این علایم‌را دارید مبتلا به زیرسویه جدید اُمیکرون شده اید / هشدار نسبت به پیک جدید کرونا

کارشناسان می‌گویند عفونت زیرسویه جدید BA.5 کرونای اُمیکرون مانند زیرسویه‌های قبلی اُمیکرون با علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند گلودرد، عطسه و آبریزش بینی بروز می‌کند

این علایم‌را دارید مبتلا به  زیرسویه جدید اُمیکرون شده اید / هشدار نسبت به پیک جدید کرونا

کارشناسان می‌گویند عفونت زیرسویه جدید BA.۵ کرونای اُمیکرون مانند زیرسویه‌های قبلی اُمیکرون با علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند گلودرد، عطسه و آبریزش بینی بروز می‌کند

 اینسایدر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید زیرسویه BA.۵ اُمیکرون به گونه غالب کروناویروس در آمریکا بدل شده است. این زیرسویه BA.۵ که سرعت انتشاری بسیار بالا دارد،‌ ظاهرا بیماری با شدت کمتری نسبت به گونه‌های اولیه کروناویروس دارد و علائم شبیه به زیرسویه‌های دیگر کرونای اُمیکرون است.

علائم عفونت‌های اُمیکرون معمولا شبیه به سرماخوردگی است، از جمله  گلودرد، عطسه و آبریزش بینی.  علائمی مانند تب، لرز و سرفه هنوز گاهی در موارد اُمیکرون دیده می‌شود، اما نه به اندازه‌ای که در گونه‌های اولیه کروناویروس مشاهده می‌شد.

زیرسویه BA.۵  مانند زیرسویه‌های قبلی کرونای اُمیکرون به طور عمده دستگاه تنفسی فوقانی را گرفتار می‌کند. علائمی مانند گلودرد و گرفتگی بینی بیانگر آن هستند که ویروس در بینی و مجاری هوایی فوقانی جایگزین شده و تکثیر کرده است، اما اُمیکرون با احتمال کمتری نسبت به گونه‌های قبلی ممکن است ریه‌ها را درگیر کند.

از دست رفتن بویایی که زمانی علامت شاخص کووید-۱۹ بود، در زیرسویه‌های اُمیکرون ندرتا دیده می‌شود.

دکتر دیوید دودی، اپیدمیولوژیست در دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید در حالیکه علائم زیرسویه BA.۵ با علائم زیروسویه‌های دیگر اُمیکرون مشابه است، به نظر می ‌رسد شدت بیماری ناشی از آن در حال کاهش باشد. به گفته او، عفونت‌های قبلی با کروناویروس یا دریافت واکسن به دستگاه ایمنی بدن افراد آموخته است چگونه با کروناویروس مقابله کند بدون اینکه به بدن آسیبی برسد.

اما مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید حتی اگر این زیرسویه جدید بیماری شدیدی در اغلب افراد ایجاد نکند، هنوز این خطر وجود دارد که به علت سرایت‌پذیری بالای آن شمار زیادی از بیماران را به بیمارستان‌ها سرازیر کند.

دکتر دودی می‌گوید: «این هنوز ویروسی است که هر روز صدها نفر را در آمریکا می‌کشد و این صدها نفر لازم نیست که بمیرند. البته همزمان، موارد میانگین بیماری در طول زمان دارند خفیف‌تر می‌شوند.»

علائم زیرسویه‌های جدید اومیکرون؛ مسری‌تر و واکسن‌ گریزتر

علائم زیرسویه‌های جدید اومیکرون؛ مسری‌تر و واکسن‌ گریزتر

 عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه زیرسویه‌های BA۴ و BA۵ امیکرون، بسیار مسری‌تر و واکسن‌گریز هستند، گفت: به نظر می‌رسد در حال ورود به موج جدید کرونا هستیم.

دکتر حمید عمادی درباره وضعیت ابتلا به کرونا در کشور و علت صعود دوباره آمارها، گفت: در حال حاضر کرونا در کشور در حال افزایش است؛ البته این وضعیت در برخی کشورهای دیگر هم افزایشی است که کشور ما هم یکی از این کشورهاست.

افزایش موارد سرپایی و بستری کرونا در کشور

عمادی ادامه داد: از هفته گذشته موارد سرپایی‌ ناشی از بیماری در کشور به صورت واضحی افزایش یافت و در حال حاضر موارد بستری‌مان هم در حال افزایش است. متاسفانه با روند موجود، طبیعتا به احتمال زیاد در دو هفته آینده موارد مرگ‌ومیر هم افزایش خواهد یافت.

BA۴ و BA۵ مسری‌تر و واکسن‌گریزتر

وی تاکید کرد: البته خبر خوب این است که این سویه و زیر سویه از بیماری کووید ۱۹ که زیرسویه‌های اُمیکرون هستند و با عنوان زیرسویه‌های BA۴ و BA۵ شناخته می‌شوند، معمولا بیماری‌هایی هستند که قسمت‌های فوقانی مجاری تنفسی را درگیر می‌کنند و مانند نوع دلتا، ماهیت شدیدی ندارند. طبیعتا بیماری‌زایی‌شان هم مانند دلتا کشنده نیست، اما باتوجه به اینکه شیوع بسیار بالایی دارند و بسیار مسری و واکسن‌گریز هستند، احتمال ابتلای گسترده افراد حتی به صورت خفیف وجود دارد. حال زمانیکه ابتلا گسترده شود، تعدادی از افراد مسن، افراد با سیستم ایمنی ضعیف، افرادی که داروهای شیمی‌درمانی و ... استفاده می‌کنند، ممکن است بیماری‌شان مانند همه در حد یک عفونت تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی نباشد و ممکن است منجر به بستری یا حتی فوت هم شود.

عمادی با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد که مرگ‌ومیر این زیرسویه‌ها مانند دلتا باشد، گفت: با این حال احتمال افزایش بیماری و بالا رفتن موارد بستری و طبعا افزایش موارد فوت وجود دارد، اما امیدواریم که شرایط مانند شرایط شیوع دلتا نشود. این اتفاق تا زمانی رخ می‌دهد که همین زیرسویه‌ها وجود داشته باشند، اگر ویروس جهش جدیدی داشته باشد، کمااینکه بارها این جهش در ویروس کرونا اتفاق افتاد و سویه‌های مختلفی را ایجاد کرد، ممکن است شرایط متفاوت شود.

استفاده از ماسک و تزریق واکسن را جدی بگیرید

وی با تاکید بر تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: با توجه به در پیش بودن برخی مناسبت‌ها و تجمعات از جمله ماه محرم و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و پس از آن آغاز فصل سرما که به طور طبیعی موارد افزایش عفونت‌های تنفسی را شاهدیم، باید دقت بیشتری در رعایت پروتکل‌ها داشته باشیم.

عمادی گفت: در این مقطع لازم است که افرادی که تاکنون واکسن تزریق نکرده‌اند، واکسن بزنند. افرادی که یک دز واکسن تزریق کرده‌اند، حتما دز دوم را تزریق کنند و کسانیکه شش ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته، دز یادآور واکسن را تزریق کنند. در حال حاضر در کشور واکسن داریم و تنها سلاحی هم که می‌تواند در برابر کرونا کمک‌کننده باشد، واکسن است. تزریق واکسن از عدم تزریق آن بهتر است. خواهش می‌کنیم که مردم واکسن‌شان را تزریق کنند و رعایت پروتکل‌ها مانند استفاده از ماسک را به تدریج جدی بگیرند.

هشدار درباره ورود پیک جدیدی از اومیکرون در ایران

مسعود یونسیان» دبیرکمیته پژوهش و اپدیمیولوژی ستاد ملی کرونا،  در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مشاهده ساب واریانت اومیکرونBA.۵ در یک نمونه ۲۰ نفری از مبتلایان به کرونا از سوی انستیتو پاستور اظهار کرد: این افراد عمدتا کسانی هستند که از یکی از مبادی وارد ایران شده بودند، با این حال این ویروس در کشور خواهد چرخید.

یونسیان ادامه داد: برآورد یکی از محققان پاستور این بود که در هفته‌های آینده این واریانت در کشور غالب خواهد شد، از چهار هفته قبل نیز این واریانت در بسیاری از کشورهای جهان غالب شده است.

وی افزود: در همه کشورها و قاره‌ها پس از فروکش کردن موج قبلی اومیکرون موج کوتاهی را همزمان با غالب شدن BA.۵ داشته‌اند. شدت بیماری‌زایی این ساب واریانت تفاوت چندانی با سایر ساب‌واریانت‌ها دیگر اومیکرون ندارد با این حال فرار از واکسن این واریانت بیشتر بوده و در نتیجه به صورت منطقی می‌توان گفت که این افزایش رشد موارد ابتلا با غالب شدن BA.۵  همراه بوده است.

یونسیان بیان کرد: در کشور ما هم مسلما این پیک کوتاه نیز رخ خواهد داد. در کشورهای آفریقایی این موج رخ داده و تمام شده است. در کشورهای آمریکایی نیز رخ داده، به اوج خود رسیده و اکنون نمودار آن نزولی شده است. در همه این کشورها ارتفاع قله این پیک حدود یک پنجم و یک ششم قله پیک اصلی اومیکرون بوده است. اروپا و شرق مدیترانه که ایران نیز بخشی از آن است در شاخه صعودی این پیک هستند و هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کی و کجا به قله آن خواهیم رسید.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه برخی از کشورهای شرق مدیترانه مانند بحرین به قله این موج رسیده‌اند و اکنون روند نزولی آنها آغاز شده است، گفت: عراق به سرعت در روند صعودی خود قرار دارد با این حال کشورهای غرب اقیانوس آرام نیز این به این قله رسیده و آن را پشت سر گذاشته‌اند. ما هم امیدواریم که در ایران نیز همان اتفاقی که در آفریقا و غرب اقیانوس آرم رخ دهد و قله پیک یک پنجم یا تا یک ششم قله اصلی پیک اومیکرونی که پشت سر گذاشتیم باشد.

وی افزود: البته شرایط هر کشور با کشورهای دیگر متفاوت است. ما در ایران وضعیتی داریم که در دیگر کشورها وجود ندارد، ما دهه محرم و برخی مناسبت‌ها را پیش‌رو داریم که این موضوع تا حد زیادی شرایط را پیچیده می‌کند. در دو سال گذشته که وضعیت بدتر بود؛ برخی از افراد به مقرارت بهداشتی تمکین نکردند و افراد زیادی هم به مسافرت رفتند و متأسفانه هر دو گروه هم همدیگر را متهم کردند اما هر دو گروه مقصر بودند، همچنین راهپیمایی اربعین را پیش‌رو داریم آنهم به کشوری که شیب بیماری در آن بسیار زیاد است. از سوی دیگر برخی از افراد هم که هیچ تخصصی در امر بیماری ندارند هنوز زیر بار شیوع کرونا نرفته و آن را فریب قرن می‌دانند و تبلیغات زیادی برای این موضوع می‌کنند لذا این خیلی خوشبینانه است که بگوییم همان اتفاقی که در آفریقا، آمریکا و کشورهای غرب اقیانوس آرام رخ داد و موج کوتاهی را پشت سرگذاشتند در ایران نیز رخ دهد.

یونسیان تأکید کرد: زمانی که شک داریم که آیا یک قله بزرگ را داریم یا یک قله کوچک؟ عقل حکم می‌کند که بنا را بر قله بزرگ را بگذاریم. باید برنامه و استراتژی خود بر این موضوع بگذاریم و بهترین کار دولت این است که واکسن نزده‌ها و کسانی که واکسیناسیون کامل را تزریق نکرده‌اند را پیدا کرده و خدمات اجتماعی را به آنها محدود کرده و از ورود آنها به اماکن عمومی جلوگیری کنند.

وی افزود: این عده که ۲۵ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند کسانی هستند که با سهل‌انگاری فشار زیادی را به کادر درمان آورده و موجب اختلال در کسب و کارها می‌شوند

دیگر رسانه ها

کدخبر: 29860

ارسال نظر