اصلی‌ترین علامت ابتلا به کرونای جدید چیست؟

پیش از این علائمی مانند تب یا از دست دادن بویایی از اصلی‌ترین علائم ابتلا به کرونا در نظر گرفته می‌شد اما اکنون همه این علائم تغییر کرده و گلودرد هم جزو علائم گزارش شده در ابتلا به کووید است.

اصلی‌ترین علامت ابتلا به کرونای جدید چیست؟

به نقل از هلث، بر اساس آخرین داده‌ها گلودرد ممکن است علامت اصلی باشد که نشان می‌دهد فرد مبتلا به کووید شده است. نتایج بررسی ثبت علائم زونی کووید نشان داد که شایع‌ترین علائم بعدی سردرد و انسداد بینی است. سایر علائم رایج نیز شامل سرفه، صدای خشن، عطسه، خستگی و دردهای عضلانی است.

پروفسور تیم اسپکتور، یکی از بنیان‌گذاران علمی زوئی و دانشمند اصلی در مطالعه سلامت، ویروس کرونا را ویروسی که هنوز در بین مردم شایع است، توصیف می‌کند.

وی می‌گوید: این ویروس به حدی در گردش است که اگر در حال حاضر کسی علائمی شبیه سرماخوردگی داشته باشد، تقریبا ۲ برابر بیشتر از سرماخوردگی احتمال ابتلا به کووید در وی وجود دارد.

پروفسور اسپکتور می‌گوید: در حال حاضر انواع مختلفی از کووید وجود دارد مانند زیرسویه‌های امیکرون BA.۲، BA.۴ و BA.۵. با چنین تعدد و تنوعی حتی کسانی که کاملا واکسینه شده‌اند و آن‌هایی که عفونت‌های قبلی را تجربه کردند، هنوز هم می‌توانند به کووید مبتلا شوند.

در حال حاضر در بریتانیا مرگ‌ومیر ناشی از کووید از ۲۰۰ هزار نفر فراتر رفته است. بریتانیا دارای نرخ مرگ‌ومیر ۲۶۸۹ نفر در هر میلیون نفر است که آن را به یکی از کشورهای اروپایی با بدترین آسیب تبدیل می‌کند. این کشور نرخ مرگ‌ومیر بالاتری نسبت به اسپانیا، فرانسه و آلمان دارد.

فرستاده ویژه سازمان بهداشت جهانی، دکتر دیوید نابارو، در مورد ظرفیت جهش ویروس کرونا توضیح می‌دهد این ویروس «بیش از حد باهوش» است.

وی می گوید: این ویروس دائما قادر به تکامل و تغییر است و دلیل افزایش ابتلا ها نیز همین تغییر دوباره ویروس است. این ویروس هوشمندانه تغییر می‌کند تا از دفاع ایمنی ما عبور کند و به همین دلیل است که تعداد سویه‌های آن در حال افزایش است.

در حال حاضر ۲۰ علامت شایع کووید و سهم هر کدام شامل گلودرد با ۵۸ درصد، سردرد با ۴۹ درصد، انسداد بینی با ۴۰ درصد، سرفه بدون خلط با ۴۰ درصد، آبریزش بینی با ۴۰ درصد، سرفه همراه با خلط با ۳۷ درصد، صدای خشن با ۳۵ درصد، عطسه با ۳۲ درصد، خستگی با ۲۷ درصد، درد عضلانی با ۲۵ درصد، سبکی سر با ۱۸ درصد، تورم غدد گردن با ۱۵ درصد، درد چشم با ۱۴ درصد، بویایی تغییر یافته با ۱۳ درصد، احساس سفتی در قفسه سینه با ۱۳ درصد، تب با ۱۳ درصد، لرز با ۱۲ درصد، تنگی نفس با ۱۱ درصد، گوش‌درد با ۱۱ درصد و از دست دادن حس بویایی با ۱۰ درصد گزارش شده است.

این ارقام بر اساس بررسی وضعیت ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفری است که از روز دوشنبه، ۱۱ جولای ۲۰۲۲، جواب آزمایش آنان مثبت شد./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 31740

ارسال نظر