ورود یک پشه کُشنده به هرمزگان | درباره پشه آئدس بخوانید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مشاهده لارو پشه دِنگی یا آئدس در ۱۰ محله و خیابان بندرعباس و همچنین مناطق مرکزی شهر طی هفته گذشته خبر داد.

ورود یک پشه کُشنده به هرمزگان | درباره  پشه آئدس بخوانید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مشاهده لارو پشه دِنگی یا آئدس  در ۱۰ محله و خیابان بندرعباس و همچنین مناطق مرکزی شهر طی هفته گذشته خبر داد.

فاطمه نوروزیان افزود: این پشه موجب انتقال بیماری تب خونریزی دهنده دِنگ، زیکا و چیکونگونیا می‌شود.

وی ادامه داد: مناطق نزدیک سواحل، اسکله‌ها و بندرگاه‌ها در شهرستان‌های بندری و جزایر، از مناطق پر خطر استان هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد:  ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس وارد شده از کشورهای آلوده، کشتی و هواپیما، از راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.

به گفته این مقام پزشکی پشه ماده آئدس در آب‌انبارها، بشکه‌ها، آب زیر کولرها، گلدان و بشقاب زیرگلدان یا اشیایی که آب شیرین در آنها جمع می‌شود،  تخم ریزی می‌کند.

نوروزیان توضیح داد: این پشه در هر خونخواری چندین نفر را می‌گزد و با این تغذیه مکرر اگر پشه آلوده به ویروس باشد، موجب انتقال بسیار سریع بیماری‌های خونریزی دهنده دانگ، چیکونگونیا و ویروس زیکا می شود و اپیدمی های بزرگی از بیماری ایجاد می‌کند.

به گفته وی پشه‌های آئدس در داخل خانه‌ها، نقاط تاریک، پشت کمدها، زیر تخت و فضاهای بسته استراحت و در طول روز از انسان خونخواری می‌کند.

نوروزیان یادآور شد: آئدس در ساعات فعالیت انسان ، خونخواری می‌کند و استفاده از پشه بند کمک چندانی در پیشگیری از گزش این پشه نمی‌کند.

به گفته نوروزیان یکی از ویژگی‌های این بیماری احساس بهبود پس از چند روز گذشت علائم است، اما بعد از ۴ تا پنج روز، منجر به کما و نهایتا مرگ بیمار می‌شود.

وی خاطر نشان شد: هفته گذشته کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لارو (  تخم یا نوزاد) این پشه را در محلات اسلام آباد،کوی نیایش،رسالت ، داماهی ، ۲۲بهمن، تپه الله اکبر ، پشت شهر ، جهانبار، نایبند و همچنین مرکز شهر بندرعباس مشاهده کردند.

نوروزیان متذکر شد: هرچند نقاط آلوده به این پشه با وفور بالا، طبق شیوه نامه های شناخته شده، فوری سمپاشی می شوند اما بهترین راه کنترل این پشه ، بهسازی و رعایت بهداشت محیط است.

آئدس را بیشتر بشناسیم

ببر آسیایی یا همان پشه آئدس دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است .

راه تولید مثل این پشه، تخم‌گذاری در آب‌های راکد است و قادر خواهد بود در کوچک‌ترین آب‌های سطحی مانند آب گلدان، پشت کولرها و چاله‌ها ، تخم ریزی کند.

تب دنگی که از آن به عنوان &#۳۹;تب استخوان شکن&#۳۹; نیز یاد می شود، یکی از بیماریی هایی است که از طریق آئدس منتقل می شود.

درد شدید حاصل از این بیماری به گونه ای است که فرد تصور می کند، استخوان هایش در حال شکستن هستند و از همین رو نیز به تب استخوان شکن معروف شده است.

آئدس نیازی به مجوز ورود ندارد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه اواخر بهمن ماه امسال پشه آئدس در بندرلنگه مشاهده شده، گفت: تاکنون هیچکدام از بیماری های قابل انتقال از طریق این پشه از جمله تب دنگی و زیکا در استان کشف نشده،  اما خطر آن بسیار جدی است.

دکتر فاطمه نوروزیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به تازگی آئدس در برخی از کشورها شیوع بالایی داشته و در  برخی کشورهای همسایه از جمله پاکستان و کشورهای عربی نیز مشاهده شده است .

وی ادامه داد: هرمزگان از جمله استان هایی است که مراودات بسیاری با کشورهای همسایه دارد و شاهد ورود و خروج بالای اتباع بیگانه چه به صورت مجاز و یا غیرمجاز در این استان هستیم که این مساله هرمزگان را در معرض خطر بالای ورود این پشه و احتمال استقرار آن قرار داده است زیرا که ببر آسیایی برای ورود و خروج از مرزها نیازی به مجوز ندارد.

وی تصریح کرد: ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس وارد شده از کشورهای آلوده از طریق کشتی و هواپیما، از جمله راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.

به گفته وی ببر آسیایی در هر خونخواری چندین نفر را می‌گزد و این تغذیه مکرر، موجب بیماری‌های خونریزی دهنده تب دنگی، چیکونگونیا و ویروس زیکا می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: هشدارهای لازم به مسوولان مناطق پرخطر استان داده شده و برنامه ریزی هایی نیز در جهت بیماریابی فعال به منظور پیشگیری از گسترش این ویروس صورت گرفته و تله گذاری هایی نیز انجام شده است.

 

اطلاع رسانی درخصوص پیشگیری از بیماری پشه آئدس درمیناب انجام شود - ایرنا

بهسازی محیط مهمترین راه کنترل پشه آئدس است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از تب دنگی در استان مشاهد نشده، گفت: آئدس در ساعات فعالیت انسان خونخواری می‌کند و استفاده از پشه بند کمکی در پیشگیری از گزش آن نمی‌کند.

دکتر محمود حسین پور ابراز داشت: مناطق مرطوب، لاستیک‌های فرسوده و آب‌های راکد از جمله عمده ترین مناطق رشد پشه آئدس است و بهسازی محیط مهمترین عامل در جهت کنترل این پشه است.

وی افزود: نمی توانیم به طور صد در صد اعلام کنیم این پشه ها حتما موفق به بقا در استان می شوند ، اما برای مقابله با آن باید آماده باشیم.

حسین پور تصریح کرد: با توجه به احتمال بالای ورود آئدس به استان هرمزگان از طریق مرزهای دریایی، مراقبت حشره شناسی آئدس در برخی شهرهای بندری استان در حال انجام است.

این مقام مسوول گفت: با توجه به اینکه پشه آئدس از چندین نفر در طول روز تغذیه و خون خواری می کند و از سویی دیگر از قدرت پروازی و تکثیر بالایی برخوردار بوده، مبارزه با آن سخت است.

حسین پور بیان داشت: در صورت استقرار و بقای آئدس در هرمزگان، نیازمند صرف هزینه بالایی برای مهار آن هستیم و از همین رو اقدامات پیشگیرانه و بیمار یابی فعال از مهمترین برنامه های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای مقابله با آن است.

وی با تاکید بر همکاری برخی از دستگاه ها از جمله شهرداری ها برای مقابله با آئدس، گفت: با توجه به اینکه یکی از محل های زندگی این پشه در میان لاستیک و لنج های فرسوده است ،شهرداری ها و دهیاری ها باید با همکاری شبکه های بهداشت و درمان تمهیدات لازم جهت جمع‌آوری قایق ها و لاستیک های فرسوده را فراهم کنند.

این مقام مسوول ابراز داشت: جابه جایی و از بین بردن لاشه لنج‌های فرسوده به علت اینکه مکانی مناسب برای رشد پشه و تخم‌گذاری است،  جمع‌آوری سریع و روزانه زباله‌ها و لاستیک‌های فرسوده در محوطه های بندری و گمرکی، از بین بردن نخاله‌های ساختمانی، نیزارها و  آب‌های راکد در حاشیه خورها و سواحل از اقدام‌های ضروری جهت پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری در منطقه است.

پشه آئدس خطرناک تر از ویروس کرونا

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر خمیر گفت: آئدس به مراتب خطرناک‌تر از ویروس کروناست و وجود آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

دکتر معصومه شکری زاده افزود: پشه آئدس نخستین بار در شهرستان بندرلنگه در غرب هرمزگان مشاهده شده که یک پشه به تنهایی قادر به گزیدن چندین فرد را دارد.

وی بیان داشت: برای جلوگیری از ورود این پشه به شهرستان خمیر، هم اکنون با همکاری شهرداری های بندرخمیر و بندرپل قایق های فرسوده به عنوان یکی از مکان های تجمع این پشه ها وارونه شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان خمیر اظهارداشت: لاستیک های فرسوده و مستهلک نیز یکی دیگر از محل های تجمع این نوع پشه ها هستند که در برخی از نقاط شهرستان جمع آوری و معدوم شده است.وی نسبت به لزوم هوشیاری و آگاه سازی بخش های مختلف جامعه و حساس سازی مردم و جلوگیری از ورود پشه به شهرستان خمیر هشدار داد.

 

 

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 29799

ارسال نظر