سامانه جامع بانوان ۲ هزار عضو دارد+عکس

معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: حدود یک سال از فعالیت سامانه جامع بانوان تقریبی کشور می گذرد و در این مدت ۲ هزار نفر شناسایی و عضو این سامانه شده اند.

سامانه جامع بانوان ۲ هزار عضو دارد+عکس

محسن مسجی روز پنجشنبه در دیدار دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بانوان تقریبی سنندج، اظهار داشت: برنامه های ویژه ای برای بانوان در این مجمع دیده شده که در طول ۳۶ سال عمر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سابقه نداشته است.

وی یکی از نمونه های بارز افزایش فعالیت بانوان را حضور آنان در کنفرانس های بین المللی وحدت اسلامی به عنوان سخنران و یا حضور در فعالیتهای جنبی اعلام کرد و افزود: استقبال بانوان سال به سال در حال افزایش است.

معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مشکلات مدرک تحصیلی، بیمه و اشتغال بانوان طلبه اشاره کرد و گفت: این مساله به شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی منتقل می شود تا چاره اندیشی شود.

مسچی در ادامه با اشاره به میزبانی خوب کردستان از اولین کنفرانس منطقه ای وحدت اسلامی، آن را تجلی اخوت، محبت و برادری در کردستان اعلام کرد.

استقبال بانوان طلبه از مدرسه علمیه اهل سنت

مدیر مرکز بزرگ اسلامی استان کردستان هم گفت: مدرسه علمیه بخش خواهران در استان کردستان بسیار فعال است و استقبال بانوان اهل سنت چشم گیر و موفقیت آمیز بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین سعید عسکری با اشاره به برگزاری اجلاسیه منطقه ای وحدت اسلامی، اظهار کرد: اولین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی با عنوان "کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب" با حضور علمای استان های کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی و علمای اقلیم کردستان عراق به میزبانی سنندج برگزار شد.

وی به مدرسه علمیه بخش خواهران در شهرهای سنندج، دیواندره، سقز و مریوان اشاره کرد و افزود: مدرسه علمیه بخش خواهران در استان کردستان بسیار فعال است و استقبال بانوان اهل سنت چشم گیر و موفقیت آمیز بوده است.

مدیر مرکز بزرگ استان کردستان، بیان کرد: بخشی از بانوان بعد از فارغ التحصیلی در مدرسه علمیه اهل سنت مدیر کاروان های حج و عمره مرکز بزرگ اسلامی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عسکری با بیان اینکه حضور خواهران اهل سنت در عرصه های مختلف مایه مباهات است، اضافه کرد: خواهران اهل سنت از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در صحنه حضور یافته اند و در بسیاری از عرصه ها حضور چشم گیری داشته و خوش درخشیده اند.

سامانه جامع بانوان

دغدغه بانوان تقریبی از آسیبهای اجتماعی تا مشکلات صنفی

در این نشست تعدادی از بانوان حاضر نیز به بیان دیدگاههای خود درباره مسائل و مشکلات و نیز نیازهای کردستان پرداختند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اهل سنت سنندج اظهار داشت: مدرسه علوم دینی خواهران اهل سنت حضرت خدیجه(س) از سال ۱۳۶۰ با همت نماینده ولی فقیه حجت الاسلام والمسلمین سید موسی موسوی و علمای منطقه، فعالیت آموزشی و فرهنگی خود را آغاز کرده است و قریب به هزار نفر از دانش آموختگان در عرصه های مختلف فرهنگی، علمی و پژوهشی در این مدرسه مشغول به فعالیت می‌باشند و توانسته‌اند رسالت خود را به نحو احسن با کمترین امکانات انجام دهند.

سیده حمیده حسینی افزود: این مدرسه با تربیت طلاب خواهر توانسته ارزشهای دینی را ترویج دهد و برای حفظ وحدت و جلوگیری از اشاعه عقاید باطل و افراطی گری و هجمه دشمنان در این زمینه در حوزه، مساجد و پایگاه ها فعالیت های تبلیغی خود را آغاز کرده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران اهل سنت سنندج اضافه کرد: در زمینه تبلیغ وحدت، بسیاری از بانوان کردستان با نظارت دستگاه های مرتبط در راستای ترویج مذهب، با انجام اردوهای زیارتی به بقاع متبرکه موجب ترویج دستورات الهی، دین گرایی و مسائل مذهبی عموم مردم شده اند.

حسینی تاکید کرد: امروز با جنگ فرهنگی که در جهان اسلام در حال وقوع است، بیش از هرزمان دیگری نیاز به مدارس علوم دینی و حوزه های علمیه خواهران داریم که در آن فرزندان مسلمانان تحت تعلیم و تربیت صحیح اسلامی قرار گیرند و سیرت و اخلاقشان را اصلاح کنند و اندیشه عالی اسلامی در وجودشان نقش ببندد.

سامانه جامع بانوان.jpg2

بیکاری، طلاق و مشارکت پایین اقتصادی زنان در کردستان

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی هم در این نشست از تدوین سند توسعه زنان و خانواده خبر داد و گفت: این سند برای بررسی وضعیت عمومی زنان و با استفاده از اسناد بالادستی تهیه شده و شاخص های مختلفی برای آن احصاء و با میانگین کشوری مقایسه شده است.

 جاهده تکیه خواه افزود: توجه به جامعه محلی مهمترین محور این سند است که مسائل و مشکلات زنان را به صورت جزئی در شهر و روستا بررسی کرده است.

 وی درباره نتایج حاصل از این سند گفت: نرخ بالای بیکاری، طلاق، مشارکت پایین اقتصادی از مهمترین مشکلات زنان است و راهکارها، راهبردها و اقدامات اساسی برای آن تدوین شده است.

 عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی کردستان گفت: ارتقای وضعیت مشارکت، تحکیم بنیان خانواده، افزایش امنیت شغلی، کاهش ازدواج در سن پایین، افزایش مشارکت مدنی و سیاسی از جمله راهکارهایی است که در این سند تدوین شده است.

نگاه ابزاری به زنان در مدیریت تغییر کند

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کردستان هم گفت: آسیب‌های اجتماعی به تناسب بافت جمعیتی و دیگر ویژگی ها در استان احصا شده و در قالب برنامه ها و طرح هایی در راستای کاهش آن اقدام شده است.

 فرانک قدسی با اشاره به فعالیت ۱۰ دفتر تسهیلگری در مناطق حاشیه نشین و ایجاد شغل برای ۷۰ نفر از بانوان افزود: آموزش مطالبه‌گری به اهالی محلات از دیگر اقداماتی بوده تا مردم یاریگر دولت باشند.

 وی با بیان اینکه زنان در عرصه‌های مدیریتی حالت ابزاری داشته اند اظهار داشت: در جهاد تبیین برای برداشتن این نگاه باید جایگاهی برای عرضه توانمندی زنان تعریف شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز گفت: در زمانی که دنیا به سمت فناوری های نوین حرکت می کند باید ما نیز خود را با این حرکت وفق دهیم.

 فاطمه سهرابی بر لزوم راه‌اندازی سامانه جامع آماری از بانوان تقریبی و مرکز مطالعات بانوان مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور تاکید کرد و گفت: این سامانه ها در سطوح استانی، ملی و فراملی با معرفی بانوان توانمند و فعالیت‌های آنان برای استفاده بهتر از توانمندی آنها قابل راه اندازی است.

 بهمنی مدیر مدرسه علوم دینی شهید کریمیان دیواندره نیز از تحصیل ۱۴۰ طلبه در این مدرسه خبر داد و گفت: ۶۰ نفر از این افراد تاکنون فارغ التحصیل شده‌اند.

وی یکی از مشکلات عمده در زمینه فعالیت برای خواهران طلبه را نبود زمینه های فعالیت بعد از فارغ التحصیلی عنوان کرد.

سامانه جامع بانوان.jpg3

فقر، بیکاری و اعتیاد در صدر عوامل طلاق

 پژوهشگر و استاد مشاوره دانشگاه کردستان نیز گفت: در بررسی پدیده طلاق بیشترین عامل فقر، بیکاری، اعتیاد، نداشتن مهارت زندگی، ازدواج زودهنگام، ناهماهنگی اعتقادات و باورهای زوجین، بی بند و باری و تاثیرات سو فضای مجازی عنوان شده است.

جمیله نبوی حصار با بیان این که کردستان در زمینه نسبت ازدواج به طلاق در رتبه هفتم کشور قرار دارد گفت: با توجه به ناتوانی زنان در مدیریت خانواده و نگرش به خود به عنوان سربار لازم است که کارگاه های مشاوره و آموزش قبل از ازدواج برای انتخاب بهتر و توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار ایجاد شود.

مدیر مدرسه امام شافعی سقز نیز در این نشست گفت: مدارس علوم دینی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در تثبیت و تداوم آرمانهای انقلاب در کنار همه مدیران مراکز فرهنگی دینی تلاش بسیاری داشته‌اند.

 طوبی فرهاد افزود: این مدرسه از مهر ماه ۱۳۷۷ تاسیس شده و تاکنون ۹۶ طلبه از آن تحصیل کرده اند که در عرصه های فرهنگی و اجتماعی حضور فعالی دارند.

وی اضافه کرد: طرح جامع آموزشی از مرداد آغاز به کار می‌کند و امیدواریم با معتبر شدن مدرک دریافتی زمینه اشتغال به کار بانوان نیز بیشتر شود.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 31841

ارسال نظر