حقوق بازنشستگان چه تغییری می‌کند؟ | تصمیم‌گیری مجدد یا افزایش 38 درصدی

درحالی که حقوق و دستمزد کارگران شاغل و بازنشسته تیر در مرحله پرداخت قرار دارد، رئیس مجلس شورای اسلامی مصوبه هیات دولت در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان را مغایر با قانون دانست. تاثیر این اتفاق بر درآمد بازنشستگان چیست؟

حقوق بازنشستگان چه تغییری می‌کند؟ | تصمیم‌گیری مجدد یا افزایش 38 درصدی

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: قطار افزایش سایر سطوح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ایستگاه پایانی نزدیک شده است و مانع رسیدن این قطار به ایستگاه پایانی خود نشود.

حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در یادداشتی عنوان کرده؛ قطار افزایش سایر سطوح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ایستگاه پایانی نزدیک شده است و امیدواریم دولت با تصویب مصوبه هیلت مدیره سازمان تامین اجتماعی یعنی افزایش ۳۸ درصدی مزد پایه به اضافه مبلغ ثابت ۵.۱۵۱.۶۶۰ ریال برای سایر سطوح حقوق بازنشستگان همان مصوبه شورای عالی کار است، مانع رسیدن این قطار به ایستگاه پایانی خود نشود.وی گفته؛ دولت فقط یک راه پیش روی خود دارد و آن هم تصویب مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی است که همان مصوبه شورایعالی کار است. به عبارتی دولت موظف به تصویب مصوبه هیات مدیره سازمان یعنی افزایش ۳۸ درصدی مزد پایه به اضافه مبلغ ثابت ۵.۱۵۱.۶۶۰ ریال برای سایر سطوح حقوق بازنشستگان است و عدم تصویب آن، به منزله‌عدم تمکین از قانون است که بعید به نظر می‌رسد دولت انقلابی و مردمی از اجرای قانون سرپیچی کند.صادقی تصریح کرده؛ البته براساس قانون دولت اگر در فرصت قانونی خود یعنی ۱۰ روز، ابلاغیه ریاست مجلس شورای اسلامی را اجرایی نکند، ریاست مجلس می‌تواند مستقیما مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی را به دستگاه اجرایی مربوطه ارجاع دهد و دستگاه مربوطه نیز ملزم به اجرای مصوبه است.

درحالی که حقوق و دستمزد کارگران شاغل و بازنشسته تیر در مرحله پرداخت قرار دارد، رئیس مجلس شورای اسلامی مصوبه هیات دولت در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان  را مغایر با قانون دانست. تاثیر این اتفاق بر درآمد بازنشستگان چیست؟

محمدباقر قالیباف،، بیست و نهم تیر، در نامه‌ای ابطال مصوبه هیات دولت را اعلام کرد. این مکاتبه به معنی اعلان نظر رسمی مجلس، درباره مصوباتی است که دولت ماه گذشته درباره افزایش حقوق و دستمزد کارگران  بازنشسته داشت.در روزهای پایانی تیر و درست درحالی که  بازنشسته منتظر دریافت حقوق و دستمزد خود هستند، این نامه‌نگاری چه تاثیری بر درآمد خانوارهای مزدبگیر دارد؟برای پاسخ این پرسش باید یک به یک موضوعات مطرح شده در این دو نامه را به همراه سبب نگارش آنها جداگانه بررسی کرد. در این صورت، معلوم شود که هرکدام به تنهایی چه آثاری را به دنبال دارند.

مطالعه بیشتر:

خبر خوش قالیباف برای بازنشستگان و کارگران | مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان دولت مغایر قانون است + متن نامه قالیباف به رئیسی

یکی از مصوباتی که خبر ابطال آن در نامه امروز قالیباف به رئیسی آمد، مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود. در متن این نامه به استناد ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، مصوبه مورد نظر مغایر با قانون تشخیص داده شد.

در مصوبه مورد اشاره که در ماه‌های گذشته منشاء اختلاف میان گروهی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با هیات دولت شد، مستمری بازنشستگان غیر حداقل بگیر به میزان ۱۰ درصد افزایش یافت.

این درحالی بود که پیش از این قرار بود دریافتی این کارگران به میزان ۳۸ درصد افزایش یابد.

به دلیل ناتوانی دولت در حل این اختلاف و جلب نظر بازنشستگان معترض، در روزهای منتهی به پایان خرداد، هیات تطبیق مقررات مجلس به موضوع ورود پیدا کرد. این هیات، بعد از برگزاری دو جلسه، نظر قطعی خود را در خصوص غیرقانونی بودن، مصوبه دولت اعلام کرد.

به دلیل آنکه دولت، نظر شخص رئیس مجلس را نظر رسمی مجلس درباره مغایرت یا مطابقت مصوبات هیات دولت می‌دانست، در نهایت برای امروز این موضوع از سوی قالیباف به رئیسی ابلاغ شد.

در نتیجه این ابلاغ باید در انتظار تغییر مجدد و افزایش احتمالی حقوق کارگران بازنشسته بود. به صورت مشخص افزایش مستمری بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر، اتفاقی است که از حالا به بعد رخ می‌دهد.

هم اکنون مستمری بازنشستگی تیر سازمان تامین اجتماعی در حال پرداخت شدن است. این پرداخت برمبنای افزایشی بود که دولت تعیین کرده بود. اما بازنشستگان نسبت به آن معترض بودند. انتظار می‌رود که حداقل از ماه مرداد مبنای این افزایش تغییر کند و تسویه حساب مابه‌التفاوت این افزایش نیز از ابتدای سال انجام شود.

دولت به عدد جدید پرداخت حقوق بازنشستگان تن دهد

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در تازه‌ترین اظهارنظر درباره لغو مصوبه دولت مبنی بر ۱۰ درصد پرداخت حقوق بازنشستگان، می‌گوید: بعد از پیگیری‌های انجام شده توسط کمیسیون و برگزاری جلسات متعدد هیات تطبیق قوانین مجلس درخصوص مصوبه دولت بابت مستمری تامین اجتماعی، بعد از مدت‌ها مذاکره و درخواست از دولت برای اصلاح، به دلیل اصرار دولت بر مصوبه خود، نهایتا در هیات تطبیق برای دومین بار این موضوع مطرح و رد شد.

به گفته او، این مطلب توسط ریاست مجلس رسما به دولت اعلام و مصوبه دولت درخصوص پرداخت ۱۰ درصد به بازنشستگان تامین اجتماعی لغو شد.

پورابراهیمی تصریح می‌کند: اکنون دولت مکلف است مجددا مصوبه هیات امنای صندوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی و شورای عالی کار را در دستور کار قرار دهد. همچنین امیدواریم این اقدام مجلس در لغو مصوبه هیات وزیران این فضا را فراهم کند که دولت با ۳۸ درصدی موافقت کند و هر چه سریع‌تر پرداخت حقوق بازنشستگان در کشور با عدد جدید انجام شود.

دو راه پیش روی دولت است

در این میان، حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید: در حال حاضر دولت دو راه دارد؛ یا ظرف یک هفته مصوبه هیات مدیره سازمان را که همان اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است، به طور کامل تصویب و برای اجرا به تامین اجتماعی برگرداند، در این صورت عملا کار پایان یافته و دغدغه‌ای نخواهیم داشت. راه دوم این است که آن مصوبه را رد کرده و به سازمان برگرداند تا سازمان تصمیم مجدد بگیرد. خواسته جمعی بازنشستگان، راه حل اول است و قانون نیز همین را می‌گوید.

 دو سناریو برای افزایش حقوق بازنشستگان

یکی از سناریوهایی که ممکن است درباره افزایش حقوق بازنشستگان اتفاق بیفتد، همان افزایش ۳۸ درصدی است. این مبلغ همانی است که هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برای کارگران بازنشسته میانه و بیش از میانه‌بگیر درنظر گرفته بود. اما دولت آن را به ۱۰ درصد تقلیل داد.

سناریو بعدی، تصمیم‌گیری مجدد هیات دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان معترض است. اینکه دولت پیشنهاد افزایش ۳۸ درصدی را تصویب کند و یا اینکه عدد دیگری را مبنای افزایش قرار دارد، بستگی به برگزاری این جلسه احتمالی دارد.

هرچه باشد با توجه به سابقه دولت بعید است این بار عددی بیش از ۳۸ درصد برای افزایش مستمری بازنشستگان سایر سطوح تعیین شود. همین باعث می‌شود تا بازنشستگان با نگران باشند از اینکه مبادا این بار هم دولت عددی کمتر از عدد پیشنهادی قبلی برای آنها درنظر بگیرد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 31633

  • مرتضی عربانی

    مصوبه شورایعالی کار بدون کم و کاست باید اجرا شود.
    وگرنه ........

  • نادر

    حقوق بازنشسته با حقوق شاغلین افزایش پیدا می کند اگر حقوق شاغلین کسر شد حقوق بازنشسته هم کسر می‌شود پس بیخودی زمینه سازی منفی نکنید هیچ کس نمی تواند خارج از شورای عالی کار قانونی را اجرا نماید وسلام

  • ناشناس

    الان مجلس محترم همان مصوبه شورای عالی کار را که وزیر کار تایید کرده بوده را قانونی کرده که از سوی سازمان تامین اجتماعی اجرا شود

  • ناشناس

    حالا دولت موظف است مصوبه شورای عالی کار را تایید نماید و به خاطر این همه تعلل از موسفیدها عذر خواهی کند

  • ناشناس

    ببخشید تامین اجتماعی تو سر پیازی یا ته پیازه وقتی دولت بودجه تعیین میکنه می تونه دخالت کنه ولی بودجه تامین اجتماعی از جیب خود بازنشستگان است چرا دخالت می کنی شما دولتی ها و نماینده هافیش حقوقی بالا دارید بعد اینی هم که از پس اندازه خودمون هست به ما روا نداری عزیزم دست رو از جیب بازنشستگان بکشید بیرون

  • ناشناس

    سلام، ازدولتمردان عزیزعاجزاته خواهشمندیم حق ناچیزمارا بدهیدتامادلمان خوش باش که دولت انقلابی واقعآ عادل است، ماکه بعدازخداکسی جزشمانداریم

  • جعفر

    ازاونجایی که دولت وتیمش خیلی شیشه خرده دارند وازطرفی قدرت متحد بازنشستگان بازوی قدرت دولتمردان و به زمین زدند والان دولت مثل مار سمی وزخمی درفکر تلافی این حرکت کیش ومات است ودراین شرایط رسوایی هیچ چیزی ازاین دولت کینه ای بعید نیست.وتوقع بیش ازاین هم نمیشه ازاین دولت بی سوادداشت.

  • بی نام

    دولت بایدمصوبه شورای عالی کار وسازمان تامین اجتماعی روتصویب کنه.چون اولآ ازبودجه دولت کم نمیشه دومآ اگه بخوادقبول نکنه بازم بازنشستگان هستن

  • علی

    وقتی طبق اعلام خوددولت نرخ تورم بالای ۵۰درصداست وافزایش حقوق سایرسطوح را۱۲درصدکمتردرنظرگرفته انددولت وهیت دولت خیلی بیجا وغلط می کنندکمتراز۳۸درصدرادرنظرمی گیرندهروقت رییس جمهوروهیت دولت حقوقهای خودرابا زیردستانشان برابرکردن انوقت می توانندادعا کنندکه ادمهای عادل هستندوواقعا می خواهندعدالت رااجراکنند

  • عبداله

    اقای قالبباف خودت گفتی در یخچال بازنشسته باز میشه ادم شرمنده میشه ما بازنشستگان کشوری و لشگری بوتر از تامن اجتماعی زندگی میکنیم مثال میارم من دبیر بازنشسته با مدرک فوق لیسانس و 8 میلیون حقوق میگیرم با این تورم و گرانی که کمر مرا خم کرد چرا در باره ی ده درصد ما حرف نمیزنید فکر کردید که مشکل بازنشستگان را حل کردید خیر ما بازنشستگان کشوری و لشگری سخت پیگیر و به دنبال همسانسازی حقوق خودمان با شاغلین میباشیم و همزمان با رتبه بندی معلمین گرامی ما دبیران بازنشسته هم همسانسازی 90 درصدی حقوق مان هستیم لطفا اجرا کنید

  • ناشناس

    الحمدالله که زمستان رفت و روسیاهی بر ذغال ماند باری رویت سیاه باد میرکاظمی ملعون و کثیف الحمدالله که اینطوری رسوا شدی خاک بر سر عوضی

  • ناشناس

    یعنی سیر خبر از گرسنه نداره شوهرمن ۳۰ سال کار کروه با اونی که از کار افتاده یا به هر دلیل ۱۵و ۱۶ سال کار کرده برا ما باید ۱۲۰۰ اضافه شده ابن نظرات ما اثر گذار که نیست فقط دلمون اینقد از این بی عدالتی ها پر میگیم من که نه ارثی نه پس اندازه خداشاهد بس

  • ناشناس

    میرهاشم موسوی
    صدرصد باید استعفا بدهد
    هیچ اطلاعات و شناختی در خصوص تامین اجتماعی نداشته و ندارد

  • ناشناس

    میرهاشم موسوی
    صدرصد باید استعفا بدهد
    هیچ اطلاعات و شناختی در خصوص تامین اجتماعی نداشته و ندارد

  • ناشناس

    میرهاشم موسوی
    صدرصد باید استعفا بدهد
    هیچ اطلاعات و شناختی در خصوص تامین اجتماعی نداشته و ندارد

  • ناشناس

    شما را بخدا‌این قائله را تمام کنید مثل قضیه قیمت بنزین نشه این همه آدم بیگناه مردند شما را بخدا تمامش کنید

  • رضا

    اقای صادقی با این جبهه گیریهای منفی و تحریک دولت مردان به ناتوانی سنگ لای چرخ مستمر بگیران میندازد

  • ناشناس

    آقا این ۳۸ درصد بازنشستگان کشوری رو هم شامل میشه ؟والا ما که کشوری هم هستیم کلا ۱۰ درصد اضافه شده،اگه کسی اطلاع داره به ما هم بگه

  • غلام

    سلام بنده با۳۲سال پرداخت حق بیمه ۵۸۰۰میگیرم نمیدانم حداقل بگیرم یا متوسط بگیرطرف با۲۰سال بابنده یکسان باشه

  • ناشناس

    فقط مصوبه شورای عالی کار

  • هموطن

    یه درخواست از دولت عزیز شما که هیچوقت کاری رو به موقع انجام ندادید این یکبار هم تعلل کنید تا ده رز بگذره وبه طور خودګار مصوبه 38درصدی در تامیںاجتماعی لازم الاجرا بشه !! ممکنه این لطف رو درحق بازنشسته ها انجام بدید خدا وکیلی عبدالمالکی دکتری اقتصاد چطور گرفت اصلا نمودار بلد بود؟؟؟

ارسال نظر