برای درمان گرمازدگی چه بخوریم؟

تهوع، سرگیجه، سردرد، مرطوب بودن سطح پوست در مراحل اول، گرم و خشک بودن سطح پوست در مراحل نهایی، بی‌قراری، تاری دید، ضعف و بی‌حالی و خواب آلودگی از علایم گرمازدگی است.

برای درمان گرمازدگی چه بخوریم؟

طبق اعلام رئیس اورژانس کرمان کودکان زیر چهار سال، افرادی سالمند، کشاورزان، نانوایان، چوپانان، بیماران قلبی عروقی، تنفسی، مصرف کنندگان داروهای آنتی هیستامین و ضد افسردگی جزو افراد در معرض خطر گرمازدگی هستند، ضمن آنکه مردان نسبت به زنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

دکتر محمد صابری درباره گرمازدگی می گوید: مکانیسم سیستم بدن به گونه ای است که دمای بدن را در محدوده نرمال (۳۷ درجه سانتیگراد) تنظیم می کند لذا به هر دلیلی بدن نتواند این دما را تنظیم و منجر به افزایش دمای بدن شود، به این حالت گرمازدگی گفته می شود.

به گفته او، تهوع، سرگیجه، سردرد، مرطوب بودن سطح پوست در مراحل اول، گرم و خشک بودن سطح پوست در مراحل نهایی، بی قراری، تاری دید، ضعف و بی حالی و خواب آلودگی از علایم گرمازدگی است ضمن آنکه در گرمازدگی شدید فرد ممکن است دچار تشنج و کاهش سطح هوشیاری و کما شود.

طبق اعلام رئیس اورژانس کرمان کودکان زیر چهار سال، افرادی سالمند، کشاورزان، نانوایان، چوپانان، بیماران قلبی عروقی، تنفسی، مصرف کنندگان داروهای آنتی هیستامین و ضد افسردگی جزو افراد در معرض خطر گرمازدگی هستند ضمن آنکه مردان نسبت به زنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

خوردن نوشیدنی های مثل آب، دوغ، شربت خاکشیر، شربت آبلیمو، هندوانه در پیشگیری و درمان موثر هستند و نوشیدنی های همچون چایی، نوشیدنی های مصنوعی و نوشیدنی های کافئین دار باعث تشدید گرمازدگی می شوند این مطلب بخش دیگری از توصیه های صابری بود.

سعی کنید بین ساعات کار به محیط خنک رفته و چند دقیقه ای استراحت کنید و مایعات بخورید ضمن آنکه لباس های گشاد و نازک، نخی و با رنگ روشن استفاده کنید این مطلب نیز توصیه رییس اورژانس کرمان به افرادی است که مجبورند در ساعات گرم مجبور به فعالیت باشند.

صابری می افزاید: کودکان تا شش ماهگی توصیه می شود غیر از شیر مادر، چیز دیگری استفاده نکنند حتی در فصل گرم اما در برخی شرایط با رعایت برخی نکات می توانند برخی مواد را استفاده کنند اما مادران برای آنکه بدانند آیا کودکشان گرمازده شده یا خیر، اگر چشم و پوست کودک مرطوب نباشد، نشان دهنده کم آبی بدن و گرمازدگی کودک است.

او توصیه کرد: کودکان زیر شش ماه هر دو یا سه ساعت یکبار تغذیه شوند و به هیچ وجه در هوای گرم کودک را از خانه خارج نکنند.

 رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره اقدامات اطرافیان برای فرد گرمازده نیز می گوید: انتقال به محیط خنک، مصرف مایعات، خنک کردن سطح بدن که سریعترین روش آن غوطه ور کردن فرد گرمازده در حمام یخ یا آب سرد؛ از جمله اقداماتی است که افراد می توانند برای فرد گرمازده به کار گیرند اما بهترین روش این است که با آب سطح بدن فرد را مرتب خیس کرده و در معرض جریان هوا قرار داده اما اگر فرد هوشیاری ندارد، از دادن مایعات و مواد خوراکی پرهیز و فورا فرد را به مراکز درمانی منتقل کنند./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 31377

ارسال نظر