چرا آسانسور‌های متروی تهران کار نمی‌کند؟

عضو شورای شهر تهران درباره علت خاموش بودن آسانسور‌های مترو، می‌گوید که بحث استاندارد مطرح است که طبق ضوابطی می‌گویند هر یازده و نیم متر باید یک آسانسور داشته که با سطح زمین ارتباط مستقیمی داشته باشد تا خدایی نکرده اگر حادثه‌ای پیش آمد، دسترسی مردم راحت‌تر باشد.


چرا آسانسور‌های متروی تهران کار نمی‌کند؟

خاموش بودن آسانسورهای مترو موضوع داغ این روزهای مدیریت شهری است،‌ اختلاف نظر سازمان ملی استاندارد و مترو موجب شدتا تعداد قابل توجهی از آسانسورها مجوز فعالیت نداشته باشند و خاموش شوند؛ موضوعی که برای بخش قابل توجهی از شهروندان یعنی معلولان و سالمندان مسئله ساز شد.

محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران درباره مشکل آسانسورهای متروی تهران، اظهار کرد: «به صورت کلی خیلی از آسانسورها در تهران قابل بهره‌برداری هستند ولی سازمان استاندارد یک مشکلی دارد که می‌گوید طبق ضوابطی که تعریف کرده است، هر یازده و نیم متر از ایستگاه مترو که در عمق ۳۰ ۴۰ متری زمین است، باید یک خروجی در سطح زمین داشته باشد که عملا چنین چیزی برای ایستگاه‌های مترو ممکن نیست. این یک استاندارد است که باید با شرایط مترو تطبیق داده شود. یعنی امکان اینکه در ایستگاه‌های مترو هر یازده و نیم متر بتوانیم یک دریچه و آسانسور باز کنیم که دسترسی به روی زمین داشته باشد، وجود ندارد.»

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران افزود: «در حد امکان در ایستگاه‌ها حداقل ایمنی را در نظر گرفته‌اند و ایستگاه‌هایی را تعبیه کرده‌اند که الان قابل بهره‌برداری است ولی چون با سازمان استاندارد به توافق نرسیده‌اند، این آسانسورها راه‌اندازی نشده است. چرا که تا زمانی که استاندارد تایید نکند، بیمه هم آسانسورها را بیمه نمی‌کند. البته الان مذاکراتی در این مورد صورت گرفته است و احتمال دارد که در همین یکی دو هفته آینده مشکل حل و این آسانسورها راه اندازی شود.»

آقامیری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مشکل خاموش بودن آسانسورها به علت مسائل فنی و تعمیراتی باز میگردد یا خیر، گفت: «خیر، بحث استاندارد است که طبق ضوابطی می‌گویند هر یازده و نیم متر باید یک آسانسور داشته که با سطح زمین ارتباط مستقیمی داشته باشد تا خدایی نکرده اگر حادثه‌ای پیش آمد، دسترسی مردم راحت‌تر باشد.»

وی در پاسخ به اینکه آیا مسئله تحریم‌ها در زمینه آسانسورها مشکلاتی را به همراه داشته، عنوان کرد: «خیر ربطی به تحریم‌ها ندارد. تعمیر قطعات آسانسورها دارد انجام می‌شود. چه قطعات خارجی و چه آن‌هایی که داخلی است، دارد تامین می‌شود و مشکلی نداریم. حتی از حدود ۵۵۰ پله برقی که در تهران وجود دارد، متاسفانه در دور گذشته رسیدگی نشده بود و ۹۰ درصدشان خاموش بود. ما از پیش از عید این برنامه‌ریزی را کردیم که مشکل این پله برقی‌ها تا ۳۰ خرداد حل شود. آماری هم که تا همان روز ۳۰ خرداد گرفتیم، به ما اعلام کردند که به دلیل نصب یک سری تجهیزات و مشکلاتی که داشتند، این قول را دادند که تا نیمه تیر این ۵۵۰ پله برقی به صورت کامل کار بکند. کما اینکه تا کنون هم بخش زیادی از آن‌ها فعال شده است.»/ تحریم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 27791

ارسال نظر