این خبر واقعی است | یک پراید عامل سیل در امامزاده داوود

مسئله پرایدی که عامل بروز سیل شد درست است. به خودرو اجازه داده اید نزدیک امام زاده در بستر رودخانه پارک کند، بعد سیل آمده خودرو را حرکت داده و جلوی دریچه رودخانه را بسته است و جلوی حرکت آب را گرفته است، میزان بارش روزهای اخیر یک پنجم بارش سال ۹۸ است، یعنی حتی بدون لایروبی رودخانه اگر این خودرو جلوی دریچه رودخانه را نمی گرفت بازهم این حادثه رخ نمی داد

این خبر واقعی است | یک پراید عامل سیل در امامزاده داوود

در پی وقوع سیل در روز پنجشنبه (۶ مردادماه) در امامزاده داوود که منجر به کشته شدن بیش از ۴۰ نفر شد، مدیر کل منابع طبیعی استان تهران عامل اصلی این حادثه را عدم لایروبی کانال، انسداد مسیر عبور آب به علت سقوط یک خودرو داخل کانال علاوه بر آن ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه ذکر کرد.

رضا بیانی درباره علت وقوع خسارات ناشی از سیل در تهران گفت: جنوب البرز به مساحت ۱۲۰ هزار هکتار است و در این مساحت، ۴۰۰۰ بند آبخیزداری در بالادست وجود دارد. با توجه به میزان بارندگی رخ داده که به‌طور میانگین ۲۰ میلیمتر بوده است، حجم بسیار بالایی از میزان آب حاصل از بارندگی وارد حوزه‌ها شد و این ۴۰۰۰ بند آبخیزداری توانست جریان آب در بیشتر مناطق همچون دارآباد، کن و سنگان و ... را کنترل کند تا در تهران اتفاقات خطرناکی رخ ندهد؛ در صورتی که اگر این حجم ازآب باران با سرعت جاری می‌شد اتفاقات و حوادث بسیاری می‌توانست به همراه داشته باشد.

وی افزود: حدود ۳۰ بند آبخیزداری در امامزاده داوود به مساحت ۴۵۰ هکتار وجود دارد که فاقد پوشش گیاهی است و با توجه به خاک آن منطقه که بیشتر به صورت سنگی و بیرون‌زدگی است، این بندهای آبخیزداری به‌درستی عمل کردند و توانستند به میزان قابل توجهی سیلاب را کنترل کنند.

به گفته مدیر کل منابع طبیعی استان تهران، آبخیزداری تمرکز دبی آب را بالا می‌برد. با انجام عملیات آبخیزداری به‌طور مثال یک قطره آب شیب ۷۰ درصدی را به جای یک دقیقه در ۱۰ دقیقه طی می‌کند بنابراین کنترل آن به‌خوبی انجام می‌شود. نکته قابل توجه در محدوده امامزاده داوود، آبراهه‌ای است که روی آن کانال زده بودند. عبورحجم بالای آب از آن کانال، عدم لایروبی آن و خودرویی که در کانال افتاده بود علاوه بر آن ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه موجب شد که کانال مسدود شود و این حادثه رخ دهد. هرچند که سیل کنترل شد اما مقداری از این آب به پایین‌دست راه یافت و از خروجی حوزه خارج نشد و موجب وقوع سیل شد.

اظهارت نماینده تهران درباره علت سیل امامزاده داود 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: عدم لایروبی مسیل رودخانه، عدم جدیت در اجرای قانون و مسئله کوتاهی در آبخیزداری و آبخوان داری منجر به بروز سیل در امام زاده داوود و جان باختن تعدادی از هموطنانمان شده است.

محسن‌ پیرهادی در نشست ویژه‌ مجمع نمایندگان‌ استان‌ تهران که به منظور بررسی علل خسارت بار شدن سیل کن برگزار شد، خطاب به مدیران ذی ربط حاضر در نشست، بیان کرد: در توجیه این مدیریت شرایط می‌گویید هشدار داده اید، پیامک زده اید و بنر هشدار نصب کرده اید، این چه سبک مدیریت است؟ چرا مثل همین دو، سه روز بحرانی که راه‌ها و رستو ان ها را بستید، در روز هشدار مسیر و رستوان‌ها را تعطیل نکردید؟ اصلا مسیر را می بستید، حتی اگر بارش و سیل هم  نمی آمد بهتر از این بود که هموطنانمان را از دست بدهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس گزارش های ما در حادثه سیل امام زاده داوود عدم لایروبی مسیل رودخانه عامل اصلی بروز آسیب است، دوستانی که می‌گویند سطح رودخانه ۵۰ درجه و غیر مسطح است و به همین دلیل منجر به حادثه شده، درست نیست، اتفاقا آبگرفتگی در بخشی از رودخانه اتفاق افتاده که مسطح است، چون لایروبی صورت نگرفته، حادثه رخداده است. آخرین لایروبی بر اساس بررسی های موثق ما مربوط به سال ۹۸ است، اگر مسئولان ادعای دیگری دارند به ما مستندات ارائه کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، نکته دیگر بحث آبخیز داری و ابخوان داری است، بیان کرد: مجلس در این حوزه برای  وزارت نیرو، سازمان منابع طبیعی، استانداری و سازمان آبخیزداری این بودجه را دیده است و در قانون سال ۹۸  کاهش خطر بحران را تکلیف کرده است. به نظر من آنچه که سبب خسارات و از دست دادن جمعی از هموطنان عزیزمان شد جدیت در اعمال قانون است، حالا به هر دلیلی ما ترک فعل داشته ایم، که حتما در جای خود باید بررسی و پیگیری شود، مهم‌تر از این ترک فعل سستی در اجرای قانون  است که سبب فاجعه امام زاده داوود شده است.

چرا راه‌ها را نبستید، رستوان ها باز بود و امام زاده زائر پذیرفت؟

وی در ادامه تاکید کرد: ما در اجرای قانون جدیت نداشته ایم، سازمان هواشناسی اعلام کرده که موقعیت نارنجی است، خود امام‌زاده هم در بین دو کوه در فضایی میان دو کوه اطرافش در گودی قرار دارد و اگر بخواهیم تشبیه کنیم در ته کاسه قرار دارد، وقتی احتمال وقوع سیل را می دادید، وقتی می دانستید یعنی هرچه بارش و بارندگی باشد در این گودی جمع می شود. برغم این شرایط هم امام زاده را تعطیل نکرده ایم هم راه ها و اصناف را باز گذاشته ایم و اجازه داده ایم که فعال باشند، خب این چه نوع مدیریت است؟ 

وی افزود: مسئله پرایدی که عامل بروز سیل شد درست است. به خودرو اجازه داده اید نزدیک امام زاده در بستر رودخانه پارک کند، بعد سیل آمده خودرو را حرکت داده و جلوی دریچه رودخانه را بسته است و جلوی حرکت آب را گرفته است، میزان بارش روزهای اخیر یک پنجم بارش سال ۹۸ است، یعنی حتی بدون لایروبی رودخانه اگر این خودرو جلوی دریچه رودخانه را نمی گرفت بازهم  این حادثه رخ نمی داد.

 به جای مدیریت و اجرای تکالیف قانونی؛ فقط توصیه و ارشاد کرده‌اید!

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر اینکه بحث جدیت در اعمال قانون صورت نگرفته است، ادامه داد: وزارت راه و شهر سازی باید مانع می شد و استانداری به راهور دستور می داد که راه را ببندد،‌ جلوی زائر پذیری امام زاده گرفته و رستوان ها باید تعطیل می شدند. آنگاه ما خسارت جانی نداشتیم و حادثه در حد تخریب رخ می داد. چرا جدیت در اعمال قانون نداشتیم و فقط توصیه و ارشاد کرده ایم ؟

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 33853

ارسال نظر