مدت قرنطینه کرونای جدید مشخص شد

یک اپیدمیولوژیست درباره قرنطینه خانگی مبتلایان به واریانت جدید کرونا توضیحاتی ارائه کرد.

مدت قرنطینه کرونای جدید مشخص شد

حمید شریفی گفت: افرادی که تست مثبت یا علائم ابتلا به کرونا را دارند باید به مدت ۵ روز در شرایط ایزوله خانگی بمانند. در روز ششم، علائم خود را چک کنند؛ اگر علامتی نداشتند و بدون مصرف دارو‌های ضد تب به مدت ۲۴ ساعت تب نداشتند، می‌توانند از ایزوله خانگی خارج شوند. توصیه می شود که این افراد ۵ روز دیگر از تماس نزدیک و بدون ماسک با دیگران خودداری و حتما از ماسک استفاده کنند.

به گفته وی در حال حاضر کشور در شروع یک پیک است که  صحبت در خصوص رسیدن به قله پیک سخت است. اگر مردم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند، پیک هفتم بیماری کرونا با ابتلای روزانه تعداد کمتری روبه رو خواهد بود. این به سیستم بهداشتی و درمانی اجازه می دهد که بتواند شرایط را بهتر مدیریت کند تا تعداد مرگ‌ها کاهش پیدا کند.

او افزود: اگر فرد هنوز علامت و یا تب داشت، باید تا پایان علائم و یا قطع تب به‌ مدت ۲۴ ساعت بدون استفاده از داورهای ضد تب شرایط ایزوله را ادامه دهد. توصیه می شود این افراد در طول ۱۰ روز بعد از شروع علائم یا مثبت شدن تست، از مسافرت اجتناب کنند.

شریفی گفت: در تماس با فردی که کرونا داشته است ، اگر سابقه تزریق واکسن یا ابتلا به کرونا در ۹۰ روز گذشته را ندارد، باید از تماس نزدیک با سایر افراد اجتناب کند و در صورت تماس با سایر افراد، حتما از ماسک استفاده کند. برای این فرد باید علائم به صورت منظم چک شوند و در صورت علامت‌دار شدن باید موارد بالا رعایت شوند.

او افزود: مردم باید بدانند که این واریانت از قدرت سرایت پذیری بالایی برخوردار است و می‌تواند به راحتی در محیط منتشر شود و باعث ابتلای افراد شود. لذا افرادی که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند، برای پیشگیری از بستری یا ابتلا به نوع شدید بیماری حتما واکسن تزریق کنند.

شریفی گفت:  افزایش تهویه هوا در محیط‌های سربسته و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است. توصیه می شود که مردم در محیط‌های سربسته که با سایر افراد در تماس هستند، از ماسک استفاده کنند. در حد امکان از ورود به مکان‌های شلوغ اجتناب و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

او گفت: در حال حاضر برخی از افراد با توجه به گذشت چند ماه از ابتلا یا تزریق واکسن، ایمنی خود را از دست داده‌اند و این می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلای این افراد به این ویروس شود. وضعیت اپیدمی در طول روزهای آینده مشخص نیست. امیدواریم که با ایمنی نسبی ناشی از ابتلای قبلی افراد و یا تزریق واکسن و همچنین افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل ها بتوانیم این موج را با ابتلا و یا مرگ تعداد محدودی از افراد پشت سر بگذاریم./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32805

ارسال نظر