صحبت های زنی که عکس او در جلسه کنکور خبرساز شد

چند روز پیش انتشار عکسی از یک خانم مراقب در حین نگهداری فرزند یکی از دانشجویان در جلسه امتحان بازخوردهای منفی و مثبت زیادی در برداشت، جدا از حواشی‌های ایجاد شده این عکس نشانگر این بود که بانوان ما در کنار تحصیل و کار به خانواده پایبند بوده و به مسئولیت مهم همسرداری و مادر بودن خود واقف هستند.

صحبت های زنی که عکس او در جلسه کنکور خبرساز شد

 یکی از مهمترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی هویت‌بخشی به زنان بوده که توانسته‌اند با اتکا به نفس و توانمندی خود در عرصه‌های مختلف اجتماعی فعالیت کنند.

با توجه به اینکه تقریبا نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل داده و نقش پررنگی در شرایط مختلف انقلاب اسلامی داشتند دشمن تلاش دارد تا با توطئه‌های خود بانوان ایرانی را از اجتماع دور کرده و در خانواده نیز با کاهش فرزندآوری آن را متزلزل کند.

افزایش جمعیت و فرزندآوری نقش مهمی در تثبیت نظام جمهوری اسلامی دارد و بانوان ایرانی ما باید به این مهم پی برده و در این راستا گام بردارند.

چند روز پیش  انتشار عکسی از یک خانم مراقب در حین نگهداری فرزند یکی از دانشجویان در سرجلسه امتحان بازخوردهای منفی و مثبت زیادی در برداشت. جدا از حواشی‌های ایجاد شده این عکس نشانگر این بود که بانوان جوان ما در کنار تحصیل و کار به خانواده پایبند بوده و به مسئولیت مهم همسرداری و مادر بودن خود واقف هستند.

گفت و گوی متفاوتی با خانم «کاملیا طریک» مراقب امتحانات انجام شده که با هم می‌خوانیم.

در ابتدا کامل خودتان را معرفی کنید؟

من کاملیا طریک هستم. متولد ۱۳۵۵ از سال ۱۳۸۰ در دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه کوثر تدریس می‌کنم‌، سه سال است که استخدام رسمی شدم و تقریبا ۲۰ سال به عنوان مراقب در آزمون‌ها و امتحانات حضور داشتم.

در مورد انتشار عکس شما و اینکه در جلسه آزمون از فرزند خردسال مراقبت کردید که کامل توضیح دهید؟

بیش از دو سال بیماری کرونا در کشور و استان شیوع پیدا کرده بود و این بیماری سیستم اموزشی را به صورت مجازی فعال کرد، بعد از بیش از دو سال آزمون‌ها حضوری شدند و دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای کوثر ملزم به حضور در امتحانات بودند، قبل از هرچیز این نکته را بیان کنم که این امتحانات داخلی دانشکده بوده و مربوط به آزمون کنکور نبود.

در روز امتحان با بانوان جوانی روبرو بودیم که فرزندان خردسالی را همراه داشتند، این دانشجو فرزند خود را با وسیله آغوشی همراه داشت و از همان ابتدای ورود به جلسه آزمون توجه‌م را جلب کرد.

این مادر جوان نگران فرزند خردسال خود بود و در درب ورودی وقتی خواستیم مانع وی با فرزند شویم عنوان کردند که کسی را برای نگهداری از فرزند نداشتن و اگر فرزندشان در کنارشان نباشد نمی‌توانند با آرامش در امتحانات حضور پیدا کنند.

در ابتدا توانستم فرزند ایشان را گرفته و در نمازخانه نگهداری کنم تا وی با خیال راحت در آزمون شرکت کند اما دیدم این بانو اعتماد قلبی به این حرکت بنده ندارد. جرقه‌ای در ذهنم خطور کرد و به وی گفتم من به عنوان  مراقب در امتحانات هستم و باید در سالن ناظر باشم شما می‌توانید فرزندتان را از وسیله آغوشی در آورده و به بنده دهید تا از وی مراقبت کنم و شما با خیال راحت آزمون خود را دهید.

واقعیت در چشمان این خانم یک نوع نگرانی موج می‌زد و بنده هم به خاطر اینکه این اعتماد و آرامش را به وی برگردانم در کنار وی ایستاده و از فرزندشان مراقبت کردم.

در آن زمان چه حسی داشتید و انگیزه خود را از این کار بیان کنید؟

ببینید بنده یک خانم هستم و با اینکه شاغل هستم مسئولیت خانه داری و همسرداری را دارم، در آن لحظه چشمان نگران این زن به من به عنوان یک همنوع و بانو منتقل شد و در ذهنم تلاش کردم تا راهی پیدا کنم که یک مادر در کنار وظیفه مادرانه خود بتواند به فعالیت اجتماعی‌ش در جامعه ادامه دهد، بی‌شک این بانو برای گذراندن امتحان با داشتن فرزند خردسال تلاش‌های زیادی کرده بود و آن روز باید حاصل این تلاش را ارائه می‌داد.

به نظر من هر فرد دیگری نیز در جایگاه من قرار داشت همین کاری که انجام دادم را می‌داد و من در حس دلسوزی و کمک بانوان ایرانی به همنوع خود شکی ندارم.

دشمن در سال‌های اخیر کانون خانواده و زنان ایرانی را نشانه گرفته تا آنها را از فعالیت‌های اجتماعی و حضور در عرصه‌های مختلف دور کند؟ به نظر شما موفق بوده است؟

کانون خانواده ایرانی برگرفته از آموزه‌های دینی بوده و از استحکام و بنیان قوی برخوردار است، به طور قطع و یقین دشمن نمی‌تواند هجمه‌ای به بانوان اصیل ایرانی اسلامی وارد کند زیرا این بانوان به خوبی می‌دانند که در کنار رعایت موازین شرعی خود، وظایف خانه‌داری، همسرداری و تربیت فرزندان را به خوبی انجام دهند و هریک از وظایف نمی‌تواند مانع انجام وظیفه دیگر شود، البته هر کاری با برنامه‌ریزی اصولی امکان‌پذیر است.

در حال حاضر نیز بانوان جوان ما با تحصیل، ازدواج و فرزندآوری ثابت کردند که یک زن  می‌تواند در کنار فعالیت‌های اجتماعی به وظایف خود در کانون خانواده نیز عمل کند.

یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب افزایش جمعیت و فرزندآوری است نقش بانوان و اهمیت این طرح را بیان کنید؟

متاسفانه در دهه‌های گذشته توطئه دشمن در لایه‌های درونی جامعه بر کاهش جمعیت با شعار معروف «فرزند کمتر و زندگی بهتر» بوده است و در این سال‌ها به رسیدن جمعیت کشور به سالمندی توجه نشده است. با توجه به تدابیر آینده‌نگرانه رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های مختلف در این سال‌ها، ایشان تاکید جدی بر افزایش جمعیت دارند. قبل از پرداختن به این موضوع باید به این نکته مهم اشاره کنم که خداوند زن را با ظرافت و ظرفیت‌های گوناگون آفریده تا ستون خانواده در کنار آن محکم و قوی باشد.

با توجه به این نکته می‌توان بیان کرد که یک زن در کنار فعالیت‌های خانه‌داری و اجتماعی می‌تواند به تربیت و پرورش کودکان و فرزندان خود بپردازد و وجود فرزند در خانواده نه تنها مانع فعالیت‌های مادر خواهد شد بلکه انگیزه‌ای در بانوان ایجاد می‌شود تا با انرژی بیشتر به وطایف خود بپردازند.

در روایات آمده است که به دنیا آمدن فرزند در خانواده سبب حس جوانی در زن شده و انگیزه وی را در فعالیت‌ها و وظایف خود دو چندان می‌کند.

به عنوان یک بانوی ایرانی به توصیه‌ای برای زوج‌های جوان در ایجاد انگیزه برای فرزندآوری دارید؟

به عنوان یک بانوی شاغل و خانه‌دار به همنوعان و بانوان جوان ایرانی پیشنهاد می‌کنم که با یک برنامه‌ریزی اصولی و صحیح می‌توان همه وظایف خود را به نحو احسن انجام داد و هیچ یک از فعالیت‌های مانع فعالیت دیگر بانوان ما نخواهد بود. اجازه بدهید یک مثال بزنم هر فرد یا خانواده برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی دارد، مثلا یک زوج جوان برای اینکه منزل یا خودرویی بخرند با حقوق و شرایط مالی خود برنامه‌ریزی کرده تا در یک بازده زمانی بتوانند به هدف خود برسند.

در مورد فعالیت‌های خانه‌داری و اجتماعی هم اینگونه است، زن ایرانی با کمک همسر خود می‌تواند با برنامه‌ریزی ضمن تحصیل یا کار در اجتماع، دارای فرزند شده و همه حس‌های خوب را در کنار هم تجربه کند. داشتن فرزند این مزیت را برای خانم دارد که با افزایش سن خود می‌تواند ثمره ازدواج خود را تجربه کرده و در میانسالی و بازنشستگی وجود نوه‌ها در خانواده سبب شادابی و نشاط وی شود.

افزایش جمعیت در کشور سبب استحکام و تثبیت نظام جمهوری اسلامی خواهد شد و هریک از ما وظیفه داریم در راستای تثبیت نظام در هر حوزه و عرصه گام برداریم. البته دولت نیز باید زیرساخت‌ها و شرایط لازم را برای زوج‌های جوان فراهم کند تا در این شرایط اقتصادی جوانان ما با انگیزه بیشتری به افزایش جمعیت و فرزندآوری فکر و عمل کنند.

منبع: برترین ها

دیگر رسانه ها

کدخبر: 29834

ارسال نظر