زمان اعلام نتایج کنکور ارشد 1401

معاون آزمون‌سازی سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ در هفته آینده خبر داد.

زمان اعلام نتایج کنکور ارشد 1401

دکتر حسن مروتی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هفته آینده بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیردو داوطلبان مجاز، اوایل تیرماه امکان انتخاب رشته را خواهند داشت و در نیمه اول شهریورماه نیز نتایج نهایی آزمون را اعلام می‌کنیم تا داوطلبان از اول مهرماه بر سر کلاس‌ها حضور پیدا کنند.

معاون آزمون سازی سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: در مجموع در گروه‌های مختلف آزمایشی آزمون کارشناسی ارشد امسال اقبال بیشتری نسبت به آزمون علوم انسانی صورت گرفته است و بیش از ۴۰۰ هزار نفر داوطلب در گروه علوم انسانی آزمون ارشد شرکت کردند و تعداد زیادی از داوطلبان رشته‌های فنی مهندسی و ریاضی به سمت رشته‌های علوم انسانی گرایش پیدا کردند.

وی تاکید کرد: امسال از مجموع ۶۴۷ هزار و ۲۰۹ داوطلب (با احتساب علاقه‌مندی به شرکت در مجموعه امتحانی دوم) حدود ۵۳ درصد آنها زنان بودند که ۴۷ درصد آنها را آقایان تشکیل می‌دهند و همین نسبت را در گروه‌های آموزشی داریم.

معاون آزمون سازی سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: ۵۷ درصد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد علوم انسانی و ۶۷ درصد علوم پایه را زنان تشکیل می‌دهند و در رشته فنی مهندسی صرفا ۲۷ درصد زنان را تشکیل می‌دهد و مابقی سهم مردان است. همچنین در هنر ۶۳ درصد و دامپزشکی ۶۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

مروتی با تاکید بر این‌که ظرفیت پذیرش داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد افزایش خواهد یافت، گفت: ما سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار پذیرش در رشته‌های کارشناسی ارشد داشتیم، پیش‌بینی ما این است که امسال در مقایسه با سال گذشته ظرفیت بیشتری از داوطلبان را پذیرش کنیم.

به گفته وی، در واقع پارسال ۲۷ درصد از پذیرفته‌شدگان در دانشگاه پذیرش شدند، اما امسال تصور ما این است که آمار ما به بالای ۳۰ درصد برسد.

معاون آزمون سازی سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: آزمون کتبی سهم ۸۰ درصدی در پذیرش داوطلبان کارشناسی ارشد ایفا خواهد کرد و ۲۰ درصد نیز معدل دوره کارشناسی تاثیر دارد.

برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ از ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت ماه جاری در ۱۶۶ شهرستان و ۱۷۷۰ حوزه فرعی و همچنین ۳۸۱ حوزه اصلی برگزار شد./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25393

ارسال نظر