اعلام زمان رهاسازی آب دریاچه ارومیه | ماجرای انتقال آب با تانکر از ایران به عراق چیست؟

سخنگوی صنعت آب گفت: امسال یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌ها و جریانات طبیعی وارد دریاچه ارومیه شده و به زودی یک رهاسازی مجدد در این حوزه صورت خواهد گرفت.

اعلام زمان رهاسازی آب دریاچه ارومیه | ماجرای انتقال آب با تانکر از ایران به عراق چیست؟

آقای فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب به سوالات زیر درباره آخرین وضعیت منابع آبی کشور پاسخ داد.

*وضعیت دریاچه ارومیه به حالت بحرانی رسیده، اقدامات وزارت نیرو چه بوده است؟

خشکسالی تمام دنیا را درگیر کرده که بخشی از آن روی ایران تأثیر گذاشته و بیشترین افزایش دما در شمال غرب کشور صورت گرفته است. پارسال و امسال ۱۵ درصد نسبت به حالت عادی کاهش بارش در حوزه دریاچه ارومیه داشتیم.

متولی حوزه دریاچه ارومیه، وزارت نیرو به تنهایی نیست و ستاد احیای این دریاچه تصمیم گیری می‌کند که وزارت نیرو به همه دستورات این ستاد عمل کرده است.

وزارت نیرو تاکنون به تکالیف خود به عنوان یکی از دستگاه های متولی امر در بخش احیای دریاچه ارومیه عمل کرده و از سال‌های ۹۳ و ۹۴، ۱۸ میلیارد مترمکعب رهاسازی از سوی وزارت نیرو در این حوزه صورت گرفته است.

وزارت نیرو ۱۲ هزار چاه غیرمجاز را مسدود کرده که در پی آن، مصرف در بخش کشاورزی نیز ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد. لایروبی ها هم انجام شده که بخش کمی از آن باقی مانده است.

*وضعیت تبخیر آب سدها به شکل است؟

بیلان مصارف و منابع سدها مشخص و در سدهای کشور علی رغم خشکسالی امسال، حدود ۲۱ درصد خروجی‌ها از نظر سرریز و نشت و ... کنترل شده است.

*شایعه انتقال آب با تانکر از ایران به بصره عراق صحت دارد؟

کر نمی‌کنم صحت داشته باشد؛ زیرا مجوز انتقال تانکر برای شرایط خاص مثل شهرداری‌ها جهت آبیاری فضای سبز وجود دارد و چنین چیزی در کشور برای اشخاص مجاز نیست. ضمن این که عراق، امسال منابع آبی کافی را در دسترس دارد.

*منابع آبی کشور در چه شرایطی قرار دارد؟

بررسی دوره ۵۸ ساله نشان می‌دهد که این سال‌ها، یک سوم عادی، یک سوم تر و یک سوم خشک بوده‌اند، اما در ۱۵ سال اخیر، سهم سال‌های خشک به ۴۷ درصد رسیده است.

سال‌های ۹۷ تا ۹۹ سال پرآب بود، اما دو سال اخیر، سال‌های خشکی را داشتم به طوری که پارسال خشکسالی بی‌سابقه‌ای را تجربه کردیم و بارش‌ها ۳۸ درصد و امسال هم حدود ۲۷ درصد کاهش پیدا کرد.

هم اکنون ۴۹ درصد مخازن سدها پر است که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. در تابستان بارش چندانی نداریم و پیش بینی نشان‌ می‌دهد، بارش‌های پاییزه با تاخیر آغاز شود که باید با مدیریت مصرف، کشور را از تنش آبی خارج کنیم.

در بخش آب شرب، فرهنگ سازی صورت گرفته و بخش عمده مشترکان، خوش مصرف هستند. باید در بخش کشاورزی نیز فرهنگ سازی لازم صورت گیرد. در صنعت هم که جامعه آماری کمتری دارد و قابل مدیریت تر است، مذاکرات وزارت نیرو شروع شده تا با بازگردانی آب، آب های شیرین را در اختیار بخش های دیگر قرار دهند.

*طرح تعادل بخشی آب به کجا رسید؟

این طرح، یک طرح مناسب برای مدیریت منابع آب زیر زمینی است که چون به پیشرفت زیادی نداشته، تا سال ۱۴۰۴ تمدید شده و پروژه های مرتبط با آن در حال اجراست. ۹۲ هزار چاه غیرمجاز در طول این برنامه مسدود شده است.

*تعرفه آب اقامتگاه های موقت مانند خانه های مسافرپذیر مشهد، افزایش زیادی داشته، علت چیست؟

۵۴ مشترکان خوش مصرف هستند که تعرفه آن‌ها را افزایش نداده ایم. خانه‌های مسافری نیز مشمول تعرفه مراکز خدماتی هستند که قیمت پایه آن با آب شرب متفاوت است و هزینه بالاتری دارد./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 31083

ارسال نظر