چه عواملی که باعث ریزش موها می شود؟

رژیم غذایی با چربی بالا یا چاقی ژنتیکی می تواند باعث ریزش یا نازک شدن مو شود.

چه عواملی که باعث ریزش موها می شود؟

 اگر توجه کرده باشید تاکنون چاقی منبع بسیاری از بیماری‌ها بوده و مشکلات زیادی برای سلامتی به وجود آورده، مشکلاتی که ممکن است اصلا ارتباطش را با چاقی ندانید. طبق مطالعات انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده اند که چاقی می‌تواند عاملی برای نازک شدن مو‌ها باشد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که چاقی باعث فرسایش سلول ساقه فولیکول مو می‌شود و سیگنال‌های التهابی ایجاد می‌کند که مانع تجدید و ترمیم فولیکول مو خواهد شد و در نتیجه ریزش مو اتفاق می‌افتد.

بیماری های مرتبط با چاقی که در ریزش مو اثرگذار هستند را می‌توان اینچنین برشمرد:

دیابت

چاقی در بسیاری از موارد با بیماری دیابت همراه است. دیابت بر عملکرد سیستم گردش خون تاثیر گذاشته و در آن خلل ایجاد می‌کند. سلامت موها در گرو گردش خون مناسب در بدن است زیرا مواد مغذی از طریق جریان خون به فولیکول‌های مو می‌رسند. بنابراین اگر جریان خون با اختلال مواجه شود، در نتیجه چرخه رشد مو نیز دچار مشکل شده و ریزش موها افزایش می‌یابد.

کم کاری تیروئید

یکی از بیماری‌هایی که به طور خاموش موجب افزایش وزن می‌شود، بیماری کم‌کاری تیروئید است. هنگامی‌که تولید هورمون‌های T۳ و T۴ در بدن با اختلال مواجه شود، بر سایر فرایندهای بدن تاثیر می‌گذارد؛ از جمله آنکه ریزش مو افزایش می‌یابد و ممکن است دیگر هرگز موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده نشوند. خوشبختانه با مصرف دارو می‌توان مشکل کم‌کاری تیروئید را حل کرده و ریزش مو را نیز بهبود بخشید.

بیماری های قلبی

چاقی و ریزش مو را به واسطه بیماری‌های قلبی نیز می‌توان به یکدیگر مرتبط دانست. در یک مطالعه مشخص شد که مردان طاس ۷۰ درصد بیش از سایرین احتمال دارد که به بیماری‌های قلبی مبتلا شوند. بیماری‌های قلبی معمولا با گردش خون ضعیف در بدن همراه است؛ از این رو می‌توان گفت که اختلال در گردش خون، توانایی رشد فولیکول‌های مو را محدود نموده و در نتیجه ریزش مو را به همراه دارد.

عدم تعادل هورمونی

نوسانات هورمونی عملکرد بازسازی فولیکول مو را مختل کرده و منجر به ریزش مو و کم‌پشت شدن موها شود. عدم تعادل هورمونی از چندین جهت به چاقی مرتبط است. مردان دارای اضافه وزن دارای چربی بیشتری در بدن خود بوده که این مسئله موجب افزایش سطح طبیعی استروژن در بدن آنها می‌شود. در این صورت برهم خوردن هورمون‌ها ریزش مو را به دنبال دارد. همچنین معمولا افراد چاق با عدم تعادل هورمون‌ها در بدن خود مواجه هستند و در این حالت هورمون‌های لازم برای تولید مو دچار اختلال شده و ممکن است روند رشد مو تا مدت‌ها در حالت خاموش باقی بماند. فراموش نکنید که کنترل وزن به تعادل هورمون‌های بدن کمک کرده و علاوه بر بهبود رشد مو به تنظیم چرخه‌های گرسنگی، کاهش ولع برای خوردن و بهبود سلامت کلی بدن کمک می‌کند.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیگر رسانه ها

کدخبر: 30713

ارسال نظر