حجم ویدیو: 2.67M | مدت زمان : 00:00:08

زلزله بسیار شدید در هرمزگان

وقوع زلزله‌های متعدد ۶ ریشتری در هرمزگان چندین کشته و زخمی به‌جا گذاشته است و مسئولان از تخریب ۱۰۰ درصدی برخی منازل مسکونی خبر می‌دهند.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین، حوالی بندر خمیر در استان هرمزگان را لرزاند

دقایقی پس از زلزله ۶.۱ ریشتری، یک زلزله ۴.۶ ریشتری هم رخ داد.

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه /محل وقوع: مرز خلیج فارس و هرمزگان - حوالی بندر خمیر(هرمزگان) در عمق زمین‌لرزه: ۱۰ کیلومتر

تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی:۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ۰۲:۰۲:۰۷

 نزدیک‌ترین شهرها:۳۴ کیلومتری بندر خمیر (هرمزگان)۴۱ کیلومتری کنگ (هرمزگان)۴۸ کیلومتری بندر لنگه (هرمزگان)

نزدیکترین مراکز استان:۱۰۷ کیلومتری بندرعباس  و ۴۱۶ کیلومتری شیراز.

آمادگی صددرصدی پلیس و فعالیت گشت‌های ویژه پلیس پس از وقوع زلزله در هرمزگان

سرهنگ عرب، معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده انتظامی هرمزگان اعلام کرد: پس از وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری بامداد امروز، بلافاصله نیروهای گشت‌ کلانتری‌ها جهت تأمین امنیت در مکان‌هایی که افزایش حضور شهروندان را شاهد بودیم، حاضر شدند که این مأموریت همچنان ادامه دارد و پلیس در آمادگی کامل برای تأمین امنیت شهروندان قرار دارد.

به مردم توصیه می‌شود هنگام حضور در خودرو، مراقبت‌های لازم را داشته باشند و ضمن توجه به توصیه‌های پلیسی، به شایعات توجه نکنند و اخبار را از منابع رسمی و معتبر دنبال کنند.

با افرادی که شایعه کنند برخورد قانونی انجام می‌شود، آن دسته از افرادی که در فضاهای مختلف با شایعه پراکنی اقدام به تشویش اذهان عمومی و افزایش بار روانی برای شهروندان فهیم استان می‌کنند، مرتکب جرم شده‌اند و قطعاً تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

به شهروندان توصیه می‌کنیم در صورت تصمیم برای حضور در بوستان‌ها یا دیگر مکان‌ها از توقف دوبله و چند ردیفه در حاشیه معابر و مسیرهای عبور و مرور خودداری کرده و از به همراه داشتن اشیا قیمتی و طلاجات پرهیز کنند.

اسامی قربانیان زلزله هرمزگان‌ ‌اعلام شد

پزشکی قانونی هرمزگان اسامی قربانیان زلزله بامداد شنبه در روستای سایه خوش استان هرمزگان را اعلام کرد.

در پی وقوع دو زلزله حدود۶ ریشتری بامداد شنبه ۱۱ تیر که در حوالی بندر خمیر رخ داد، تیم بحران پزشکی قانونی هرمزگان برای شناسایی و رسیدگی به اجساد این حادثه به محل وقوع زلزله اعزام شد.

با توجه به نقش پزشکی قانونی در شناسایی و تعیین هویت قربانیان حوادث دسته جمعی، علی رغم محدود اعلام شدن تعداد فوتی های این زلزله، تیم بحران پزشکی قانونی هرمزگان صبح امروز به بندرخمیر اعزام شده اند تا نسبت به شناسایی و صدور جواز دفن اجساد کشف شده در این حادثه اقدام کنند.

بر اساس این گزارش تعداد تلفات زلزله بندرخمیر تا این لحظه پنج نفر اعلام شده که پس از انجام معاینات لازم، جواز دفن ایشان توسط تیم بحران پزشکی قانونی استان صادر گردیده است. اسامی این جان باختگان به شرح زیر است:

۱- مریم دهنوکوشکی

۲- امیر محمدی

۳- صابر رحیمی

۴- عبدالله صحراگرد

۵- آسیه بشوش

احتمال وقوع سونامی در استان هرمزگان پس از زلزله‌های اخیر

رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: به دلیل عمق کم آب و وقوع زلزله در خشکی، احتمال وقوع سونامی منتفی است.

آقای علی بیت اللهی گفت: زلزله ۶.۱ ریشتری در بندر کنگ در استان هرمزگان به دلیل نامناسب بودن وضعیت واحد‌های مسکونی در این استان باعث وارد شدن خسارت بسیار زیادی به واحد‌های مسکونی در شهر‌های مختلف شده است، اما به نظر می‌رسد که با توجه به آنکه چندین پس لرزه رخ داده بعید است که زلزله با قدرت بیشتری رخ دهد.

به گفته رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هیچ نگرانی مبنی بر وقوع سونامی در این منطقه وجود ندارد، چراکه به دلیل کم عمق بودن آب سطح دریا و اینکه جابه جایی قائم در کف دریا نداریم و زلزله در خشکی رخ داده وقوع سونامی در این منطقه ۱۰۰ درصد منتفی است.

تعداد کل واحد‌های مسکونی خسارت دیده بیش از ۲۷۰ واحد برآورد شده است. همچنین تعداد آبادی‌های خسارت دیده در زلزله ۶.۱ بندر خمیر استان هرمزگان بیش از ۴۵ آبادی برآورد شده است که با توجه به نسبت جمعیت به واحد مسکونی به نظر می‌رسد ۹۹۷ نفر در واحد‌های روستایی ساکن باشند.

 امروز ۱۱ تیر اولین زلزله در بندر خمیر در ساعت ۲ و ۲ دقیقه در عمق ۱۰ کیلومتری و دومین زلزله در بندر کنگ با بزرگی ۵.۹ در ساعت ۳ و ۵۴ دقیقه در عمق ۲۸ کیلومتری و سومین زمین‌لرزه با بزرگی در بندر خمیر در ساعت ۳ و ۵۵ دقیقه در عمق ۲۶ کیلومتری رخ داد.

تعداد مصدومان زلزله هرمزگان افزایش یافت

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از افزایش مصدومان زلزله هرمزگان به ۸۴ نفر خبر داد.

فاطمه نوروزیان در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت امدادرسانی اورژانس به مصدومان زلزله در هرمزگان گفت: برابر آخرین آمارها تا ظهر امروز مجموعه ۸۹ نفر مصدوم و فوتی در این زلزله داشتیم که پنج فوتی شامل دو زن و سه مرد بودند.

وی ادامه داد: از میان ۸۴ فرد مصدوم نیز ۶۴ نفر به شکل سرپایی خدمات را دریافت کرده و مابقی به بیمارستان منتقل شدند که از این تعداد ۱۵ نفر همچنان در مراکز درمانی هستند.

نوروزیان با بیان اینکه وضعیت بهداشت در مناطق زلزله زده تحت کنترل است گفت: نگرانی هایی با توجه به گرمای هوا در این مناطق بابت گرمازدگی زلزله زدگان وجود دارد که تمهیدات لازم در این خص نیز اتخاذ شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 28674

ارسال نظر