از عفت در پوشش است و به حجاب مرتبط خواهد بود اما عدالت اجتماعی از مهم‌ترین معروف‌هایی است که باید اجرا شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: امروز بحث حجاب در کشور ما یک فوریت شده است، این در حالی است که عدالت اجتماعی، فرهنگی و تربیتی بسیار مهم و جای بالاتر از اقتصاد است اما به آن توجهی نمی‌شود. زمانی که ما فرهنگ حجاب را رعایت نمی‌کنیم، قطعا در یک اداره با این موضوع نمی‌توانیم کار مفید و رشد اقتصادی داشته باشیم چون تمرکز جاهای دیگری خواهد بود.

وی افزود: امروز جامعه ما ملتهب و دوقطبی شده است. این دو قطبی هم به خاطر خلاء قانونی است، در کشورهای غربی مراتب پذیرش قانون بهتر است و مردم قانون را عملیاتی می‌کنند، امروز باحجاب و بدحجاب باید از مسئولان مطالبه کنند که درباره حجاب تکلیف را مشخص کنند تا از این ‌رو مردم به جان هم نیفتند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ابراز کرد: حجاب ما در وضعیت موجود به دلیل خلاء قانونی و عدم قابلیت اجرایی به این شکل شده است. مساله حجاب را سعی کردند سیاسی کنند، در حالی که این موضوع کاملا اعتقادی و اجتماعی است. در سال آینده که انتخابات مجلس رقم خواهد خورد، یکی از کرسی‌های گرفتن مسئولیت همین دست‌آویز شدن به موضوع عفاف و حجاب است و باید مجلس این موضوع را سریع‌تر تعیین‌ تکلیف کند.

هاشمی گلپایگانی همچنین به اهم وظایف این ‌ستاد پرداخت و گفت: محور فعالیت‌های ما مردم هستند و مردم می‌توانند به دفاتر ستاد ما در استان‌ها مراجعه کنند و پیشنهاد خود را در موضوعات مختلف امر به معروف و نهی از منکر بیان ‌کنند، البته هرکسی توانایی انجام کاری را هم دارد می‌تواند برای تشکل‌سازی اقدام کند. ما ۱۸موضوع مهم در رأس ستاد داریم که مطالبه مردم است و هرکسی در این‌ مسیر پای میدان عمل بیاید ما در خدمت‌شان هستیم.

وی بیان کرد: همه دستگاه‌ها وظیفه دارند که ستاد امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند که دو تشکل مردمی باید عضو آنها باشند. البته برخی از دستگاه‌ها در زمینه راه‌اندازی این ستاد همکاری نمی‌کنند که از جمله می‌توان به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد. از این رو باید سایتی را ایجاد کنیم که به دستگاه‌ها امتیاز داده و رتبه‌بندی کنیم تا از وضعیت فعلی بیرون بیاییم. البته وزارت صمت، راه و شهرسازی، اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان جوانان وزارت ورزش در بخش‌های بعدی ترک فعل هستند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: ما ۴۰ شاخص داریم که براساس آن باید مدیران و مسئولین را زیر ذره‌بین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهیم. در دیدار با رییس جمهور هم اشاره کردیم گشت ارشاد مسئولان باید سریعا آغاز و وظیفه اول امر به معروف و ‌نهی از منکر  در دولت باید با وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی باشد.

هاشمی گلپایگانی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب پرفروش‌ترین فیلم‌ها دینامیت و گشت ارشاد ۳ بود که عاملان به معروف را تخریب کرد، گفت: در همین راستا ستاد با کارگردان فیلم دینامیت جلسه‌ای داشت که دلیل این موضوع را جویا شدیم و ایشان از حذف ۲۷ دقیقه از فیلم که نشان می‌دهد چه کسانی می‌توانند امر به معروف و نهی از منکر کنند صحبت کرد و ‌معتقد بود با این ممیزی موضوع فیلم‌ عوض شد.

وی اضافه کرد: سه الی چهار هزار مدیر میانی و متوسط در طول سال‌های گذشته موظف به فرستادن فرزندان خود به خارج از کشور برای تحصیل شدند، این اجبار قابل قبول نیست و چرا باید بین فرزندان این افراد با دیگران فرق باشد؟ از این رو در امر به معروف و نهی از منکر نباید به سمت جناح و حزب رفت و باید جدی برخورد کرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از پایه‌های آن عقلانیت است، افزود: در زمان امام‌حسین(ع) مردم عاقلانه فکر نکردند و سیدالشهدا(ع) با عقلانیت خانواده خود را آمران به معروف و نهی از منکر کرد و جان‌خود را هم در این راه داد. امام با مهاجرت خود مسیر درست را انتخاب کرد و در حج که بهترین محل حضور همگان بود با حضور و خروج خود پیام اصلی خودشان را تبلیغ کردند.

هاشمی گلپایگانی بیان کرد: یکی از محورهای ستاد، آموزش است. وقتی کسی خودش نحوه امر به معروف و نهی از منکر را بلد نباشد، نتیجه عکس خواهد داشت. از این رو کار آموزشی را در مجموعه ستاد به جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی از طرحی در ستاد با عنوان عفاف و حجاب خبر داد و تصریح کرد: اگر این طرح دو سال اجرایی شود، مشکل ما در این موضوع حل خواهد شد. البته این طرح تا به امروز هفت بار اصلاح شده است و بازهم نیازمند نظرات کارشناسان هستیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: یکی از سازمان‌هایی که تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر را جدی نگرفته است، سازمان صدا و سیما است و جالب است بدانید که در این سازمان افراد زیادی هستند که به این موضوع معتقدند ولی به این سمت گسیل نمی‌شوند. صدا و سیما نیازمند یک انقلاب فرهنگی است و باید این امر از دانشکده این سازمان آغاز شود.

هاشمی گلپایگانی در پایان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما شرایط امر به معروف و نهی از منکر را جدی نگرفته و خودشان عملا هجمه هم ایجاد کرده‌اند./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 33928

ارسال نظر