جزئیات جدید از علت اصلی ریزش متروپل آبادان

دادستان کل کشور گفت: در حادثه متروپل یکی از موثرترین عوامل کوتاهی‌هایی است که در حوزه شهرداری، نظارت و شورای شهر به وقوع پیوسته است.

جزئیات جدید از علت اصلی ریزش متروپل آبادان

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری، در هفتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته قوه قضائیه افزود: در هفتم تیرماه سال ۶۰ منافقین کور دل و سرسپرده استکبار اقدامی را انجام دادند و تعداد زیادی از خدمتگزاران صدیق ایران و آیت الله شهید بهشتی شهید شدند.

وی گفت: اواخر خرداد سال ۶۰ شهید شهید چمران به عنوان یکی از چهره‌های ارزشمند شهید شد و خداوند تمامی شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم را با سالار شهیدان محشور بفرماید.

منتظری اظهار کرد: وظیفه دارم از تلاش‌های شما اعضای شورای شهر تشکر کنم وظیفه شما در راه خدمت به مردم بسیار بزرگ است همه ما مدت کوتاهی مسئولیتی را برعهده داریم و خدمات و تلاش‌هایمان موجب آسایش و آرامش مردم باشد.

دادستان کل کشور ادامه داد: مردم به گردن ما حق دارند ما وظیفه خدمتگزاری داریم اما صحنه‌های خدمتگزاری متفاوت هست بنده در یک سمت و شما هم به نوعی دیگر خدمت رسانی می‌کنید.

وی با اشاره به خدمات شورای شهر گفت: همانطور که مجلس شورای اسلامی برای مدیریت کلان کشور ریل گذاری می‌کند اعضای شورای اسلامی نیز برای مجریان شهر ریل گذاری می‌کنند شما باید ریل گذاری منطقی و حساب شده داشته باشید.

منتظری ادامه داد: بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس متوجه اعضای شورای شهر هم هست ایشان در رابطه با قانونگذاری صحبت کردند و شما در این جایگاه از رهنمون‌های مقام معظم رهبری استفاده کنید.

دادستان کل کشور گفت: بنده ۹ سال در دیوان عدالت اداری فعال بودم و نسبت به کار شهرداری‌ها و شورای شهر آگاهی دارم یکی از تکالیف و وظایف تعریف شده در قانون اساسی برای قوه قضائیه بحث صیانت و حفاظت از حقوق عامه است.

وی با اشاره به حقوق عامه گفت: این حقوق شامل بخش بسیاری از مسائل مرتبط با شهروندان است متأسفانه نقیصه‌ای در قانون وجود دارد و در طول سال‌های متمادی بعد از تصویب قانون اساسی به عنوان یک مجموعه جامع و کامل هم حقوق عامه تعریف نشده و هم تبیین نشده و حدود آن در رابطه با تضییع کنندگان حقوق عامه وجود ندارد.

منتظری ادامه داد: ابتدای کار قانون جامعی وجود نداشت و قرار بر این شد تا با دستورا لعمل کار را پیش ببریم و دستورا لعمل های حقوق عامه ابتدا تدوین شد و سپس به کمک دانشمندان پیش نویس لایحه تدوین شد و مراحل نهایی خود در قوه قضائیه را دنبال می‌کند و ظرف یکی دو ماه آینده این لایحه به دولت می‌رود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه حقوق اشخاص دو مورد است گفت: یکی حقوقی است که به شخص بازمی‌گردد که ما در آن نمی‌توانیم وارد شویم اما بخش قابل توجهی از حقوق مردم شخصی نیست و آنها به تنهایی نمی‌توانند آن را به تنهایی از دادگاه مطالبه کنند اما بخشی حقوق عامه است و مدعی خاصی ندارد و دادستان باید مسائل را پیگیری کند.

وی بیان کرد: اعضای شورای اسلامی سراسر کشور یکی از نهادهایی هستید که مکلفید در صیانت از حقوق عامه مطالبه گر باشید اگر شما اختیارات دادستان را ندارید اما به عنوان نماینده مردم وارد عمل شوید دادستان‌های ما برحسب وظایف خود باید به دغدغه شورایاری‌ها توجه کنند.

منتظری ادامه داد: متأسفانه من رابطه قوی میان اعضای شوراهای اسلامی و دادستان‌ها نمی‌بینیم و این نقیصه‌ای در کار شوراها و شهرداری‌ها است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: گاهی اوقات خود شوراها زمینه ساز تخلفات شهری هستند دادستان یکی از شهرهای استان تهران به من گفت راجع به شورای شهر آن منطقه موضوعاتی را متوجه شده است و خودش با تخلفات مواجه شده بود نظارت بر کار شوراها بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه اختیارات شورای عالی استان‌ها بسیار زیاد است گفت: ما در قوه قضائیه نمی‌توانیم به تنهایی لایحه به مجلس ارسال کنیم اما شورای عالی استان‌ها این ظرفیت را دارد و باید از آن استفاده شود.

منتظری اظهار کرد: در قانون مدیریت بحران کشور شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی را مکلف کرده تا اقدامات قانونی انجام دهند در حادثه متروپل آبادان که دادستانی به آن ورود پیدا کرد تیمی به محل حادثه اعزام شدند و گزارش کامل شده است.

دادستان کل کشور ادامه داد: در حادثه متروپل یکی از مؤثرترین عوامل کوتاهی‌هایی است که در حوزه شهرداری، نظارت و شورای شهر به وقوع پیوسته است و تمامی اسناد موجود است.

وی افزود: در تهران نیز در این رابطه مشکلات بسیاری وجود دارد یکی از مطالبات بنده از شما شورای شهری‌ها این است که در تهران برنامه ریزی کنید و اماکن و ساختمان‌هایی که می‌تواند روزی تبدیل به یک حادثه دلخراش شود را مورد بررسی قرار دهید.

منتظری تاکید کرد: اگر خدایی نکرده حادثه‌ای شبیه پلاسکو یا متروپل رخ دهد و یکی از مراکز تهران دچار حادثه شود مشکل است چند روز قبل یکی از مسئولان دادستانی به یکی از مجموعه‌هایی که مردم در آنجا تجمع می‌کنند رفته بود و آن مرکز را توقیف کرد.

دادستان کل کشور خطاب به اعضای شورای شهر تهران، افزود: نسبت به این مسئله نباید تسامح داشته باشید اگر احتمال عقلایی می‌دهید یک ساختمان خطرناک است اخطار دهید و جایی که لازم است از قوه قضائیه کمک بگیرید من اتمام حجت می‌کنم کاری به ابعاد سیاسی ندارم اما جان افراد برای ما مهم است.

وی با اشاره به بافت‌های فرسوده تهران گفت: باید فکری به حال بافت فرسوده کرد خواهش من این است که شهرداری‌ها را مکلف کنید از ابتدای امر و لحظه‌ای که قرار است کلنگ اولیه ساختمان زده شود استانداردسازی صورت گیرد.

منتظری افزود: امنیت و سلامت جامعه بسیار مهم است، کار شما شورایاری‌ها ارزشمند است.

دادستان کل کشور گفت: استفاده از اراذل و اوباش در ساخت و سازهای غیرمجاز امر عجیبی است هر مورد و مصداقی که دارید به دادستانی اعلام کنید ما نباید اجازه دهیم افراد متخلف برای انجام فعالیت خود از اراذل و اوباش استفاده کنند.

وی با اشاره به آلودگی هوا، افزود: دادستانی به این حوزه واردشده است اما هم افزایی بین دستگاهی احتیاج است در معاونت حقوق عامه این موضوع را در دستور کار قرار داده ایم من از دادستان تهران می‌خواهم به این حوزه نظارت داشته باشد اما شورای شهر از دادستان تهران برای ورود به این موضوع ورود پیدا نکرده است./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 27835

ارسال نظر