تبعات تصمیم روسیه برای انحلال «آژانس یهود»

به دنبال تیرگی روابط میان روسیه و اسرائیل و تصمیم وزارت دادگستری روسیه درباره «آژانس یهود»، نخست‌وزیر اسرائیل خواستار تهیه بسته اقدامات متقابل علیه مسکو شد.

تبعات تصمیم روسیه برای انحلال «آژانس یهود»

 به دنبال تیرگی روابط میان روسیه و اسرائیل و تصمیم وزارت دادگستری روسیه درباره آژانس یهود، نخست‌وزیر اسرائیل خواستار تهیه بسته اقدامات متقابل علیه مسکو شد.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، به دنبال ارائه دادخواست انحلال آژانس یهود توسط وزارت دادگستری روسیه، یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت رژیم صهیونیستی به وزارت خارجه این رژیم دستور داد که یک بسته اقدامات علیه مسکو تهیه کند تا در صورت بسته شدن دفتر آژانس یهود در مسکو علیه روسیه اتخاذ شود.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که لاپید این دستور را در جریان نشست به سه تن از کارمندان وزارت خارجه دولت رژیم صهیونیستی داده است.

در همین حال، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت که زئیو الکین، وزیر مسکن دولت رژیم صهیونیستی در نشست یکشنبه لاپید و اعضای کابینه درباره موضوع آژانس یهود پیشنهاد داد که درصورت بستن دفتر این آژانس در مسکو، صهیونیست‌ها به مرکز فرهنگی روسیه در تل‌آویو آسیب وارد کرده و اقداماتی را علیه آن اتخاذ کنند.

این روزنامه به نقل از مقامات حاضر در این نشست نوشت: در این جلسه صحبت از اقدامات متقابلی بود که اسرائیل می‌تواند در صورت اجرای تهدید روسیه مبنی بر بستن دفاتر آژانس مهاجرت یهودیان (سخنوت) اتخاذ کند.

این منابع گفتند: آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی و زئیو الکین، وزیر ساخت و ساز و مسکن اسرائیل موضع سختی علیه روسیه اتخاذ کردند و الکین پیشنهاد آسیب رساندن به مرکز فرهنگی روسیه در خیابان "جیولا" در تل‌آویو را داد.

یدیعوت آحارونوت همچنین به نقل از یک مقام صهیونیست دیگر نوشت: اگر موضوع بستن دفتر آژانس یهود اجرایی شود، باید در این صورت سفیر اسرائیل در مسکو را فراخواند.

وی در این باره گفت: ما درگیر یک نبرد هستیم. بستن آژانس تحت پوشش قانونی یک موضوع سیاسی است و ما در قبال آن سکوت نخواهیم کرد.

این روزنامه همچنین از لغو سفر هیئت رژیم صهیونیستی به مسکو خبر داد.

قرار بود یکشنبه یک هیئت صهیونیست به منظور بررسی پرونده مذکور راهی مسکو شود و با مقامات روسیه دیدار و گفت‌وگو کند اما طبق گزارش یدیعوت آحارونوت، توافق بر سر همه جزئیات این سفر با طرف روسی امکان پذیر نیست.

طبق گفته منابع دیگر، اعضای هیئت رژیم صهیونیستی نمی‌توانند ویزای ورود به روسیه را دریافت کنند.

در ادامه تیرگی روابط میان روسیه و رژیم صهیونیستی، وزارت دادگستری روسیه جمعه دادخواست انحلال "آژانس یهود" را ارائه کرد. پیشتر فعالیت این آژانس در روسیه تعلیق شده بود.

آژانس یهود یک سازمان غیرانتفاعی است که مهاجرت یهودیان به اراضی اشغالی را ترویج می‌کند.

وزارت دادگستری روسیه این درخواست را کمتر از یک هفته پیش در ۱۵ ژوئیه ارائه کرد و قرار است در ۲۸ ژوئیه (ششم مرداد) بررسی شود.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه نیز در این باره گزارش داد که نخستین جلسه مقدماتی بررسی درخواست انحلال آژانس یهود در ۲۸ ژوئیه در دادگاه منطقه‌ "باسمانی" مسکو برگزار می‌شود.

این رسانه اعلام کرد که این درخواست به دلیل نقض قوانین روسیه مطرح شده است.

تعلیق فعالیت آژانس یهود که از اواخر دوره کمونیسم در اتحاد جماهیر شوروی و در روسیه فعالیت داشته، نشان‌دهنده وخامت جدی روابط میان اسرائیل و روسیه بوده و ممکن است تلاش‌های یهودیان برای خروج از روسیه را با مشکل مواجه سازد. در دو دهه گذشته بیش از یک میلیون یهودی روسیه را به مقصد اسرائیل ترک کرده‌اند.

از آغاز حمله روسیه به اوکراین، روابط مسکو و تل‌آویو پرتنش شده است. آژانس یهود به پناهجویان اوکراینی کمک کرده تا در پی حمله روسیه، در سرزمین‌های اشغالی ساکن شوند./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32443

ارسال نظر