معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان:

از خانه خارج نشوید

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان به مردم این استان توصیه کرد به دلیل آلودگی شدید هوا از خانه خارج نشوند.

از خانه خارج نشوید

مهرداد زینلیان در گفت‌وگویی با اشاره به تعطیلی امروز ادارات، فعالیت‌های آموزشی و ورزشی تابستانه و مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مهدهای کودک در اصفهان و ۱۴ شهرستان، اظهار کرد: اعلام تعطیلی از سوی کارگروه اضطرار آلودگی هوا برای این است که مردم کمتر از منزل خاج شوند و ترددهای غیرضروری در فضای باز و سطح شهرها نداشته باشند. در این شرایط انتظار داریم مردم در منزل بمانند و در و پنجره‌ها بسته باشد تا از هجوم ریزگردها مصون بمانند.

وی با تاکید بر اینکه مردم و به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند نباید به جز مواقع ضروری از منزل خارج شوند، افزود: درصورتی که چاره‌ای جز خروج از منزل نیست حتما باید از ماسک استفاده کنند تا کمتر در مواجهه با ریزگردها قرار بگیرند. اما متاسفانه چیزی که می‌بینیم با اعلام تعطیلی مردم یاد کارهای عقب مانده‌شان می افتند و به سطح شهر می‌آیند.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان گفت: مواجهه با آلاینده‌ها و ریزگردها می‌تواند خیلی خطرناک باشد، به ویژه برای گروه‌های پرخطر، سالمندان، مادران باردار و بیماران زمینه‌ای.

وی با بیان اینکه بخشی از اقدامات برای مقابله با آلودگی هوا با سازمان حفاظت از محیط زیست است، تصریح کرد: بخشی که مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است بیشتر در حوزه درمان و آمادگی مراکز درمانی و اورژانس در شرایط آلودگی هوا است. در حوزه بهداشت هم بیشتر روی پیشگیری تاکید داریم.

زینلیان با اشاره به تشکیل جلسات کارگروه مقابله با آلودگی هوا در معاونت عمرانی استانداری، گفت: در این جلسات که به صورت مستمر تشکیل می‌شود دستگاه‌های مختلف حضور دارند، البته به غیر از جلسات کمیته اضطرار است، چون جلسات اضطرار معمولا وقتی تشکیل می‌شود که بحران آلودگی داریم و باید برای تعیین تکلیف تعطیلی‌ها و مقابله با بحران تصمیم گیری شود.

وی توضیح داد: کارگروه‌های مقابله با آلودگی هوا با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل می‌شود تا مداخلاتی طراحی کنیم و منشاهای آلوده کننده محیط زیست را کنترل کنیم. برخی از این منشاها باید تعطیل شوند و برخی هم باید اصلاح شوند، اما در کارگروه مقابله با آلودگی هوا باید تصمیم گیری شود. دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشتی در هدایت جلسات این کارگروه نیز نقش مهمی بر عهده دارند.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به شرایط کنونی آلودگی هوای اصفهان به دلیل هجوم ریزگردها، گفت: در این شرایط بیشتر بر توصیه‌های پیشگیری و تغذیه مثل مصرف بیشتر لبنیات و مواد مغذی که املاح بیشتری دارند تاکید می‌شود تا بدن توان مقابله با آلاینده‌ها را داشته باشد.

وی با بیان اینکه تصمیم برای اعلام تعطیلی به دلیل آلودگی هوا به‌صورت گروهی گرفته می‌شود، گفت: در این تصمیم گیری ها محیط زیست نقش تعیین کننده‌ای دارد، پیش بینی هواشناسی مدنظر قرار می گیرد و با نظر مدیریت بحران استانداری در نهایت تصمیم گیری جمعی انجام می‌شود.

زینلیان در پاسخ به گلایه برخی از شهروندان از اعلام دیرهنگام تعطیلی، گفت: به محض افزایش شاخص‌ها یا پیش بینی هواشناسی از بالا رفتن شاخص‌ها بلافاصله جلسات برگزار می‌شود، اما تعطیلی پیامدهای نامطلوبی به ویژه در زمینه اقتصادی دارد، بنابراین تا به جمع بندی نرسیم که شاخص‌ها از حد قابل کنترل بالاتر نمی‌رود تعطیلی اعلام نمی‌شود.

وی ادامه داد: شرایطی مثل امروز و دیروز بعد از ظهر که خیلی بحرانی بود ایجاب می‌کند که تعطیلی هم اعمال شود. اما از آن طرف مردم هم باید به تعطیلی‌ها توجه کنند چون اگر تعطیلی اعمال شود ولی مردم رعایت نکنند و عملا از حجم ترافیک شهر کم نشود به نظر می‌رسد تعطیلی‌ها به غیر از آسیب اقتصادی به جامعه هیچ کارکرد دیگری نخواهد داشت.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان در خاتمه بار دیگر به مردم و به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر هشدار داد در شرایط آلودگی هوا از منزل خارج نشوند و افزود: امیدواریم اقداماتی از سوی سیاست گذاران و مدیران انجام شود، چراکه یکی از آسیب‌هایی که باعث شرایط فعلی شده سوء‌مدیریت در منابع آب است که باعث شده تالاب‌ها خشک و به کانون ریزگرد تبدیل شود، درحالی که قبلا این شرایط را نداشتیم، اما با مدیریت اشتباه در منابع آب امروز دچار چالش جدی برای سلامت شهروندان شده‌ایم.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 29353

ارسال نظر