دلیل زلزله‌های متعدد در هرمزگان

استاد تمام پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی گفت: تغییر شکل صفحات زمین در منطقه تنگه هرمز دلیل زلزله‌های اخیر هرمزگان قلمداد می‌شود و اتفاقا میزان کمی از این تغییر شکل دائمی پوسته زمین به شکل زمین لرزه ظاهر می‌شود.

دلیل زلزله‌های متعدد در هرمزگان

مهدی زارع استاد تمام پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی درباره زلزله‌های چند ماه اخیر جنوب ایران اظهار کرد: اولین زلزله این منطقه ۲۷ اسفند سال گذشته با بزرگی ۵.۸ ریشتر اتفاق افتاد.

وی با اشاره به سه زلزله بالای ۶ ریشتر ادامه داد: تغییر شکل صفحات زمین در منطقه تنگه هرمز دلیل این زلزله‌ها قلمداد می‌شود و اتفاقا میزان کمی از این تغییر شکل دائمی پوسته زمین به شکل زمین لرزه ظاهر می‌شود. 

رئیس مرکز پیش بینی پژوهشگاه بین المللی مهندسی زلزله تصریح کرد: محل وقوع این زمین لرزه‌ها نقطه برخورد جنوبی ترین نقاط رشته کوه‌های زاگرس و صفحه عربی از جنوب به شمال و بالعکس است.

زارع با اشاره به شایعات فضای مجازی درباره غیرعادی بودن زمین لرزه‌های متعدد جنوب ایران گفت: زلزله برای غیر طبیعی بودن باید چند ویژگی داشته باشد، ابتدا اینکه خود این رخداد غیر طببیعی باشد و مثلا زلزله بخاطر وقوع انفجاری رخ دهد، در این صورت نگاشت انفجار بلافاصله تشخیص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در جهان حدود ۵۰۰ ایستگاه لرزه‌نگاری وجود دارد اظهار کرد: ظرف دقایقی پس از هر حادثه این ایستگاه‌ها آن را ثبت و اگر مثلا علت آن انفجار باشد اعلام می‌کنند، پس بنابراین اینکه گفته شود زلزله بالای ۶ ریشتر امروز در استان هرمزگان به دلیل اتفاقاتی غیر از زلزله است، کاملا غیر علمی است چرا که ایستگاه لرزه نگاری در کشورهای جهان بلافاصله پس از هر لرزه‌ای در سطح زمین علت آن را بیان می‌کنند.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با بیان به اینکه آیا امکان مداخله انسانی در این لرزه‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: در این‌باره مثالی از زلزله اوکلاهاما آمریکا مطرح می‌شود که در سال ۲۰۱۶ به دلیل اکتشافات نفتی و تحریک حاصل آن بر پوسته زمین زلزله اتفاق افتاد اما نکته مهم این بود که منطقه اوکلاهاما در کنار لبه ورقه های زلزله خیز نیست و اصولا از آن به عنوان منطقه زلزله خیز نام نمی‌برند.

زارع با اشاره به اینکه در استان هرمزگان مناطق نفت یا گازخیز قابل توجهی وجود ندارد ادامه داد: زلزله هایی که در چند ماه اخیر در این استان‌ها رخ داده در عمق ۱۰ تا ۱۸ کیلومتر گزارش شده‌اند و نکته جالب اینکه عمق اکتشافات و کارهای نفتی در این استان ها بین ۲ یا ۵ کیلومتر و اصطلاحا نمی‌شود این زلزله‌های اخیر را به دخالت عوامل انسانی و از این دست دلایل ربط داد.

وی بیان داشت: در نتیجه با توجه با داده‌های متقن و دقیق علمی زلزله‌های رخ داده کاملا در یک فرآیند طبیعی رخ داده است و شاید در آینده هم دوباره رخ بدهد.

رئیس مرکز پیش بینی پژوهشگاه بین المللی مهندسی زلزله بیان کرد: وقتی در منطقه‌ای ۳ زمین لرزه بالای ۶ ریشتر رخ می‌دهد باید انتظار داشت در یک تا دو ماه آینده شاهد وقوع زمین لرزه‌هایی در همین مقیاس و یا کمتر باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان وقوع مجدد زلزله بالای ۶ ریشتری در این منطقه وجود دارد، پاسخ داد: با توجه به رخداد ۷ زلزله بالای ۵ ریشتر، در ماه آینده احتمال زلزله مشابه وجود دارد./ فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 28886

ارسال نظر