بستری ۴ بیمار مشکوک به وبا در کردستان

فرزام بیدارپور معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ۱۳ بیمار مشکوک مبتلا به وبا، در حال حاضر چهار نفر در بیمارستان مریوان بستری هستند و بقیه مداوا شده اند. وی افزود: یک بیمار در سنندج، یک بیمار در سقز، یک بیمار در کامیاران و یک بیمار هم در بانه شناسایی و مورد آزمایش قرار گرفته اند که تست تمامی آن‌ها برای تشخیص نهایی به آزمایشگاه مرجع کشوری ارسال شده است.

بستری ۴ بیمار مشکوک به وبا در کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ۱۳ بیمار مشکوک مبتلا به وبا، در حال حاضر چهار نفر در بیمارستان مریوان بستری هستند و بقیه مداوا شده اند.

فرزام بیدارپور اظهار داشت: از دیروز سه بیمار به مجموع افراد مشکوک مبتلا به وبا در استان اضافه شده است که ۹ نفر به مریوان اختصاص دارد و از این تعداد چهار نفر بستری هستند.

وی افزود: یک بیمار در سنندج، یک بیمار در سقز، یک بیمار در کامیاران و یک بیمار هم در بانه شناسایی و مورد آزمایش قرار گرفته اند که تست تمامی آن‌ها برای تشخیص نهایی به آزمایشگاه مرجع کشوری ارسال شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تمامی موارد مشکوک سابقه مسافرت و تردد به اقلیم کردستان عراق داشته اند که در حال حاضر این بیماری در آنجا شایع است.

بیدارپور افزود: تمامی اطرافیان و افرادی که با این موارد مشکوک در ارتباط بوده اند، تحت رصد قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکید بر استفاده از غذای گرم گفت: در مراکز عرضه غذا و رستوران‌های شهر‌های مرزی عرضه سالاد و سبزی ممنوع شده است.

بیدارپور از شهروندان خواست تا سبزی و میوه را با استفاده از مواد ضدعفونی کننده سالم سازی کنند.

وی همچنین استفاده از چند قطره آبلیمو در آب آشامیدنی و نیز ترشیجات و آبمیوه در کنار غذا را به خاطر اسیدیته بالا، در جلوگیری از ابتلا به وبا موثر دانست.

بیدارپور تاکید کرد: در کنار همه این‌ها رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مداوم دست‌ها حرف اول را در مراقبت بهداشتی می‌زند.

وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می‌شود این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، بسیار کشنده است.

از علائم بالینی و خصوصیات بالینی بیمار مبتلا به وبا می‌توان به اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد، اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچ شکم، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان و کم شدن یا قطع ادرار اشاره کرد.

در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الکترولیت‌های بدن (سدیم، کلر، پتاسیم و …) ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می‌شوند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 27497

ارسال نظر