اطلاعیه جنجالی دادگستری مشهد درباره عزاداری محرم؛ این موارد ممنوع شدند

معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مقدس در خصوص ایام محرم اطلاعیه صادر کرد.

اطلاعیه جنجالی دادگستری مشهد درباره عزاداری محرم؛ این موارد ممنوع شدند

معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مقدس در خصوص ایام محرم اطلاعیه صادر کرد.

به گزارش عرشه آنلاین، در بخشی از این اطلاعیه آمده است:

در سال جاری نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا و اینکه وضعیت بیماری کرونا در کشور و به ویژه در سطح استان شرایط مناسبی نداشته و هم‌اکنون بعضی از شهرستان‌ها در شرایط فرمز کرونایی قرار دارد، لذا کلیه هیئات مذهبی باید با جدیت تمام نسبت به رعایت مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و نیز کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام نمایند که این امر می‌تواند زمینه را برای کنترل و مهار بیماری فراهم سازد. همچنین برگزاری آیین‌های عزاداری در فضاهای مناسب با توجه به شرایط کرونایی و لزوم حفظ جان مردم از تاکیدات ستاد ملی مقابله با کرونا است که قطعا باید توسط مسئولین هیئات مذهبی حتما رعایت گردد.  

با عنایت به هجمه‌های دشمنان و معاندین مکتب حسینی در راستای کمرنگ نمودن مکتب و فرهنگ عاشورا که پیام‌هایی از جمله مقاومت، انتظار و بصیرت و... از دل آن به جهان اسلام صادر و باعث بیداری اسلامی گردیده می. طلبد دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مسئول اقدامات و تمهیدات و نظارت‌های لازم را با توجه به شرایط موجود در دستور کار خویش قرار دهند.  

مطالبه جدی مردم از دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله شهرداری و نیز سازمان تبلیغات اسلامی، ایجاد فضای آیینی متناسب با جایگاه و شان این شهر مقدس و همکاری و هم‌افزایی با هیات‌های مذهبی، دسته‌جات و ... می‌باشد. همچنین مسئولین مساجد، تکایا و هیئات مذهبی باید ضمن رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با اهتمام به پیام‌های عاشورا چون امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از ولایت و امامت، آزادی و آزادگی. اهتمام جدی به برپایی نماز اول وقت، عفاف و حجاب و... با بهره‌گیری از معارف اسلامی توسط مبلغین و مداحان و نوحه‌خوانان حضرت اباعبدالله (ع) از پدیده‌هایی همچون قمه‌زنی، استفاده از زنجیرهای تیغ‌دار، نصب شمائل منتسب به ائمه اطهار(ع) و استفاده از آلات موسیقی و ریتم‌های نامناسب که زمینه‌ساز ارائه چهره‌ای خشن و وهین‌آمیز برای مذهب تشیع گشته است، بر اساس فتاوای مراجع عظام تقلید به ویژه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) جدا اجتناب نمایند.  

ضمن تقدیر از اقدامات خیرخواهانه متولیان برپایی ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های پذیرایی از شهروندان، آن‌ها می‌بایست رعایت نظم و انضباط ترافیکی و رعایت حال شهروندان را مد نظر قرار دهند. نیروی انتظامی و همچنین پلیس راهور نسبت به انجام وظایف ذاتی در خصوص ایجاد امنیت و انضباط ترافیکی اقدام و در صورت مشاهده شیوه‌های غیر متعارف و اقداماتی از قبیل قمه‌زنی، زنجیر زنی با زنجیرهای تیغ‌دار، ایجاد آلودگی صوتی، نفوذ گروه‌های انحرافی در هیئات مذهبی که موجب وهن مذهب شیعه و مخالف فلسفه قیام امام حسین (ع) می‌باشد، می‌بایست با عاملین برخورد لازم و قانونی معمول و متخلفان را به دستگاه قضائی معرفی نمایند. ضمنا شورای هیئات مذهبی نسبت به توجیه هیئات مذهبی در خصوص برگزاری مراسم با رعایت ملاحظات لازم از جمله رعایت حال شهروندان و مجاوران، مسائل تبلیغی، گستره فضای مجازی و اقدام نمایند.

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 33089

ارسال نظر